مقالات

پرفـــروش ترین برنج ها

برنج های اقتصادی

صادرات زرشک ایران به اربیل کردستان

صادرات زرشک ایران به اربیل کردستان چگونه انجام می پذیرد و چه زرشکی به عنوان زرشک صادراتی به اربیل کردستان فرستاده می شود؟ قبل از شروع، پادکست زیر را که در مورد نحوه تشخیص زرشک اعلا و مرغوب و همچنین مشخصات آن توسط  همکاران ما ضبط شده است بشنوید!

زرشک ایران

به زرشک به عربی البرباریس گفته میشود و در  زبان کردی زرشک (barberry)، زئرئشک نامیده می شود. زرشک ایران گونه های مختلف دارد تزیینی و خوراکی هستند.از گونه تزیینی که در پارکها و برای فنس ها استفاده  می شود گونه زرشک ژاپنی (japanese barberry)  است. گونه های خوراکی را می توان به گروه  زرشک  هسته دار  و زرشک بی هسته (Seedless barbery) تقسیم بندی نمود.

صادرات زرشک ایران

گونه خراسان جنوبی (south khorasan) که درختچه زرشک (barberry bush) آن به طول ۴ متر نیز میرسد،  چیزی در حدود ۲۰ هزار تن از آن تولید می شود زرشک عمده صادراتی ایران است. در بازار به دو صورت خشک شده موجود می باشد.

  • ۱- زرشک پفکی  که به ان سایه خشک هم گفته می شود (چون این زرشک از خشک کردن زرشک تازه قرمز در سایه حاصل می شود)
  • ۲- زرشک دانه اناری که از خشک کردن در آفتاب حاصل می گردد. منافع زرشک  (barberry benefits) از دید طب قدیم   برای سلامتی بسیار است.  جدول زیر را مشاهده بفرمایید.

 

اقلیم کردستان عراق

کردستان همسایه غربی ایران است و یک بخش خودمختار در عراق محسوب می شود. مرکز کردستان عراق شهر اربیل است که در فاصله مرزی نه چندان با مرز ایران در  فاصله دارد. کردستان  در شمال کشور عراق قرار دارد. همسایگان کردستان عبارتند از:

  • در شرق کردستان کشور ایران است.
  • در شمال کردستان کشور ترکیه است.
  • در غرب کردستان کشور سوریه است.

کردستان یک منطقه کوهستانی است که حکومت خودمختار آن بعد از سقوط دولت صدام و حمله آمریکا به کشور عراق شکل گرفت.  جمعیتی بالغ بر ۷ میلیون نفر در کردستان عراق زندگی می کنند.

واحد پول این کشور دینار است. هر دینار عراق در ۱۳ خرداد  ۹۸ که دلار امریکا ۱۳۹۰۰ تومان  است، معادل  بیشتر از ۱۱ هزار  تومان می باشد. زبان های رسمی کردستان عراق عبارتند از:

  • عربی
  • کردی – شامل لهجه های کردی سورانی، کردی کرمانجی، کردی اورامی

به خاطر آمیختگی فرهنگی و  نزدیکی جغرافیایی بین ایران و کردستان، تعدادی از ساکنان کردستان می توانند فارسی را بفهمند و صحبت کنند.

صادرات زرشک

صادرات زرشک ایران به اربیل کردستان عراق

از آنجاییکه ایران تنها تامین کننده زرشک در تمام دنیا است ، طبیعی اس که سورس و منبع  تامین زرشک برای کردستان عراق ایران باشد. تاجران کردستان عراق خود مستقیم یا با استفاده از تاجران و ترخیص کاران ایرانی  امر صادرات زرشک ایران به شهرهای کردستان عراق از جمله اربیل را به عهده دارند. چنانچه تاجر در اربیل کردستان هستید و نیاز به تامین زرشک مورد نیاز خود را از  ایران  دارید. با ما در تماس باشید.

 

راه های ارتباطی ما در همین وب سایت ذکر شده است. برای مراحل صادرات نیز بخش بعد را مطالعه بفرمایید.

مراحل خرید و صادرات زرشک ایران به کردستان

برای خرید زرشک و صادرات آن به کردستان مراحل زیر را باید بگذرانید.

  1. شما ثبت سفارش خود را از طریق کشت و صنعت آتما با برند زرشک آبرام انجام می دهید.
  2. زرشک آماده می شود و در کمتر از ۵ روز آماده ارسال به گمرک می شود.
  3. اگر خود ترخیص کار داشته باشید که در مرز مورد نظر زرشک را تحویل گرفته و آن را برای شما ارسال می کند.
  4. اگر ترخیص کار نداشته باشید ما این مراحل را برای شما انجام می دهیم.
  5. ترخیص کار باید باید فاکتور مناسب و قابل قبول به اداره گمرک از طرف شرکت فرستنده زرشک ارایه دهد.

همچنین لازم به ذکر است که:

  • زرشک ارسالی باید داری استاندارد های لازم باشد تا مجوز بهداشت را  از بازرسان گمرک بگیرد تا بتواند مجوز ورود به  خطه کردستان را داشته باشد. زرشک باید کاملا  سالم و سلامت باشد و بدور از هر گونه کپک زدگی و آلودگی باشد
  • بسته بندی  و کارتن زرشک باید استاندارد باشد و یکسری مشخصات  و پارامتر ها را رعایت نماید.  از جمله این پارامترها می توان به موارد زیر اشاره نمود:‌

 

  •  کارتن باید دارای قوام و از جنس مناسب باشد که تحمل وزن مورد نظر را داشته باشد.
  • کارتن باید مختص فرستادن زرشک باشد و روی آن مشخصات بار ۱- شامل وزن خاص ۲- تاریخ تولید و انقضا ۳- آدرس شرکت فراوری کننده و یا پخش زرشک ۴- ترکیبات میوه زرشک شامل ویتامین ها و املاح و غیره به دو زبان فارسی و انگلیسی درج شده باشد.

خرید زرشک پفکی صادراتی

قیمت انواع زرشک و همچنین قیمت زرشک در بازار مشهد و قیمت زرشک در بازار تهران را به صورت عمده و به منظور صادرات و بازار داخلی از ما بخواهید!

قیمت زرشک صادراتی

قیمت زرشک صادراتی نیز بستگی به قیمت زرشک در بازار ایران دارد و از این قاعده جدا نمی باشد. زرشک صادراتی شامل هر دو مدل زرشک پفکی و زرشک دانه اناری است. قیمت زرشک پفکی از قیمت زرشک دانه اناری بالاتر است. قیمت زرشک در سال 97 و ۹۸ افزایش سرسام آوری داشت. از این رو در حال حاضر باید قیمت زرشک خشک را روزانه اطلاع رسانی نمود.  در خرداد ۹۸ قیمت زرشک صادراتی از نوع پفکی در داخل ایران بین ۷۵- ۷۷ هزار تومان نرخ گذاری شده است. اگر چنانچه قصد صادرات آن نیز باشد باید به آن قیمت کارتن ها مخصوص که در بالا اشاره شد و همچنین برای مسافت های دور چون کشور های اروپایی زرشک را درون کیسه های مخصوص می ریزند و آن کیسه ها درون کارتن جای می گیرد.البته قیمت حمل و نقل به شهر مرزی مقصد را نیز در نظر بگیرید که معمولا برای هر کیلو در حدود ۵۰۰ تومان است.

صادرات زرشک پفکی

مقالات مرتبط

آبرام، مرجع قیمت انواع زرشک در ایران