خرید زرشک ممتاز و درجه یک – آبرام

خرید زرشک آبرام

زرشک گیاهی با استقامت بالاست که در بیشتر نواحی ایران و در انواع زمین های هموار، کوهستانی و بیابانی قابل رشد است. بنابراین در صورت وجود امید به چشم انداز روشن این محصولات کشاورزی، کشاورزان در سایر نقاط ایران نیز  به کشت و پرورش این محصول تشویق می شوند.

در وضعیت کنونی کمبود امکانات و اماکن و جایگاه ها برای ذخیره کردن و خشک کردن زرشک در محیط های سالم و پاکیزه یکی از مشکلات پیش روی کشاورزان است که دولت باید تسهیلات و امکانات لازم را برای بر طرف کردن این مسائل در اختیار زارعین و سرمایه‌گذاران بگذارد تا در مراحل بعدی کشاورزان بتوانند با قیمت مناسب که حقوق خودشان در آن ضایع نشود این محصول ارزشمند را به مصرف کنندگان عرضه کنند.

خرید زرشک آبرام

بیشتر بخوانید: قیمت زرشک در مشهد

با عنایت به اینکه زرشک در گونه های فراوان و در حالت های دانه دار و بدون دانه در نواحی مختلف ایران به عمل می آید ایجاد پیوند زراعی میان بعضی از گونه ها با هم می تواند محصولات با کیفیت بالاتر و ظاهری گیراتر بسازد که این ایده همیاری سازمان جهاد کشاورزی را با موسسه های پژوهشی برای تحقیقات دامنه‌دار می طلبد. میوه زرشک محصول درختچه زرشک می باشد که در ارتفاع حدود چهار پنج متر وجود دارد. این درختچه خاردار است و برگهای بیضوی کلفت آن به تناوب در دو سمت ساقه ها رج می زنند. میوه ها به صورت سته و حبه و به رنگ سرخ هستند که مقداری از کلاله و خامه در ته آنها باقی می ماند. گل ها دو جنسی و در رنگ‌های گوناگون هستند که بیشتر به رنگ زرد دیده می شوند.

خرید زرشک آبرام

خاک مناسب برای کشت زرشک لومی، شنی می باشد و این گیاه در ارتفاعات رشد بهینه تری دارد. زرشک در برابر دما و بی آبی مقاوم است ولی به نور زیادی احتیاج دارد. میوه زرشک دارای خواص درمانی زیاد است از جمله در درمان مشکلات صفرا و یبوست و ضعف عمومی  مفید است. برگ های زرشک نیز در درمان اسهال، عفونت باکتریایی، فساد دندان و غیره مثمر هستند. به طور کلی زرشک با همه اجزایش محصولی تام و تمام است که می‌تواند بسیاری از خلأهای دارویی و غذایی را تکمیل کند.

کاشت زرشک( Barberry Plantin )

برای کم کردن خطا توصیه شده است که  زمان کاشت درختچه زرشک فصل پاییز باشد. زرشک گونه ای پر طاقت در برابر ناملایمات اقلیمی از جمله خاک و آب شور و سرما و گرمای وحشتناک و از همه مهمتر بی آبی است. این چنین است که مثلا کسانی در برخوار اصفهان که بخشی از زمین هایشان به خاطر خشکسالی و کافی نبودن آب زاینده رود بایر مانده است، به کشت زرشک روی آورده اند. در برخوار کشاورزی با وجود بی آبی توانسته است ۸ تن زرشک تولید کند که نسبتا حجم خوبی است.

برداشت زرشک (Barberry Harvesting)

برذاشت زرشک اساسا به همان شیوه های سنتی و متداول آن انجام می شود. این شیوه ها شامل بریدن شاخه های زرشک، ضربه زدن با چوب به شاخه ها و چیدن خوشه های زرشک است. شیوه صنعتی نیز وجود دارد که با استفاه از سست کننده ها  میوه زرشک را سست می کنند و سپس با استفاده از مکنده دانه های زرشک از شاخه جدا می شود.

خرید زرشک فله 

زرشک (Barberry) به دو شکل فله  (Bulk) و بسته بنده شده در بازار تجارت و مواد غذایی یافت می شود. قیمت زرشک فله ای (Bulk Price of Barberry) نیز بنا به خرید جزیی و یا خرید عمده زرشک تفاوت دارد.

