خرید عمده زرشک پفکی در بازار تهران

مقاله ” خرید عمده زرشک پفکی در بازار تهران ” درخرداد ماه ۱۴۰۲ به روز رسانی می شود.

سوالی که برای برخی خریداران زرشک پیش می آید اینست که:‌چگونه میتوان خرید عمده زرشک خشک مرغوب ایرانی داشت؟‌ و انواع زرشک چیست؟

ما در این جا به اختصار به این این موضوعات می پردازیم.

زرشک ایرانی – زرشک معمولی

ابتدا به واژه شناسی زرشک میپردازیم. نام علمی زرشک بربریس (Berberis) می باشد. بربریس از کلمه ای عربی به نام  بربریا اقتباس شده است.  در فارسی  زرشک را زارچ نیز می نامیده اند.خانواده گیاه زرشک  (Barberry Family) درختچه (Bush) یا علف های پایا می باشند.

زرشک نام عمومی حدود ۱۷۵ گونه از درختچه های همیشه سبز خاردار می باشد. زرشک بیشتر بومی آمریکای شمالی و قاره آسیا می باشد. بلندی درختچه زرشک به ۴ متر نیز می رسد.

زرشک خوراکی ایران بربریس ولگاریس  (.Berberis Vulgaris L) نام دارد. میوه زرشک ایرانی بیضوی، قرمز و آبدار می باشد. زرشک ایرانی (زِرشک در ایران با نامهای دیگری چون زرشک پلویی، زرشک معمولی، زرشک قرمز، زرشک بی دانه و غیره شناخته می شود.) بصورت تازه خور و همچنین خشک شده مورد مصرف دارد. زرشک خشک ایرانی بیشتر به عنوان چاشنی غذاها استفاد میشود.

زرشک پلویی

زرشک تازه میوه است؟

زرشک تازه قرمز در گروه میوه‌ها قرار دارد هرچند که به‌ندرت از آن استفاده می‌شود میوه زرشک بدون هسته است و شکل آن بیضوی است قطر بزرگ زرشک بین هفت دهم تا نه دهم سانتی‌متر و قطر کوچک آن بین سه‌تا هفت تا شش دهم سانتی‌متر است.

یک‌دانه زرشک تازه درحدود بیست و سه صدم گرم وزن دارد بخش عمده میوه تازه زرشک را آب تشکیل می‌دهد برای به‌همین خاطر برای تولید یک کیلوگرم زرشک دانه اناری خشک‌شده باید بین س تا پنج کیلوگرم زرشک تازه را خشک نمود استفاده نمود.

 

فروش عمده زرشک

خرید زرشک تازه

در فصل برداشت زرشک که از مهر ماه تا اویل اذر ماه است می توان خرید زرشک تازه داشت. در تره بار شهر های بزرگ همچون تهران و مشهد زرشک تازه به صورت خرد به فروش می رسد. خرید زرشک تازه هم به صورت دانه شده و هم به صورت شاخه ای امکان پذیر است.

  • برای خرید زرشک تازه  به صورت عمده در فصل برداشت آن باما در تماس باشید.

انواع زرشک خشک (Dried Barberry)

زرشک خشک بی دانه ایران یا همان زرشک پلویی از لحاظ کیفیت تجاری به سه دسته اصلی طبقه بندی میشود.

  • زرشک پفکی یا زرشک تالاری
  • زرشک دانه اناری یا زرشک یاقوتی
  • زرشک زیر تالاری

کیفیت متفاوت دو دسته  پفکی و اناری در شیوه خشک کردن زرشک تازه (Fresh Barberry) است.

خرید عمده زرشک

البته  زرشک زیرتالاری نیز به عنوان دسته سومی از زرشک خشک طبقه بندی می شود. زرشک زیرتالاری در واقع مخلوط زرشک پفکی و دانه اناری است و قیمت آن نیز بین قیمت زرشک پفکی و دانه اناری است.

. وقتی زرشک روی داربست  تالارها یا همان سوله ها انباشته می شود، بخشی از دانه های زرشک روی زمین میریزد. این بخش کمی پف دارد اما نه کامل. از این رو در دسته بندی کیفیت بین زرشک پفکی و زرشک اناری قرار می گیرد. از این رو به آن زرشک زیر تالاری می گویند.

قیمت زرشک پفکی بیشتر از قیمت زرشک زیر تالاری است و قیمت زرشک زیرتالاری بیشتر از قیمت زرشک اناری می باشد. یعنی به همان ترتیب کیفیت.

حفظ و نگهداری میوه خشک زرشک

  • یکی از عواملی که باعث  تیره شدن رنگ زرشک می‌شود رطوبت است. اگر بتوانیم شرایط محیطی را طوری فراهم کنیم که  زرشک کاملاً خشک شود و در محیط با رطوبت پایین نگهداری شود رنگ آن معمولاً کمتر تغییر می‌کند. زرشک به گونه‌ای است که خیلی سریع رطوبت محیط را به خود جذب می‌کند و وزن می‌گیرد.  از این‌رو بهتر است همواره زرشک درجای بسیار خنک و خشک نگهداری شود بهترین مکان برای نگهداری زرشک فریزر یا یخچال یا سردخانه‌های زیر چهار درجه سانتی‌گراد می‌باشد.
  • یکی از عوامل دیگری که باعث تغییر رنگ زرشک می‌شود، روغن است. در فرآوری زرشک استفاده از کمی روغن خوراکی معمولاً اجتناب‌ناپذیر است. اما اگر میزان این روغن زیاد بشود ماندگاری زرشک پایین می‌آید. برای خرید انواع زرشک با همکاران ما ارتباط بگیرید.

قیمت زرشک دانه اناری

تاریخ مصرف زرشک خشک

اگر شرایط نگهداری زرشک ایده‌آل باشد.  یعنی در محیطی با دمای پایین و رطوبت پایین و به‌دور از نور خورشید قرار بگیرد تا دو سال  ماندگاری دارد هرچند که زمان ایده‌آل برای استفاده‌ی زرشک یک‌سال می‌باشند.

فروش عمده زرشک قائنات

قیمت  عمده فروشی زرشک، قیمت پایه زرشک خشک در تناژ بالا است. این قیمت معمولا در شهرهای خراسان جنوبی که منبع تولید زرشک هستند، تعیین می شود.

فروشندگان عمده زرشک خشک با قیمت پایه چه کسانی هستند:

  • کشاورزان خراسان جنوبی که امکانات خشک کردن زرشک تازه، تمیز کردن و سورتینگ زرشک خشک (Dried Barberry) را دارند.
  •  کارخانه دارن و بنکدارانی که ابتدا زرشک تازه (Fresh Barberry) را از کشاورز خریداری و آن را در کارخانجات و کارگاههای مخصوص خشک کرده و سپس با استفاده از دستگاههای مخصوص، زرشک خشک شده را تمیز، سورت و آماده عرضه به بازار می کنند.

زرشک خشک، گاهی به صورت بسته بندیهای کوچک مخصوص سوپر مارکتها و گاهی به صورت زرشک خشک فله (bulk) به فروش می رسد.

یکی از شهرهایی که در آن کارگاه های متعددی وجود دارد و فروش عمده زرشک در آن به وفور انجام می شود شهر قائنات در خراسان جنوبی است. این شهر در خراسان جنوبی است و از قطب های تولید زرشک و زعفران ایران و جهان می باشد.

  • برای فروش عمده زرشک قائنات با ما در ارتباط باشید.

فروش عمده زرشک بیرجند

از دیگر شهرهای خراسان جنوبی که فروش عمده زرشک در ان داد و ستد می شود، شهر بیرجند مرکز خراسان جنوبی است. در این شهر کاسبان و تجار زرشک فراوانی یافت می شود که زرشک را از روستاهای اطراف به صورت پاک نشده و خام یعنی با برگ و خار می خرند و سپس ان ر فراوری و اماده سازی می کنند. این زرشک سپس راهی بازارهای تجاری مشهد، تهران و دنیا می شود. قیمت فروش زرشک در بیرجند گاهی از مشهد گرانتر است.

  • برای فروش عمده زرشک بیرجند با ما در ارتباط باشید.

عمده فروشی زرشک در مشهد

با وجود اینکه خراسان جنوبی قطب تولید زرشک پفکی و زرشک دانه اناری می باشد، اما مشهد مرکز اصلی داد و ستد زرشک میباشد. یکی از خیابان های مشهد به نام مصلی از مراکز اصلی این خرید و فروش می باشد. هر روزه تجار از کشور های منطقه بخصوص افغانستان، ترکیه و عراق به این بازار می روند و خرید خود را مستقیم از بازاریان مشهد انجام می دهند. این بازار با اینکه تولید کننده زرشک نمی باشد اما تعیین کننده قیمت زرشک در ایران است.عمده فروشی های زرشک متعددی در بازار مصلی وجود دارند. قیمت عمده فروشی زرشک در مشهد گاهی از خراسان جنوبی نیز ارزان تر است.

خرید عمده زرشک پفکی در بازار تهران

بیش از ۹۵ درصد زرشک (Barberry) ایران و جهان در استان خراسان  جنوبی (South Khorasan) تولید می شود. بیرجند و قاینات به عنوان شهرهای تولیدکننده اصلی زرشک پفکی و دانه اناری هستند. اما سایر شهرهای بزرگ ایران مانند تهران، شیراز، اصفهان و تبریز از این دو شهر بسیار دور می باشند. 

از این رو خرید عمده زرشک پفکی و دانه اناری با قیمت و کیفیت مناسب دغدغه بسیاری از خریداران از جمله رستوران داران است.  

در تهران اغلب مشتریان خرید عمده زرشک، این محصول را از بازار تهران یا مولوی خریداری می کنند. به علت وجود واسطه ها و کرایه حمل بالا، قیمتی که در بازار تهران برای زرشک تعیین می شود نسبت به خرید عمده زرشک در شهرهای خراسان جنوبی  ۱۵-۲۰ درصد گرانتر است.

خرید عمده زرشک

حال سوال اینست که آیا باید مسیر طولانی تا خراسان جنوبی را طی نمود تا خرید عمده زرشک با قیمت و کیفیت مناسب را داشت؟

ما در بازرگانی آتما این سفر را برای کسانی که خرید عمده زرشک دارند، کوتاه نموده ایم. بازرگانی آتما با برند تجاری زرشک آبرام در بازار مواد غذایی فعالیت دارد. بازرگانی آتما  سیستم خرید مناسب از کشاورز، آماده سازی زرشک، حمل ارزان و پخش بهینه در تهران را یکی کرده است. از این رو قیمت خرید عمده زرشک آبرام را بسیار پایین نگه داشته است. این تفاوت به گونه ای است که شما میتوانید حتی خرید عمده زرشک در تهران را  ارزانتر از بنکداریهای شهرهای بیرجند و قاین داشته باشید.

قیمت خرید عمده زرشک – دی ۹۷

زرشک خشک از لحاظ تجاری بسته به کیفیت و اندازه و همچنین رنگ و زیبایی دانه هایش به طور مختلف قیمت گذاری می شود. در جدول زیر قیمت خرید عمده زرشک با تحویل رایگان در تهران را مشاهده می فرمایید.  اگر نیاز به مشاوره در زمینه زرشک دارید با همکاران ما در تماس باشید.

قیمت انواع زرشک

برآنکه خرید عمده زرشک پفکی مناسب داشته باشید. ویدئوهای آموزشی ما در این زمینه را نیز ببینید.

قیمت زرشک پفکی در مرداد ماه ۱۴۰۱

این مقاله در دی ماه سال ۹۷ نوشته شده است. شاید مقایسه کنونی قیمت زرشک پفکی در مرداد ماه  ۱۴۰۱ و  قیمت زرشک پفکہ در دی ماه سال  ۱۳۹۷ خالی از لطف نباشد. همانگونه که در جدول بالا مشاهده میفرمایید لوکس ترین نوع زرشک در سال ۹۷، چهل و یک هزار تومان بوده است. این در حالیست که قیمت زرشک پفکی صادراتی لوکس در سال ۱۴۰۱ در حدود ۱۰۰ هزار تومان است. این حاکی از رشد حدود ۲.۵ برابری دارد.

قیمت زرشک اناری در مرداد ماه ۱۴۰۱

قیمت  عمده زرشک دانه اناری نیز تقریبا همانند قیمت عمده زرشک پفکی تغییرات بیشتر از ۲۰۰ درصد رشد را داشته است. همانگونه که در جدول بالا میبینیم، قیمت زرشک اناری در سال ۹۷، سی وسه هزار تومان است. این قیمت در مرداد ۱۴۰۱، در حدود ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان  می باشد.

قیمت زرشک پفکی در خرداد ماه ۱۴۰۲

به خاطر تورم بازار ایران در سال ۱۴۰۲ نیز افزایش قیمت زرشک داشتیم. قیمت زرشک پفکی در عمده فروشی ها در فروردین ماه ۱۴۰۲، حول و حوش ۱۲۰ تا ۱۲۵ هزار تومان بود. این در حآلیست که قیمت زرشک پفکی در اواسط خرداد ماه بین ۱۳۵ تا ۱۴۰ هزار تومان است.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما