مقالات

پرفـــروش ترین برنج ها

برنج های اقتصادی

فروش عمده زرشک در تهران در سال ۱۴۰۱

فروش عمده زرشک در تهران موضوع این مقاله است. در این مقاله علاوه بر فروش عمده زرشک در تهران، به قیمت عمده زرشک و خشک کردن زرشک نیز می پردازیم. مطالبی که در ایم مقاله به ان ها پرداخته می شود در زیر لیست شده است.

 

زرشک تازه و زرشک خشک و شیوه های خشک کردن زرشک تازه

استان خراسان جنوبی با سطح زیر کشت نزدیک به ۱۵ هزار هکتار نزدیک به ۹۹ درصد از تولید زرشک ایران را به عهده دارد. آگاهی کامل از زمان و راههای مناسب برداشت و شیوه های خشک کردن زرشک می تواند باعث تولید محصول با کیفیت بالا و ارتقای جایگاه محصول در بازارهای داخلی و خارجی شود. مطمئناً یکی از عوامل مهم در  بهینه سازی شکل و ظاهر میوه زرشک پس از خشک کردن آن، درواقع برداشت محصول در باغات زرشک می‌باشد. روشهای متفاوت برداشت محصول از جمله  خوشه چینی، ضربه زدن و شاخه بری در ماه‌های مختلف سال یعنی در اواسط مهر و اواخر مهر و اواسط آبان انجام می گیرد. همچنین روش های مختلف برای خشک کردن میوه زرشک بعد از برداشت وجود دارد. این روشها شامل سایه خشک، آفتاب خشک و صنعتی می باشند. پس از دستیابی به زرشک خشک شده عواملی چون جرم حجمی زرشک خشک شده می‌توانند به عنوان پارامتری جدا کننده در تشخیص زرشک پفکی از انواع دیگر زرشک محسوب شوند. برداشت به روش شاخه بر موجب تولید محصول با کمترین جرم حجمی و در نتیجه پفکی شدن دانه های زرشک می شود. قرمزی دانه‌های زرشک در روش آفتاب خشک و زمان برداشت اول یعنی اواسط مهر ماه کمترین و در روش سایه خشک و زمان‌برداشت سوم یعنی اواسط آبان بیشترین میزان را دارد. همچنین در روش آفتاب خشک و صنعتی به علت صدمه دیدن دانه های زرشک این رنگ دانه ها کم می شود. به همین دلیل کارشناسان بیشترین امتیاز کیفی را به نمونه های برداشت شده در روش خوشه چینی اواخر مهر ماه  و در روش سایه خشک می دهند و کمترین امتیاز این کارشناسان به نمونه های برداشت شده در روش ضربه ای اواسط مهر ماه می باشد که در مقابل نور آفتاب خشک شده اند. زرشک یکی از مهمترین محصولات تولیدی استان خراسان جنوبی است. هزار نفر در زنجیره تولید توزیع و فرآوری زرشک مشغول به کار هستند و امرار معاش هزاران خانواده به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به این محصول وابسته است اما مصرف سرانه زرشک در کشور ما کمتر از یک کیلوگرم در سال است. آگاهی از ویژگیهای کیفی مورد توجه مصرف کنندگان به گسترش بازار فروش زرشک کمک می کند. بررسی ها نشان داده که پفکی بودن زرشک و رنگ آن و همچنین آگاهی مصرف کنندگان از خواص دارویی و غذایی زرشک تاثیر مثبت و معناداری بر روی قیمت زرشک دارد. ولی تاثیر بسته بندی و نشان تجاری بر قیمت زرشک از نظر آماری معنی دار نیست. به همین این توصیه می شود برای فروش بهتر زرشک اطلاع‌رسانی مناسبی به مصرف کنندگان انجام شود.

قیمت عمده زرشک در تهران

زرشکی که در بازار یافت می شود و به نام زرشک دانه اناری و زرشک پفکی معروف است، در واقع زرشک خشک شده است که از میوه زرشک تازه به دست می آید. میوه ها به شیوه های مختلفی خشک می شوند که می توان در دو گروه اصلی دسته بندی کرد.

  • روش سنتی
  • روش نوین و صنعتی

روش سنتی خشک کردن انواع میوه ها

در این روش معمولا میوه ها را تیکه تیکه کرده و آن ها را در مقابل نور خورشید قرار می دهند تا به مرور رطوبت خود را از دست بدهند و خشک شوند.

آماده سازی میوه ها برای خشک کردن

 فعالیت ترکیبات آنزیمی در دوره‌ی انبارداری در میوه ها کمتر از سبزی ها است. میزان قند و اسید بالای موجود در میوه ها و واکنش با ترکیبات آنزیمی مانع از فعالیت آنها می شود. اگر چه آماده سازی میوه ها واجب نیست اما می‌توان با استفاده از اسید اسکوربیک یا اسید سیتریک، غوطه وری در محلول نمک، آنزیم بری با محلول قندی، غوطه وری با محلول عسل و یا سولفات کردن مانع از فعالیت آنزیم ها شد. آنزیم بری میوه ها برای جلوگیری کردن از قهوه‌ای شدن، کم شدن طعم و کاهش بغضی از ویتامینها در طول فرآیند می باشد

  • خشک کن آفتابی  

خشک کن آفتابی هنگام بالا بودن دما و کم بودن رطوبت و آلودگی هوا بهترین کارایی را دارد. بهترین مزیت خشک کن آفتابی قسمت پایین آن است. سینی های خشک کن به وسیله توری برای جلوگیری از ورود حشرات ریز محافظت می شوند. کاستی این روش خشک کردن وابسته بودن به شرایط آب و هوایی است که اگر روزی هوا آفتابی و روز بعد ابری باشد باید خشک کردن را به روش دیگر ادامه داد وگرنه به علت مرطوب بودن ماده غذایی، میکروب ها روی آن رشد می کنند. شب وقتی که هوا خنک می‌شود باید مواد غذایی را به اماکن سرپوشیده یا انبار منتقل کرد. مشکل دیگر این روش صرف زمان طولانی است. اگر خشک کردن با استفاده از یک خشک کن برقی ۱۰ ساعت طول بکشد با استفاده از آفتاب ۵ روز زمان می‌برد. 

  • خشک کن خورشیدی

خشک کن خورشیدی از همان اسلوب خشک کردن در آفتاب پیروی می‌کند، اما کیفیت عملکردش بهتر است. در واقع انرژی آفتابی جمع شده در منبع خورشیدی مانند خشک کردن در آفتاب است. ولی دمای خشک کردن بالاتر و زمان آن کمتر است. زمان خشک کردن احتمال فعالیت ریز جانداران و آنزیم های فاسد کننده را کم می‌کند. اگر به خشک کن خورشیدی دسترسی ندارید می توانید از شیشه پشتی اتومبیل به جای آن استفاده کنید. شکاف پنجره سبب جریان هوا و مانع از بالا رفتن دما می شود. پوشاندن سینی ها با توری از ورود حشرات و گرد و خاک به آنها جلوگیری می‌کند.

یک روش دیگر هم استفاده از گرمای بخاری و شوفاژها برای خشک کردن میوه هایی همچون کیوی، سیب، موز، پرتقال و غیره است.

روش صنعتی خشک کردن میوه ها

در این روش از دستگاه های صنعتی استفاده می شود. در زیر انواع خشک کن های صنعتی را معرفی می کنیم و به انواع روشهای خشک کردن میوه جات و سبزیجات در جهان می پردازیم.

  • خشک کردن در آون

 اگر مقدار میوه هایی که برای خشک کردن انتخاب کرده‌اید کم باشد می توانید آنرا در آون خشک کنید. آون نیاز به مقدمات زیادی ندارد و به شرایط آب و هوایی نیز وابسته نیست. محصولات خشک شده در آون طعم خوبی دارند اما کیفیت خیلی بالایی ندارند. مواد غذایی که در آون خشک می شوند خوش طعم هستند ولی رنگشان کمی کبود می باشد و البته در این روش هزینه بالایی صرف انرژی مصرفی می شود. زمان خشک کردن با آون کمتر از خشک کردن با دیگر روش هاست. پیش از خشک کردن دمای آون را روی ۶۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید. اگر آون در  این دما قابل تنظیم نباشد ماده غذایی خشک شده دارای کیفیت بالایی نخواهد بود. اگر دما خیلی بالا برود میوه پخته می شود و اگر دما پایین تر باشد میوه خیلی زود فاسد می شود.

  • خشک کردن با میکروویو

برای خشک کردن می توان از امواج رادیویی با فرکانس بالا استفاده کرد. ژنراتور فرکانس بالا امواج را به درون یک آون که برای جلوگیری از عبور امواج طراحی شده می‌فرستند. طول موجی مشخص می‌شود که از عبور و نفوذ آنها از داخل ماده غذایی اطمینان به وجود می آورد. هر ماده باید به طور جداگانه مورد آزمایش قرار گیرد تا طول موج مناسب برای خشک کردن آن شناخته شود.  وقتی انرژی امواج به داخل ماده وارد می شود مولکول های ماده سعی می کنند در جهت میدان الکتریکی اعمال شده آرایش بگیرند. سپس در حول محور خود شروع به نوسان می کنند و انرژی موج ها را به انرژی حرارتی تبدیل می کند. حرارت ایجاد شده موجب خشک شدن ماده غذایی می‌شود. نوع طراحی اتاق خشک کن که مانع عبور موجها و فرار آنها می‌شود موجب می شود که امواج پس از بازتاب های پشت هم بر روی دیواره های محفظه به طور کامل جذب ماده در حال خشک شدن شوند. در این روش سرعت خشک شدن به طور قابل توجهی افزایش می یابد و چون موج باید از درون ماده‌غذایی عبور کند تا نقاط درونی تر را خشک کند. عمل خشک کردن در این روش غیر یکنواخت می شود و توزیع یکسانی نمی یابد. این روش کارایی بالایی دارد و راندمان مصرف توان معمولاً زیاد است. از مزایای روش می توان به حفاظت رنگ ها و کیفیت طبیعی ماده غذایی اشاره کرد. و می‌توان چیپس سیب زمینی و کلم  با رطوبت پایین درست کرد.

  • روش ترکیبی اتیل اولئات

برای خشک کردن می توان از برخی ترکیب ها برای افزایش سرعت در برخی از مواد غذایی استفاده کرد. اتیل اولئات یکی از این ترکیب هاست.  این ماده باعث می شود که سطح ماده غذایی خشک شود و رطوبت پذیر گردد و رطوبت داخلی را بیشتر به طرف سطح بکشد. بسیاری از پژوهشگران بر این باورند که این پدیده به علت واکنش حل کنندگی این ماده که پوسته مومی و دیواره یاخته‌ی برخی فرآورده ها را در خود حل می کند می باشد. بعضی از مواد به این روش بهتر جواب می دهند. این مواد عبارتند از نشاسته با آمیلوز بالا انگورهای بی‌دانه و دانه های ذرت. البته این ماده روی ژلها بی اثر است. یک فعال کننده سطحی است و با افزایش و پخش نقاطی که مسیری برای عبور آب هستند سرعت تبخیر آب را زیاد می‌کند. برای مثال مواد مومی که در سطح انگور ها هستند مانع انتقال رطوبت می گردند اتیل اولئات با حل کردن آنها انتقال حرارت را به درون محصول آسان می‌کند.

  • خشک کردن صوتی

در این روش محصول  به وسیله موج های صوتی با شدت بالا و بسامد کم در دامنه دمایی پایین بین ۱۴۰ تا ۲۰۰ درجه فارنهایت خشک‌ می‌شود. این امواج صوتی نیرومند ضرایب انتقال گرما و جرم را در لایه مرزی محصول افزایش می دهد. این پدیده باعث جدا شدن مایع از جامد می شود. سرعت خشک کردن این گونه خشک کن ۳ تا ۱۰ برابر خشک کن های معمولی است. این فرآیند در پهنه امواج فراصوتی انجام می‌شود. محصول برای ورود به اتاق خشک کن ابتدا پودر می‌شود و بعد با هوا و امواج صوتی نزدیک و در معرض چند ثانیه خشک می‌شود. درآخر یک سیکلون برای جمع آوری محصول خشک شده در مسیر قرار داده می شود. این دستگاه نیاز به یک سیستم صداگیر دارد. زیرا هنگام خشک کردن سر و صدای زیادی ایجاد می‌کند. غذاهای دیرخشک‌شونده در این روش به صورت موفقیت آمیزی خشک می‌شوند.

محصولات دیگری که در این خشک کن به خوبی خشک می شوند عبارتند از پودر شربت ها، ذرت سرشار از فروکتوز، رب گوجه فرنگی، آبلیمو و آب پرتقال. این فرآیند تقریباً تند و خنک است و افت طعم و رنگ و ارزش خوراکی آن کم است.

  • خشک کردن با پرتو مادون قرمز

این روش اغلب با خشک کردن به روش تصعیدی برای سرعت بخشیدن به فرایند تصعید و خشک کردن مرحله‌ای وخشک کردن نواری پیوسته استفاده می‌شود. تابش مادون قرمز به وسیله داغ کردن فراورده تا دمای بالا موجب جذب مستقیم رویه به وسیله پرتو افشانی می شود. فراورده‌های آرمانی برای این روش به کار بستن اجسام سیاه است. این دما بیشتر با شعله گاز پدید می آید. پرتوافشانی از صفحات سوار شده در بالای سینی‌های محصول صورت می‌گیرد. در این روش ضخامت لایه های محصول نباید بیشتر از ۳ میلیمتر باشد. در این روش بیشتر از روش پیوسته بهره گیری می شود. دوغاب ها و ژل ها در این روش به خوبی خشک می‌شوند و جذب بهتری دارند. این روش سرعت خشک کردن بالا را بدون خطر سوختن ماده غذایی فراهم می آورد. 

  • آب زدایی به روش میدان الکتریکی و مغناطیسی

این روش ابتدا برای جدا کردن ترکیب های جامد با مایع به کار می رفت. این روش در دو فرآیند کار می‌کند، یکی تراوندگی برقی و دیگری صافی الکتریکی. تراوند گی برقی حرکت آب از میان پوسته های متخلخل محصول با به کار بردن جریان برق مستقیم است. این یک فرآیند نفوذ سطحی است. این فرآیندها پیش از فرستادن فراورده به خشک کنی دیگر در یک اتاق جداگانه انجام می شود. به دلیل های اقتصادی روش این فرایندها در اندازه های تجاری انجام نمی‌شود. البته در آینده به دلایل زیست محیطی توجه بیشتری به آن خواهد شد.

  •  بخار داغ

 این روش معمولاً با یک روش خشک کن دو نواری همراه است. محصول بر روی نوار بالایی به صورت یک لایه یکنواخت قرار می گیرد. هنگامی که نوار وارد خشک کن می‌شود بخار سراسر نوار و محصول را می‌پیماید. در پایان نخستین نوار نقاله طی یک روش بارگیری گرانشی محصول را روی نوار پایینی بارگیری می کند و محصول نیمه خشک دوباره سراسر اتاقک خشک کن را می پیماید. بخار به طور موازی به محصول دمیده می شود. این روش برای خشک کردن یونجه و خمیر ها مناسب است. دستگاه باید به خوبی در برابر ورود هوا آب بندی شود. این روش نسبت به خشک کردن با هوای داغ زمان و سطح خشک کردن مورد نیاز را کاهش می دهد. سرعت به وسیله سرعت انتقال گرما میان مایع خشک کننده و محصول کنترل می شود. بخار ساده‌تر از هوا از محصول خشک خارج می شود. بخار کاملا اشباع شده از خشک کن بیرون می‌رود و سپس فشرده شده تا اندک آب به جا مانده در آن میعان یافته و از آن خارج شود. در پایان فرایند، بخار منبسط شده و به داخل خشکبار بازگردانده می شود. هزینه اولیه این روش بسیار بالاست ولی سودمندی آن بسیار است. هیچ‌گونه ضایعاتی در فراورده پدید نمی آید و موجب سوختن محصول نمی شود. آلودگی زیست محیطی نیز ندارد.

در مجموع روش‌های دیگری چون استفاده از نم‌گیرها و ترکیدن پفکی و روش کف‌پوشی نیز قابل استفاده است که هر کدام مزایا و معایب خودش را دارد.

exporting Barbery

آنزیم بری

برای آنزیم بری می توان از روش های مختلفی مثل غوطه وری در اسید اسکوربیک یا اسید سیتریک برای میوه هایی مثل سیب، گلابی، زردآلو و هلو استفاده کرد. غوطه وری در محلول اسید اسکوربیک ویتامین سی را افزایش می دهد. برای تهیه محلول، یک قاشق چای خوری پودر اسید یاسه قرص خرد شده ۵۰۰ میلی گرمی را در یک لیتر آب کاملاً حل کنید. سپس میوه های برش داده شده را در محلول قرار دهید و مخلوط کنید تا کاملاً پوشانده شوند بعد از ۵ دقیقه میوه ها را خارج کنید. برای هشت فنجان میوه خرد شده یک لیتر محلول کافی است. البته یک راه دیگر این است که به جای اسید اسکوربیک از آب میوه هایی چون آناناس یا مرکباتی چون لیمو، پرتقال و گریپ فروت استفاده شود. 

راه دیگر استفاده از محلول نمک است. برای تهیه محلول، دو  قاشق غذاخوری نمک را در ۴ لیتر آب مخلوط کرده و پنج دقیقه میوه‌ها را در آن بگذارید.

 برای آماده سازی سبزی‌ها  استفاده از آب جوش یا بخار توصیه می شود. سبزی‌ها باید قبل از خشک کردن حتماً آنزیم بری شوند. این کار  جلو قهوه ای شدن  و تلخ شدن سبزی را می‌گیرد و باعث نرم شدن سبزی می‌شود. اگر بتوانید برای این کار از بخار استفاده کنید ارزش تغذیه‌ای سبزی‌ها بهتر حفظ می شود. برای این کار در یک قابلمه بزرگ ۵ سانتی متر آب بریزید و یک سبد توری را درون آن بگذارید. سپس بسته‌ی سبزی ها را آزادانه درون سبد گذاشته و در ظرف را محکم ببندید. آب را حرارت دهید تا به جوش آید و بخار کند.

 در روش آب جوش قابلمه را از آب پر می‌کنید تا سطح سبزی‌ها را بپوشاند. سپس آن را حرارت می دهید و گاهی هم می‌زنید. البته در قابلمه باید محکم باشد. اگر مقدار سبزی زیاد باشد برای باقی سبزی‌ها می توان از همان آب دوباره استفاده کرد. با کاهش مقدار آب به آن آب اضافه شود و با کثیف شدن آب، آب تمیز جایگزین شود. در این روش باید سختی و تردی سبزی ها حفظ شود و نباید کاملا پخته شوند. باید حرارت کاملاً در بافت سبزی نفوذ کند. برای امتحان می توانید سبزی را برداشته و مغزش را ببینید که آیا پخته شده است یا نه. در واقع در این روش باید مغز سبزی پخته شده باشد. اگر آنزیم بری کافی نباشد در طول انبار و نگهداری، سبزی ها زود فاسد می شوند و بدرنگ می گردند و چنانچه آنزیم بری بیش از حد باشد رنگ، ارزش غذایی و بافت سبزی کیفیت مطلوب را از دست خواهد داد. پس از آنزیم بری باید سبزی را روی سینی‌ها قرارداد و ظرف بزرگ نیز در زیر سینه ها قرار داد. برای این که آب راحت تر از سبزی ها خارج شود حوله تمیزی روی سبزیها فشار دهید. سپس سبزی های آنزیم بری شده را بلافاصله در حالی که هنوز گرم هستند به خشک کن انتقال دهید. 

حفظ ارزش غذایی میوه های خشک

 در صورتی که شرایط زیر هنگام خشک کردن میوه ها رعایت شود ارزش غذایی آنها به بهترین نحو حفظ  می‌شود:

  • بیش از حد آنزیم بری نشود.
  • خشک کن بیش از حد ظرفیت پر نشود.
  • برای خروج رطوبت به‌خوبی تهویه شود.
  • برای اطمینان از خشک بودن مواد غذایی مرتب آنها را آزمایش کنید.
  • هنگام خشک کردن، دما بین ۵۵ تا ۶۵ درجه باشد.
  • هنگام خشک کردن دما ثابت باشد.
  • فضای بین مواد غذایی بر روی سینی‌های خشک کن مناسب باشد.
  • در صورت امکان، مواد غذایی در هنگام پایین بودن رطوبت نسبی هوا خشک شود..

فروش عمده زرشک در تهران

فروش زرشک در تهران به شیوه های مختلف به انجام می رسد. برای خرید و فروش عمده زرشک چندین بازار در تهران وجود دارد. از جمله این بازار ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بازار بزرگ تهران واقع در ۱۵ خرداد
  • بازار چهارراه مولوی
  • انبار نفت

علاوه بر بازار های بالا مجموعه ما واقع در شهرک صنعتی قرچک یک تولید کننده و فراوری کننده زرشک است. در این مجموعه تنوع انواع زرشک با کیفیت و قیمت های مختلف وجود دارد. برای سفارش انواع زرشک با شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

قیمت زرشک دانه اناری

پیش بینی قیمت عمده زرشک در سال ۱۴۰۱

در آبان ۱۴۰۰، قیمت عمده زرشک به ناگهان افزایش یافت. علت این امر کمبود زرشک برای ۶ ماهه دوم سال بود. همانگونه که قبلا به آن پرداخته شده است، باغات زرشک در خراسان جنوبی به صورت کلی یک سال در میان باردهی دارند. سال ۱۴۰۱ سال باردهی عمده باغات زرشک می باشد. امسال احتمالا عرضه زرشک به فراوانی و آسانی انجام می شود. از این رو پیش بینی می شود قیمت زرشک در سال ۱۴۰۱، نسبت به سال ۱۴۰۰کاهش قابل توجهی داشته باشد. برای مشاهده قیمت به روز شده انواع زرشک به قیمت روز زرشک از همین وب سایت مراجعه کنید.

فروش انواع زرشک، قیمت زرشک پفکی، قیمت انواع زرشک در تهران در سال ۱۴۰۱، خرید زرشک پفکی در تهران، قیمت عمده زرشک در تهران، فروش زرشک در تهران

مقالات مرتبط

آبرام، مرجع قیمت انواع زرشک در ایران