 

ما پیشتر در  قیمت عمده زرشک  در سال ۹۶ و ۹۷، در مورد تولید زرشک پفکی و زرشک دانه اناری اطلاعات نسبتا کاملی را ارایه داده ایم. در این مقاله قصد داریم یک جمع بندی کلی بکنیم از هر آنچه که در مورد زرشک پفکی و زرشک دانه اناری در  شهر قاینات و بیرجند وجود دارد. این شامل اطلاعاتی از شهر قاین و بیرجند و جغرافیای آن، کاشت و چیدن و خشک کردن زرشک می شود تا نوع زرشک تولیدی و میزان تولید در کل این شهرستان ها و همچنین نحوه خشک کردن و عرضه زرشک به بازارهای ایران و دنیا از این  شهرستان ها.

تولید انواع زرشک خشک

زرشک در ایران و خراسان جنونی بیشتر به شیوه سنتی تولید و خشک می شود. انواع خشک زرشک در بازار عبارتند از:‌

  • زرشک خشک پفکی (Puffy Barberry) که مرغوبترین نوع زرشک است.

شیوه چیدن: شاخه بر

شیوه خشک کردن:  در سایه و در درون سالن های سر پوشیده 

  • زرشک خشک دانه اناری (Anari Barberry)

شیوه چیدن: ضربه زدن به شاخه ها و چیدن با دست

شیوه خشک کردن: در نور مستقیم روی بارگاه ها و پشت بام ها 

خرید زرشک بیرجند و قاینات

بیرجند و قاینات ( همان قائن، قائنات یا به سادگی قاین )  در استان خراسان جنوبی که در زمان های دور به قهستان نیز معروف بود، دو شهر و مرکز اصلی تولید زرشک پلویی یا همان گونه  Berberis Vulgaris  می باشند.

میوه زرشک (Barberry Fruit) از خانواده بری ها (Berry Family) بوده و گونه ولگاریس خراسان جنوبی دارای میوه تخم مرغی شکل با مزه ترش وملس و پر آب می شود. به طوریکه در فرایند خشک شدن به صورت میانگین ۸۰ درصد وزن خود را از دست می دهد. به صورت خوشه ای رو شاخه های ۲ ساله  درختچه زرشک (Barberry plant or Barberry Bush) می روید.

قیمت روز زرشک

علاوه بر خرید زرشک فله به صورت جزیی یا عمده، فاکتور های  دیگری نیز در تعیین قیمت روز زرشک  وجود دارد،  از جمله آنها شهر و بازار عرضه کننده زرشک  است. معقول است که قیمت زرشک فله ای در مرجع یعنی در خراسان جنوبی با شهرهایی مانند شیراز و اصفهان که دور از مرکز می باشند تفاوت داشته باشد. علت تفاوت قیمت زرشک فله ای در شهرهای مختلف به شرح زیر است:

  • هزینه حمل و نقل و کارتن بندی های محکم تر
  • وجود واسطه های غیر ضروری
  • گاهی تک بازار بودن برخی از فروشندگان زرشک در شهرهای مقصد مانند شیراز و تبریز

همچنین فاکتور های بدیهی چون کیفیت زرشک نیز در قیمت زرشک تاثیر دارد که نیاز به بحث ندارد.

قیمت زرشک تازه فله

زرشک در فصل پاییز (معمولا از اواخر مهرماه تا اوایل آذر ماه) به بار می نشیند. قیمت زرشک فله ای تازه در بازار در  پاییز ۱۴۰۲ بین ۶۰ تا ۱۵۰ هزار تومان بود.  البته از لحاظ کشاورزی چون زرشک از آن دسته از درختچه هایی است که سال پر بار آن یک در میان است.

سال ۱۴۰۲ سال کم باری درختچه های زرشک بود. یکی از دلایلی که قیمت زرشک خشک  در سال ۱۴۰۲ افزایش قیمت داشت همین مساله کم بودن محصول بود. البته عوامل دیگری چون شرایط اقتصادی کشور و بالا رفتن قیمت ارز و به تبع آن تورم کشور نیز در افزایش حیرت آور قیمت زرشک تاثیر بسزا داشت.

انواع زرشک فله ای از نوع زرشک پفکی و دانه اناری در  تهران را در بازار های مولوی، انبار نفت میدان رازی و بازار بزرگ تهران  می توانید خریداری کنید. زرشک فله ای  در این بازار ها به صورت جزیی برای استفاده خانواده های نیز به فروش می رسد. البته قیمت زرشک فله ای جزیی علی القاعده گرانتر از قیمت زرشک فله ای عمده است.

قیمت زرشک در بازار مشهد و تهران شاید بتوان گفت که تفاوت عمده ای ندارد. حتی گاهی قیمت انواع زرشک در مشهد گرانتر نیز باشد. 

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما