زرشک درجه یک صادراتی با تحویل تهران – سال 1402

زرشک درجه یک صادراتی با تحویل تهران – سال 1402

انواع زرشک ایران

در ایران سه نوع زرشک اصلی تجاری – دارویی تولید بشه که دو نوع آن زراعی هستند و یک نوع آن زرشک وحشی و خودرو می باشد. در زیر به انها اشاره مبسوط می گردد.

  • زرشک قرمز (berberis Vulgaris), خشک شده این زرشک که رنگ آن قرمز است بنا به شیوه خشک کردن ان به سه نوع زرشک پفکی ، زرشک دانه اناری و زرشک زیرتالاری تقسیم بندی می گردد. این زرشک پر مصرفترین زرشک ایران است و به زرشک پلویی نیز در بین خانواده های ایرانی شهرت دارد. این همان زرشکی است که بیشتر ما در سوپر مارکتها و بقالی ها و خشکبار فروشی ها می بینیم. مصارف بسیار متعددی دارد و روز به روز نیز مردم سایر نقاط دنیا با طعم دلپذیر آن آشنا می شوند. در ایران در غذاهایی مانند زرشک پلو با مرغ، دلمه، کوکو، تهچین و انواع آشها و سوپها و سالاد ها استفاده می گردد.
  • زرشک سیاه بی دانه که برداشت آن بسیار محدود است و در ناحیه آذربایجان شرقی تولید می گردد. این زرشک به زرشک کرمانشاهی ، زرشک سیاه خورشت خلال بادام، زرشک سیاه خورشت، نیز شهرت دارد. وجه تسمیه این زرشک آن است که بیشتر مصرف آن در یک نوع خورشت خاص به نام خورشت خلال بادام است که در کرمانشاه پخت می شود. بقیه نقاط ایران معمولا حتی نام این زرشک و خورشت را هم نشنیده اند.
  • زرشک سیاه و قرمز دانه دار – این زرشک در ایران به نام های زرشک سیاه، زرشک آبی ، زرشک آبگیری شهره است. بیشتر مصرف آن به منظور تهیه آب زرشک است. خواص زرشک سیاه ابگیری بسیار است و این زرشک سیاه در طب سنتی کاربرد فراوان دارد و بیماران کبدی و کسانی که مشکل سنگ کیسه صفرا دارند از ان به عنوان دارو نیز استفاده می کنند. این زرشک خواص دیگری همچون پایین آورنده و تنظیم کننده چربی خون، در بهبود قند خون، رفع یبوست، بهبود جوش صورت و روشن شدن پوست، و رقیق شدن خون می گردد. در طب سنتی همچنین فواید زرشک سیاه برای لاغری نیز ذکر شده است. زرشک سیاه تازه و خشک شده هر دو مصرف دارند. ارتفاعات خراسان شمالی یکی از مراکز تولید این نوع زرشک است. به زرشک سیاه دانه دار در این مناطق زرک گفته می شود و آشی نیز به همین نام یعنی آش زرک توسط محلی های بجنورد پخته می شود که ترکیب اصلی آن زرشک است.
زرشک-سیاه- دانه دار
زرشک سیاه بی دانه – زرشک تازه
زرشک-قرمز-بیدانه
زرشک قرمز بیدانه – زرشک تازه
فروش-زرشک-آبی
زرشک سیاه دانه دار زرشک تازه

زرشک درجه یک صادراتی

ما در بالا اشاره کردیم که زرشک قرمز پلویی انواع مختلفی دارد که شامل زرشک پفکی، دانه اناری و زیر تالاری بود. از میان این سه نوع زرشک خشک شده، زرشک پفکی مرغوبترین و اعلا ترین نوع زرشک است که به طبع آن قیمت زرشک پفکی نیز از سایر انواع زرشک خشک قرمز بالاتر است. زرشک درجه یک صادراتی یک سری خصوصیات منحصر به فرد دارد که پیشتر نیز بسیار جامع و مفصل در مورد آن صحبت شده است. در این جا به قیمت مرغوبترین نوع زرشک درخرداد ۹۹ می پردازیم. این مقاله در حالی نوشته می شود که اقتصاد ایران و جهان درگیر معضلی به نام ویروس کرناست و اکثر مرزهای ایران و دنیا به روی صادرات و واردات کاها بسته است. امید ما برا ان است که این مسیر ها هر چه زودتر باز شود. البته اخبار روزهای اخیر حاکی از باز شدن برخی از مرزها به روی ماشینهای ترانزیت و تجاری است.

زرشک- درجه-یک-صادراتی
زرشک پفکی درجه یک صادراتی

قیمت زرشک درجه یک صادراتی

خوشبختانه از ابتدای اردیبهشت ماه حمل و نقل در سراسر ایران انجام می شود. مجموعه زرشک آبرام تمام مراحل فراوری زرشک را خود بر عهده دارد. این امر باعث کاهش قیمت تمام شده زرشک در سراسر ایران دارد. امیدواریم که مرزهای ایران با سایر کشور ها نیز هر چه زودتر باز شود و ارسال زرشک به کشور های همسایه و اروپایی امکان پذیر باشد. قیمت انواع زرشک و از جمله قیمت زرشک درجه یک صادراتی با تحویل تهران در اردیبهشت ۹۹ به شرح زیر می باشد.

نوع زرشک قیمت زرشک
زرشک زیرتالاری ناموجود
زرشک دانه اناری درجه یک ۶۰ هزار تومان
زرشک دانه اناری درجه دو ۴۰-۵۵ هزار تومان
زرشک پفکی درجه یک صادراتی ۶۵ تا ۷۲ هزار تومان

زرشک پفکی در ایران ابتدا از روی تالارهایی که بیشتر از ۶ ماه خوشه های خشک شذه زرشک را بر روی خود تاب آورده اند تکانده می شوند.سپس در دستگاه های بوجاری خارها و احیانا سنگ موجود در آن از آن جدا می شود. در انتهای دستگاه بوجاری یکسری فن و پنکه تعبیه شده است که دانه های پوچ و سبکتر رااز دانه های پر عیار زرشک جدا می کند و در نتیجه محصول نهایی مرغوبتر می گردد. بعد از بوجاری، زرشک سورت نهایی می شود. این کار در ایران توسط نیروی انسانی انجام می پذیرد. در مجموعه زرشک آبرام، برای تولید زرشک صادراتی مرغوب ۲ الی سه بار زرشک سورت می شود. کسانی که در تجارت زرشک هستند می دانند که این کار بسیار بسیار سخت و دشوار است چراکه ناخالصی ها دانه به دانه از چندین تن زرشک جداسازی می گردد.

شهرهای تولید کننده زرشک پفکی

عمده زرشک قرمز تنها در ایران تولید می شود و ان هم در استان خراسان جنوبی. در ایران در بسیاری از استان ها سعی شده است که این درختچه های زرشک کاشته شود اما بسیاری از این تلاشها تا کنون موفقیت آمیز نبوده است. زرشک آب و هوای خشک و در عین حال کویری می طلبد که روزهای گرم و شبهای سرد داشته باشد. بارش باران نباید زیاد باشد. این شرایط در استان خراسان جنوبی فراهم است. وقتی زرشک تقریبا به فصل برداشت در اواسط پاییز میرسد، نیازمند یک سرما است تا زرشک های سفید تغییر رنگ داده و قرمز شوند. از شهرستان های اصلی تولید کننده زرشک در خراسان جنوبی می توان به دو شهر زیر اشاره نمود.

  • بیرجند
  • قاین

مراکز فروش عمده زرشک درجه یک – بازارهای سنتی

  • فروش زرشک درجه یک مشهد واقع در مرکز و بورس فروش زرشک در بازار مصلی
  • فروش زرشک درجه یک بیرجند – از کارگاه های متعدد سورت و بوجاری زرشک در شهر بیرجند
  • فروش زرشک درجه یک قاین – همانند بیرجند در قاین و روستاهای اطراف کارگاه های متعددی براه پاک کردن زرشک وجود دارد.
  • فروش زرشک درجه یک در تهران – بازار چهارراه مولوی تهران

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما