نکاتی که باید در هنگام خرید زرشک پفکی بدانید

زرشک از گیاهان بومی ایران است که محبوبیت زیادی بین همه دارد. زرشک علاوه بر خواص درمانی خود، بسیار خوش طمع است و می‌تواند در بسیاری از غذاها اضافه شود و مزه بی‌نظیری را به آنها بدهد. زرشک انواع بسیاری دارد که در نقاط مختلف ایران کشت می‌شود. با خرید زرشک پفکی می‌توانید طمع آن را به غذاهای مختلف خود بیاوردید، از آن برای تزئین پلو و سایر خوراک‌های خود استفاده کنید و مهم‌تر از بسیای از نیازهای طبیعی بدن خود را با مواد مغذی آن تأمین کنید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

زرشک پفکی چیست و چه فرقی با سایر زرشک‌ها دارد؟

ظاهر زرشک پفکی، پف‌دار و برآمده است و به همین دلیل به این اسم شهرت پیدا کرده است. تفاوت این زرشک با زرشک‌های معمولی شیوه فراوری آن است نه این که نژاد خاصی داشته باشد. برخلاف زرشک معمولی یا دانه اناری که در زیر نور آفتاب و بر روی زمین کاهگلی خشک شده است، این زرشک در داخل سوله و در شرایط سرپوشیده خشک شده است. 

زرشک پفکی با شاخه و شاخ و برگ خود آویزان می‌شود تا خشک شود و در نهایت با تکاندن آن زرشک جدا می‌شود. هوای سوله خشک است و باد جریان دارد؛ چرا که رطوبت سبب پوسیدگی و کپک زدن زرشک می‌شود. شیوه خشک کردن زرشک پفکی 4  الی 6 ماه زمان می‌برد.

1 – زرشک پفکی زرشکی مرغوب است که آن را به سایر کشورها نیز صادر میکنند.

بعد از خشک کردن مرحله بادکشی و سورت شدن صورت می‌پذیرد تا زرشک از شاخه و برگ اضافه جدا شود و خرید زرشک پفکی توسط خریدار ممکن شود. 

شاید سؤال پیش بیاید این همه زمان صرف کردن چه مزایایی دارد. زمان بر بودن فرایند خشک کردن زرشک پفکی آن را خوش طمع تر و خوش‌رنگ‌تر می‌کند. علت رنگ بهتر، درخشان‌تر و قرمزتر آن است که در معرض آفتاب قرار نمی‌گیرد و رنگ طبیعی زرشک حفظ می‌شود. به دلیل مرغوب‌تر بودن این زرشک، در صادرات نیز اغلب از زرشک پفکی استفاده می‌شود. 

2 – زرشک پفکی بر روی نهال  با زرشک معمولی تفاوتی ندارد و این روش فراوری آن است که سبب تفاوت بین این دو زرشک و مرغوب‌تر شدن زرشک پفکی شده است.

ویژگی‌های زرشک پفکی مرغوب

خرید زرشک پفکی می‌تواند بسیار دشوار باشد اما با دقت بر بعضی نکات هنگام خرید زرشک پفکی و انتخاب یک فروشنده معتبر، می‌توانیم از خرید خود مطمئن شویم. در ادامه نکات مختلف در مورد زرشک را بررسی می‌کنیم و تشخیص کیفیت آن را به شما آموزش می‌دهیم.

  • رنگ زرشک

زرشک پفکی اغلب از زرشک معمولی روشن‌تر و قرمزتر است و رنگ درخشانی دارد. هرچه زرشک تیره‌تر باشد یعنی از تولید آن مدت زمان زیادی می‌گذرد و یا در شرایط نامناسب نگهداری شده است. زرشک پفکی اصلا نباید آفتاب بخورد و همین امر سبب می‌شود رنگ طبیعی‌اش حفظ شود. رطوبت زیاد نیز سبب تسریع خرابی آن و تیره شدنش می‌شود.

ویژگی‌های زرشک پفکی مرغوب
  • اندازه

یک زرشک مرغوب کوچک نیست. هرچقدر یک زرشک ریزتر باشد نشان‌دهنده بی‌کیفیت بودن آن است.

  • رطوبت

همان‌طور که اشاره شد رطوبت زیاد سبب خرابی و کپک زدن زرشک می‌شود. البته رطوبت نباید خیلی کم باشد؛ چرا که خیلی خشک می‌شود و ظاهر آن چروکیده و نامرغوب به نظر خواهد آمد. میزان  16 تا 19 درصد میزان ایده‌آل رطوبت است.

  • روغن

در پولیش زرشک خشک شده روغن استفاده می‌شود. این میزان روغن باید خیلی کم باشد؛ چرا که روغن زیاد رنگ را تیره می‌کند، ماندگاری را کم می‌کند و خرابی را تسریع می‌بخشد. پس از خرید زرشک‌ پفکی که روغن آن زیاد به نظر می‌رسد پرهیز کنید.

3 – زرشک مرغوب رنگ روشن، قرمز و درخشانی دارد و هنگام خرید زرشک پفکی باید به رنگ آن دقت فراوان کرد.

ویژگی‌های زرشک پفکی مرغوب

خواص دارویی زرشک

ایرانیان از دوران قدیم به خواص زرشک واقف بوده‌اند و از آن برای تغذیه بهتر و مصارف درمانی استفاده می‌کردند. خاصیت سم زدایی زرشک سبب شده است که عملکرد کبد بهتر شود و این ماده غذایی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به کار بیاید. 

سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد شیمیایی

زرشک سرشار از ویتامین C است. این زرشک علاوه بر آن ویتامین B، تیامین و مواد معدنی مانند روی است. زرشک غنی از مواد شیمیایی فراوان و مفیدی مثل آلکالوئیدها و ایزوکوئینولین است و آنتی بوتیک‌های بسیاری دارد که سبب کشتن عوامل بیماری زایی مثل باکتری، قارچ و پروتوزوآ است. 

زرشک پروتئین فراوان دارد که به عنوان پروتئینی گیاهی بسیار مغذی است و جایگزینی مناسب برای گوشت خواهد بود. علاوه بر آن کربوهیدرات، قند، چربی و فیبر در آن موجود است. 

سرشار از آنتی بیوتیک و موثر در از بین بردن عفونت

زرشک سرشار از آنتی بوتیک است به همین دلیل از آن برای درمان عنوان التهاب و عفونت از جمله عفونت مجاری ادراری و عفونت دستگاه گوارش استفاده می‌شود. در موارد اسهال خفیف و مشکلات گوارشی نیز می‌توان زرشک مصرف کرد. 

از زرشک برای درمان سرماخوردگی نیز استفاده می‌شود؛ چرا که سرشار از ویتامین C است. برای گلودرد خفیف سرماخوردگی نیز کاربرد دارد. آنتی اکسیدان فراوان زرشک با مبارزه با رادیکال‌های آزاد سبب بهبود سیستم ایمنی و مقابله بهتر با بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی و کرونا است. زرشک عملکرد گلبول سفید خون که در سیستم ایمنی بدن نقش کلیدی دارد را تحریک می‌کند. روند لخته شدن طبیعی خون و بهبود زخم با زرشک بهتر می‌شود.

معجزه‌گر برای کنترل قند خون

زرشک از مواد غذایی مناسب برای کنترل قند خود و جلوگیری از دیابت است. این گیاه معجزه‌گر می‌تواند قند خون را کاهش دهد. به دلیل وجود فیبر رژیمی، در کاهش سطح کلسترول خون نیز می‌تواند تأثیر گذار باشد. پایین آمدن اکسیژن خون سبب جلوگیری از بیماری‌های قلبی و فشار خون می‌شود.

4 –  زرشک خواص دارویی فراوانی دارد؛ سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین سی و سایر مواد مغذی است و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

نتیجه‌گیری

زرشک از مواد غذایی مفید و خوش طمع است. خرید زرشک پفکی از فروشندگان معتبر سبب می‌شود تا شما بتوانید از مزه زرشک حداکثر استفاده را ببرید و آن را در انواع غذا و خوراکی استفاده کنید. زرشک علاوه بر طمع خوب، زیبا نیز است و برای تزئین خوراک از جمله پلو در مجالس مهمانی و حتی در وعده‌های روزانه می‌تواند از آن استفاده کرد. 

زرشک از گیاهان بومی ایران است و با خرید آن از تولیدکنندگان و پخش کنندههای داخلی نیز می‌توان حمایت کرد. خواص دارویی فراوان در کنار طمع خوب، آن را به ماده اولیه ایده آل برای پخت و پز سالم تبدیل کرده است.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما