فروش زرشک در قم | قیمت زرشک اعلا ۹۸

قم شهری مذهبی در  ۱۴۰ کیلومتری تهران است. فروش زرشک در قم چگونه انجام می گیرد. مغازه داران و بنکداران این شهر چگونه خرید زرشک مورد نیاز خود را انجام می دهند. قبل از پرداختن به این مهم به مقدمه ای در مورد تاریخچه شهر قم و همچنین زرشک می پردازیم.

فروش زرشک در قم

تاریخچه زرشک

زرشک گیاهی مخصوص ایران است و خراسان جنوبی با دو شهرستان بیرجند و قائنات در کشت و پرورش زرشک بی دانه نامدار شده است. بنا به منابع گفتاری و مطالبی که جسته و گریخته نقل می‌شود، زرشک نخستین بار توسط شخصی به نام جعفر انجام شده است. او کشت زرشک بی‌دانه را در روستایی از توابع زیرکوه قائن شروع کرده است. منابع می‌گویند او زمانی به اسارت ترکمن‌ها درآمده بود. و بعد سعی کرده بود از دست آن‌ها بگریزد. در حین فرار و گذشتن از نواحی بینابین و شمال خراسان متوجه درختچه‌های زرشک بی‌دانه شده بود و از آن‌ها چیده و به روستای محل سکونت خود آورده و کاشته بود. بنابراین زرشک بی‌دانه به طور آگاهانه اولین بار در روستایی به نام افین پرورش داده شده است.

کشت زرشک

اگر زرشک در پاییز کاشته شود بهتر از فصل‌های دیگر بار می‌دهد. برای کاشت درخت معمولا چاله‌ای به عمق ۶۰ سانتی متر در زمین حفر می‌شود. در زمین‌هایی که خاک سفتی دارند مقداری شن ریخته می‌شود تا زرشک ریشه کند. برای کاشت، از درختچه ریشه‌دار استفاده می‌شود. برای آنکه درخت مکان وسیعی برای رشد در اختیار داشته باشد، در هر پانزده هزار متر مربع یک درخت کاشته می‌شود. کودهای حیوانی برای رشد و سلامتی درخت بسیار حیاتی هستند. بهتر است از کودهای شیمیایی استفاده نشود چرا که به خاک آسیب می‌زند. بعد از کاشت به درخت آب داده می‌شود و سپس بعد از دوازده یا بیست و چهار روز مجددا آبیاری می‌شود. چون کم‌آبی موجب کاهش میزان میوه یا زرد شدن برگ‌ها می‌شود. در صورتی که کشتزار در کنار جوی آب یا رودخانه قرار گرفته باشد، وظیفه آبرسانی تا اندازه زیادی مرتفع می‌شود. زرشک حتی با آب شور نیز رشد می‌کند. در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی های متعدد کار کشت و پرورش زرشک در خراسان شمالی با مشکلاتی همراه بوده است. خاک زمینی که زرشک در آن کاشته می‌شود نیز باید در اوایل پاییز شخم زده شود.

فروش زرشک

فروش زرشک  از طرق مختلفی انجام پذیر است. البته برای خرید زرشک در اوزان مختلف باید به مکان های مختلفی مراجعه شود. برای مثال:

  • در فروشگاه های مواد غذایی زرشک به فروش می رسد اما در اوزان کوچک. زرشکی که در این سوپر مارکت ها به فروش می رسد بسته بندی شده  است.
  • در عطاری ها : در مغازه های عطاری که گیاهان دارویی به فروش می رسد می توان هم زرشک قرمز خریداری کرد و هم زرشک سیاه. البته زرشک سیاه چون جنبه دارویی دارد تقریبا می توان گفت در اکثر عطاری ها قابل یافت است.  فروش زرشک در عطاری ها معمولا به صورت فله است
  • خشکبار فروشی ها :‌  در مغازه های خشکبار فروشی زرشک قرمز لوکس معمولا یافت می شود. زرشکی که در خشکبار فروشی ها یافت می شود از هر دو نوع فله و بسته بندی شده است.
  • بنکداری ها :‌بنکداری ها فروش عمده زرشک دارند
  • کشاورزان :  کسانی که کشت و کار زرشک دارند گاهی فراوری آن را نیز به عهده می گیرند و حتی صادر کنندگان مستقیم به ان ها مراجعه می کنند و خرید زرشک مورد نیاز خورد را انجام می دهند.
  • خرید اینترنتی زرشک – فروشگاه و شرکت های اینترنتی بسیاری هستند که زرشک بسته بندی شده به فروش می رسانند. از قبیل دیجی کالا ، اکالا، بیار و بسیاری دیگر.

خرید زرشک اعلا

زرشک اعلا چه مشخصاتی دارد. ما بارها  به این موضوع اشاره کرده ایم. چون تشخیص زرشک خوب و اعلا از سایر انواع زرشک بسیار مهم است، از این رو یکبار دیگر به ان می پردازیم. یک زرشک مرغوب یا درجه یک یا اعلا و لوکس مشخصات زیر را داراست:

  • زرشک پفکی (puffy Barberry) مرغوب ترین و باکیفیت ترین نوع زرشک خشک پلویی است.
  • زرشک پفکی درجه یک باید صد در صد پفکی باشد و درصد دانه اناری ان صفر باشد.
  • زرشک پفکی مرغوب باید دانه درشت و عاری از مواد خارجی همچون برگ و شن باشد
  • زرشک پفکی و دانه دانه اناری مرغوب خوش رنگ و شفاف هستند
  • میزان رطوبتی که زرشک اعلا دارد نیز باید به اندازه باشد. اگر خشک باشد  طعم و ظاهر نازیبا دارد و اگر رطوبت آن زیاد باشد احتمال کپک زدگی هست.
  • هر چه جرم حجمی زرشک پفکی کمتر باشد پفکی اعلاتر است.

برای خرید زرشک اعلا می توان به همه مکان های ذکر شده در بالا مراجعه کرد. البته قیمت زرشک اعلا به نسبت سایر انواع زرشک گاهی تا ۱۰ هزار تومان نیز بالا تر است.

خرید زرشک اعلا

شهر قم

شهر قم مرکز استان قم می باشد. قم شهر ایست که در صد و چهل کیلومتری تهران واقع شده است. طبق آمار سال ۹۵، این شهر بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت دارد. قم از لحاظ اقلیمی خشک است و در ناحیه کویری ایران قرار دارد. قم از مراکز مذهبی ایران است.

فروش زرشک در قم

نهال زرشک تا پنج سال محصول قابل توجهی ندارد. و با افزایش سن درخت، میزان محصول بیشتر می‌شود. درختچه زرشک معمولا عمری طولانی دارد. محصول قابل توجه از سال پنجم به بعد به دست می‌آید و دو سال بعد میانگین محصول در هر هکتار تقریبا ۲ تن می‌شود. در نواحی خراسان شمالی درختچه هایی وجود دارند که حدود شصت سال عمر دارند و محصول زیادی می‌دهند. درختچه زرشک یک سال در میان بار می‌دهد. از هر نهال پنج ساله ۱ کیلو، هفت ساله ۷ کیلو و دوازده ساله ۲۰ کیلو زرشک خشک به دست می‌آید. درختچه زرشک تا حدود هشتاد سالگی بار می‌دهد و در فاصله سال‌های چهاردهم تا بیست و پنجم، بارش بیشتر از هر بازه‌ای است. در ضمن از هر ۴ کیلوگرم زرشک، ۱ کیلوگرم زرشک خشک حاصل می‌شود.

چنانچه قصد خرید زرشک بسته بندی شده در قم را دارید. همانند سایر شهر ها می توانید به فروشگاه های مواد غذایی مراجعه کنید و یا برای خرید عمده زرشک می توانید به بنکداری های قم مراجعه کنید. فروش زرشک در قم به خاطر دوری از شهر های مولد همانند بیرجند و قاین با قیمت بیشتر انجام میگیرد.  در مجموعه زرشک آبرام  فروش زرشک با قیمت عمده فروشی های خراسان جنوبی  است که با هزینه اندک به قم ارسال می گردد.

قیمت زرشک اعلا ۹۸

بعد از تمام  شدن ایام عاشورا و تاسوعا که قیمت ها در بازار زرشک به خاطر تقاضای زیاد بالا رفته بود، کم کم دوباره زرشک به یک ثباتی رسید. بخصوص که  به فصل برداشت زرشک هر چه بیشتر نزدیک  می شویم. همین امر باعث شده است که کشاورزان زرشک را به بازار عرضه  کنند تا با افت شدید قیمت مواجه نشوند. قیمت زرشک اعلا در اواخر شهریور ماه بین ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان است.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما