قیمت روز زرشک دانه اناری قاینات

 قیمت روز زرشک دانه اناری قاینات  در ۲ بهمن ماه سال  ۱۴۰۲به روز رسانی می شود. 

قیمت زرشک -۲ بهمن ماه سال  ۱۴۰۲

 زرشک قیمت زرشک (قیمت ها به تومان است)
قیمت زرشک پفکی ۱۵۵ تا ۱۶۵هزار تومان
قیمت زرشک پفکی درجه یک صادراتی  ۱۷0 هزار تومان
قیمت زرشک دانه اناری قاینات  ۱۲۵ هزار تومان
قیمت زرشک سیاه خشک ۱۲۵ هزار تومان
قیمت زرشک تازه دان شده ناموجود
قیمت زرشک تازه با شاخه ۱۰۰ هزار تومان
 قیمت زرشک سیاه کرمانشاهی  یک میلیون تومان
قیمت زرشک سیاه تازه ناموجود

 

قیمت روز زرشک دانه اناری قاین در اواخر شهریور ۹۹ را به شرح زیر است.  قیمت روز زرشک برای انواع زرشک را در جدول زیر مشاهده می فرمایید!

 

قیمت زرشک – ۶ شهریور سال ۹۹ ۱۳

 زرشک قیمت زرشک (قیمت ها به تومان است)
قیمت زرشک پفکی ۵۵-۶۰ هزار تومان
قیمت زرشک پفکی درجه یک صادراتی با دو سورت ۶۲ هزار تومان
قیمت زرشک دانه اناری  ۴۵ هزار تومان
قیمت زرشک سیاه خشک ۴۰۰۰۰
قیمت زرشک تازه دان شده ناموجود
قیمت زرشک تازه با شاخه ناموجود
 قیمت زرشک سیاه کرمانشاهی ۲۵۰ هزار تومان
قیمت زرشک سیاه تازه ناموجود

این ها قیمت روز زرشک فله است. برای قیمت زرشک بسته بندی شده با ما در تماس باشید.  در وب سایت ما همچنین در مورد موضوعاتی همچون  قیمت زرشک سیاه کرمانشاه، قیمت زرشک خشک،  قیمت زرشک در ایران، قیمت انواع زرشک دانه اناری و پفکی  نحوه خشک کردن و تولید زرشک پفکی و دانه اناری می توانید اطلاعات مفیدی بدست آورید.

 

برای کسانی که در کل زرشک و همچنین زرشک دانه اناری را نمی شناسند ابتدا به این سوال پاسخ می دهیم که زرشک قرمز خراسان جنوبی چیست و زرشک دانه اناری چه زرشکی است؟  در این مقاله به بحث های زیر پرداخته می شود:

  • زرشک قرمز ایرانی
  • قاین شهر تولید کننده زرشک قرمز
  • سایر گونه های زرشک در ایران
  • زرشک دانه اناری چیست؟
  • قیمت امروزی زرشک خشک در ۱۶ مهرماه ۹۸
  • قیمت زرشک فله ای
  • طرز تهیه شربت زرشک
  • میزان محصول دهی در هر هکتار زرشک

قیمت روز زرشک

برای پرداختن به این موضوع اول باید روشن شود که  زرشک قرمز ایرانی در خراسان جنوبی چه گونه ای از انواع زرشک دنیا است؟

 

زرشک قرمز ایرانی در خراسان جنوبی

آنچه ما در جامعه و بازار ایران  می شنویم کلمه کلی زرشک  یا Barberry است که معمولا به زرشک قرمز بیدانه ارجاع  داده می شود. زرشک در تاریخ ایران به نام های مزیادی شناخته می شده است. برخی از انها را در لیست زیر مشاهده می فرمایید.

  •  سرشک 
  • دارشک 
  • زارج 
  • زراچ 
  •  اترار
  • عودالریح
  • عودالصلیب
  •  زنبل 
  • زرک 
  • زراک 
  • زرسک 
  • زرنگ  و زرتک )  بروزن زرشک
  •  زاج
  •  زریک
  • هروک
  •  زنبر
  • امبرباریس
  • انبرباریس

کشت زرشک

زرشک قرمزی که در منطقه خراسان جنوبی توسط کشاورزان کشت می شود از گونه Berberis Vulgaris می باشد و در ایران خشک شده آن به زرشک پلویی معروف است چراکه به صورت سنتی برای تزیین پلو و به عنوان طعم دهنده و چاشنی از آن استفاده می گردد و انواع زرشک خشک را پوشش می دهد.

 

کشت زرشک در منطقه خراسان جنوبی از لحاظ اقتصادی بسیار بسیار پر اهمیت است. این منطقه از ایران از لحاظ آب و هوایی بسیار سخت است، از جمله شرایط نامساعد این منطقه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بارش کم
  • کمی آب به صورت کلی
  • وزیدن باد های ۱۲۰ روزه
  • گرمای شدید
  • کمی رطوبت هوا بخصوص در فصل تابستان
  • شوری آب
  • قلیایی بودن و شور بودن خاک های زراعی این منطقه

هر کدام از موارد بالا کافی است تا کشاورزی و زراعت یک منطقه را با سختی بسیار همراه کند. از این رو اگر درخت یا درختچه ای و یا زراعتی خود را با شرایط بد اب و هوایی و اقلیمی این منطقه سازگار کرده باشد باید از ان حداکثر بهره را برد. از جمله این محصولات کشاورزی، زرشک، عناب  و زعفران است که به خوبی در این منطقه رشد میکنند و به عمل می ایند.

هر سه این محصولات خوشبختانه نیاز آبی کمی دارند. امروزه زعفران در دیگر نقاط ایران همچون خراسان رضوی، کرمانشاه، اصفهان، کرمان، و حتی شمال پرورش داده می شود.

عناب و زرشک خوشبختانه هنوز محصول کشاورزی خاص خراسان جنوبی هستند. اقتصاد این منطقه بخصوص به خاطر زرشک رشد قابل توجهی داشته است. از قبل زرشک، کشاورزی، فراوری، کارخانجات، حمل و نقل و علم و فن اوری در این منطقه رشد خوبی داشته است. بخصوص در یکسال اخیر که قیمت زرشک جهش بالایی را تجربه نمود.

نوع بی دانه زرشک (زرشک قرمز خراسان جنوبی) بجز کشور ما ایران در هیچ جای دیگر به صورت تجاری و اقتصادی کشت نمی شود.  دانش پرورش زرشک بیشتر بومی و شفاهی بوده و در طی سالیان به صورت سینه به سینه منتقل شده است. شاید برایتان جالبت باشد که حتی در خراسان جنوبی هم تنها منطق پتانسیل و شرایط کشت را دارند.

مناطقی از گناباد در همسایگی بیرجند و قاینات قادر به تولید زرشک نمی باشد. میوه درختچه های زرشک این مناطق رشد می کند اما از سفیدی به قرمزی نمی رود! میوه زرسک ابتدا سبز سپس سفید رنگ و در انتها با یک سرما پاییزی تبدیل به قرمز می شود. هر قدر میوه زرشک بیشتر بماند قرمزی ان بیشتر می شود و زرشک خشک حاصل پر رنگ تر است و میوه ان نیز شیرین تر خواهد بود.  به پادکست زیر در زمینه تولید زرشک در خراسان جنوبی گوش دهید!

مصرف زرشک

مصرف زرشک در ایران بیستر به شکل سنتی در تهیه غذا استفاده می شود. اما زرشک کاربردهای مدرنی نیز پیدا نموده است که از جمله آن ها می توان به استفاده از زرشک خشک به عنوان طعم دهنده ماست و سالاد و در میوه های ترکیبی اشاره نمود.
 
  زرشک در پخت انواع شیرینی نیز کاربرد دارد و مزه ترش و ملس آن طرفداران خاص خود را دارد. ترکیه از جمله کشور هایی است که صادرات زرشک ایران به ان انجام میگیرد. در این کشور شیرین های بی نظیری با استفاده از زرشک تولید می گردد.
 
متاسفانه ایران در زمینه زرشک نیز مانند بسیاری دیگر از عرصه ها به خام فروشی روی اورده است، چیزی که با قیمت پایین به فروش می رسد و سود اصلی را کسانی می برند که از ان فراوری های خوبی انجام می دهند.
 
برای مثال فراورده هایی مانند مربای زرشک (Barberry jam) می تواند بسیار ارزشمند باشد و ارزش افزوده بالایی را ایجاد نماید. مشکل اسلی در زمینه فروش زرشک و فراورده های آن به عنوان محصول صادراتی این است که در دنیا نتوانسته ایم ان را بشناسانیم.

قیمت روز زرشک

قاین شهر تولید کننده زرشک قرمز

شهرستان قاین(Qaen) که به آن  قاینات، قائنات یا قائن نیز گفته می شود و همچنین روستاهای توابع آن از مراکز اصلی تولید میوه زرشک (Barberry Fruit) قرمز ایرانی یا همان زرشک خشک شده پلویی هستند.

خرید زرشک قاین

قائن از جمله شهرهای قدیمی و تاریخی استان خراسان جنوبی است.  از دیگر محصولات کشاورزی این خطه می توان به زعفران ممتاز قائنات اشاره نمود. بحث امروز ما البته در مورد زرشک است اما چه کسی است که نداند هویت این بخش از ایران و به طور کلی بخشی از هویت غذایی ایرانیان با زعفران و زرشک توامان گره خورده است.

فروش زرشک قرمز  در خراسان جنوبی دو صورت اصلی تازه خور و خشک است.  مصرف زرشک تازه در پختن مربای زرشک و گاهی آب زرشک است. گاهی نیز زرشک تر را فریز کرده و در تمام سال آن را به صورت نسبتا تازه استفاده می کنند.

عمده زرشک تولیدی به ۲ شیوه اصلی خشک و آماده ارسال به بازار های ایران و جهان می گردد. زرشک خشک شده مصارف زیادی دارد که از جمله آن می توان به تولید مربای زرشک، استفاده در انواع غداها  اشاره کرد. زرشک صادراتی نیز بیشتر در صنعت دارویی و مواد غذایی مورد مصرف دارد.

سایر گونه های زرشک در ایران

از دیگر گونه های زرشک در ایران می توان به زرشک سیاه دانه دار و زرشک سیاه بی دانه که بیشتر به زرشک کرمانشاهی معروف است،  همچنین زرشک جنگلی که  زرشک قرمز دانه دار است نام برد.

قیمت زرشک سیاه  دانه دار و قیمت زرشک سیاه کرمانشاه را ما قبلا بررسی نموده ایم و در اینجا از آن صرفنظر می کنیم. ما در قیمت زرشک آبگیری  نرخ و قیمت روز زرشک هسته دار را که که دو رنگ قرمز و آبی (سیاه) در بازار موجود است را شرح داده ایم. این گونه ها بیشتر خودرو بوده و توسط محلی ها جمع و به فروش می رسند.

قیمت روز زرشک سیاه

خوشبختانه قیمت زرشک سیاه از نوسانات شدیدی که زرشک پلویی در سال ۹۷ شاهد آن بود نسبتا به دور است. قیمت زرشک پلویی با ۲۵ هزار تومان برای خرید عمده زرشک پفکی شروع شد و به قیمت ۵۰ هزار تومان نیز رسید. انتظار بازار این بود که بعد از عید ۹۸ قیمت ها رو به کاهش بگذارد اتفاقی که نیفتاد!

خشک کردن زرشک

سطح زیر کشت زرشک در خراسان جنوبی نزدیک به پانزده هزار هکتار می‌باشد که این میزان به حدود نود و نه درصد از کل تولید زرشک ایران و دنیا را در بر می‌گیرد زرشک تازه به روش‌های متعددی جمع‌آوری می‌شود که سه روش خیر زرشک به سه شیوه جمع‌آوری می‌شود.

زرشک اناری

شیوه اول به روش شاخه تکانی :  در این روش با چوب به شاخه‌های زرشک ضربه زده می‌شود تا حبه ها یا دانه‌های زرشک از شاخ و بر روی پارچه‌ای که در زیر درخت پهن شده‌است بریزد، کشاورزان این پارچه‌ها را به مکانی بنام خرمن منتقل می‌کنند.  رویه خرمن معمولاً کاه‌گل است و دلیل آن این است که بتواند آب زرشک را جذب کند و زرشک زود خشک شود و تبدیل به زرشک اناری شود.  زرشک تازه بر روی خرمن  با حجم خیلی کم انباشته می‌شود و زیر نور مستقیم خورشید خشک می‌شود در این روش که معمولاً سریع‌ترین روش برای خشک کردن زرشک است و زرشک خشک دانه اناری یا زرشک یاقوتی یا همان زرشک معمولی تولید می‌شود.

زرشک تالاری

روش دوم برای چیدن زرشک : معروف به روش شاخه بری است این روش در سال‌های اخیر بسیار متداول و محبوب شده‌است. کشاورزان در این شیوه شاخه‌های درختچه‌ی زرشک را به‌همراه خارها، برگ‌ها و حبه‌های زرشک آن، از تنه زرشک جدا می‌کنند و شاخه ها را داخل جعبه‌ها و یا پارچه‌هایی که که شال نام دارد میریزند. به خاط وجود شاخ‌ و برگ درختچه‌ی زرشک، حبه‌های زرشک در این شیوه آسیب فیزیکی نمیبینند و سالم میمانند. 

کشاورزان سپس این شال‌ها و یا همان یا جعبه‌ها را به مکانی سرپوشیده و منتقل می‌کنند در این مکان‌ها و یا سوله‌ها تالارهای زده‌شده است از جنس چوب که به خوشه‌های زرشک به‌همراه شاخه‌ها و خار و برگ درختچه‌ی زرشک روی تالارها قرار می‌گیرند و تا خشک شود پروسه خشک شدن در این روش بسیار کند و آهسته است.

تالارها یا همان سوله ها برای انباشت زرشک

در سوله‌ها معمولاً فن‌های بزرگی تعبیه شده‌ است تا عبور و مرور هوا به‌آسانی انجام شود و دانه‌های زرشک کپک نزنند زرشک خشکی که به این شیوه تولید می‌شود زرشک پفکی یا زرشک تالاری نام دارد پروسه خشک شدن زرشک پفکی همانگونه که در بالا نیز به آن اشاره شد بسیار زمان‌بر و کند است و به بین پنج‌تا شش ماه طول می‌کشد تا زرشک پفکی تولید شود. ازاین‌ رو برای مثال زرشک تازه‌ای که در پاییز سال هزار و چهارصد جمع‌آوری شده‌است محصول زرشک خشک پفکی آن در سال هزار و چهارصد و یک تولید می‌شود. یک نوع دیگر زرشک خشک داریم که معروف به زرشک زیر تالاری است.

زرشک زیرتالاری

وقتی‌که زرشک بر روی تالارها ریخته می‌شوند تازه زرشک پفکی تولید شود بخشی از زرشک و زیره تالارها و کف سوله‌ها یا همان کف سوله‌ها ریخته می‌شود این زرشک خشک شده که پف آن نسبت به زرشک تالاری کمتر است به زرشک زیر تالاری معروف است. 

زرشک دانه اناری چیست؟

اکنون به این سوال می رسیم که زرشک دانه اناری چه زرشکی است؟ در فرایند تولید زرشک پلویی ما انواع زرشک خشک بازاری داریم که شامل موارد زیر می شود:

  • زِرشک دانه اناری  (Anari Barberry)
  • زرشک پفکی (Puffy Barberry)

در مورد نوع دوم  یعنی زرشک پفکی بسیار نوشته ایم. در مورد نوع اول یا همان زرشک دانه اناری باید بگوییم که زرشک تر در این شیوه در نور آفتاب روی زمین های کاهگل و پشت بام ها پهن می سود تا خشک گردد.

نکته:

ارتفاع زرشک تازه (fresh barberry) در این حالت نباید بیشتر از چند سانت باشد. چرا که اگر حجم زیادی از زرشک تازه و آب دار روی هم باشد منجر به کپک زدگی آن می شود و خوب خشک نمی شود.

اگر کشاورزان خوش شانس باشند و در مدت پهن شدن زرشک باران نبارد و رطوبت هوا کم باشد، زرشک در کمتر از ۳ هفته کاملا خشک و آماده روانه شدن به بازار می شود. به زرشک دانه اناری، زرشک خرمنی هم می گویند چرا که به شیوه سنتی از خشک کردن در خرمن ها حاصل می شود. در منابع انگلیسی به زرشک دانه اناری افتاب خشک (Sun dried Barberry) می  گویند.

قیمت روز زرشک دانه اناری

زرشک پلویی خشکی که در این حالت تولید می شود نسبت به زرشک تازه جمع شدگی دارد و حجم آن کم شده است. قیمت روز زرشک دانه اناری نسبت به قیمت روز زرشک پفکی ارزان تر ارزش گذاری شده است و دلیل آن نیز روشن است چرا که زرشک پفکی مرغوب تر است.

 

 
 
برای خرید زرشک دانه اناری با ما در تماس باشید. 

قیمت روز زرشک خشک در  مهرماه ۹۸ (ادیت اول مقاله)

قیمت زرشک 97 سالی بسیار متفاوت از سالیان قبل داشت. در عرض ۵ ماه قیمت زرشک دانه اناری و قیمت زرشک پفکی تا ۳ برابر نیز افزایش داشت.

در انتهای سال ۹۷ قیمت روز زرشک دانه اناری خط مرزی ۴۰ هزار تومان را عبور کرد و به ۴۲ هزار تومان هم افزایش قیمت داشت. این در حالیست که قیمت زرشک پفکی به حد ۵۰ هزار تومان نزدیک شد.

قیمت زرشک پفکی در بازار خرده فروشی تجریش در انتهای اسفند ۹۷ به بالای ۶۰ هزار تومان به فروش می رسد. بالا رفتن روزانه قیمت زرشک  در  سال ۹۸ هم ادامه داشت. این روند در خرداد ماه متوقف شد و یک ثباتی به بازار زرشک برگشت.

شاید باورکردنی نباشد اما به علت افزایش های  پی در پی قیمت زرشک و نوسانات ارز، گاهی قیمت زرشک در کشور هایی مانند ترکیه، امارات، و کانادا پایین تر از ایران بود.  در ایران نیز در دوره هایی قیمت زرشک به صورت جزیی فروشی در بازار های تهران به قیمت عمده فروشی بازارهای تولید کننده زرشک یعنی بیرجند و قاین نزدیک می شد.

در تابستان بازار فروش زرشک نسبتا راکد بود اما در اواسط شهریور ماه با شروع محرم و زمان دادن نذری ها، بازار زرشک تکان مختصری خرد و قیمت ها بالا رفت و خرید و فروش کمی رونق گرفت. 

فصل پاییز، زمان برداشت زرشک سیاه کوهی و جنگلی و همچنین فصل زرشک پرورشی خراسان است. سال ۹۸ سالی پر رونق برای زرشک سیاه است که معمولا به صورت خودرو در رشته کوه های البرز و جنگل های شمال می رویند. چراکه امسال به یمن بارندگی فراوان هم زرشک سیاه حاصل پر آب تر و درشت تر بودند و هم درختچه های زرشک پر بارتر. همین امر باعث شد، قیمت خشک زرشک سیاه نیز در اوایل فصل برداشت کاهش قابل توجهی داشته باشد.

برای زرشک قرمز نیز همین روند را پیش بینی می کنیم. چراکه اخبار حاکی از افزایش ۲۰ درصدی محصول در باغات است. برای خرید زرشک پفکی و دانه اناری با مجموعه زرشک ابرام مشورت کنید!

قیمت روز زرشک ۹۸

به طور خلاصه اینکه پیش بینی میشود قیمت زرشک ۹۸ در نیمه دوم (محصول برداشتی سال ۹۸) نسبت به قیمت زرشک ۹۷ کاهش قابل ملاحظه ای داشته باشد. قیمت روز زرشک در ۱۶ مهر ۹۸ را در جدول زیر مشاهده فرمایید.

بیشتر بخوانید:‌ قیمت زرشک پفکی در تهران – ۱۴۰۲- زرشک آبرام

 

قیمت زرشک فله ای

زرشک در بازار به دو صورت یافت می شود:

  • زرشک بسته بندی شده – برای بسته بندی زرشک برخی کارخانجات در کنار بسته بندی سایر خشکبار، بسته بندی زرشک را نیز انجام می دهند. روی زرشک بسته بندی شده باید تاریخ تولید و مصرف، شماره ثبت، و همچنین اسم برند و علامت اداره بهداشت ثبت شده باشد.
  • زرشک فله – در بازار ایران علاوه بر زرشکی  که به صورت پک و بسته بندی به بازار داده می شود، زرشک به صورت فله نیز عرضه می گردد. البته ممکن است حتی زرشک در بسته هایی نیز ریخته شود اما به خاطر اینکه دیگر مشخصات ذکر شده در بالا را ندارد همچنان زرشک فله محسوب می شود. البته نوع مرسوم تر زرشک فله همان مدلی است که احتمالا در ذهن شما نیز ثبت شده است. یک کپه و توده بزرگی از زرشک در داخل ظرف بزرگی ریخته می شود و به میزانی که خریدار سفارش می دهد وزن شده و تحویل خریدار می گردد.

قیمت زرشک فله ای

بسته بندی همه کالا ها به ان ارزش افزوده می دهد و طبیعتا قیمت نهایی زرشک را بالا می برد.

البته یک بخش از بالا بودن قیمت زرشک بسته بندی شده نسبت به قیمت زرشک فله به علت اضافه شده هزیه های بسته بندی، کارگر، تعداد واسطه های بیشتر، انرژی مصرفی، حمل و نقل بیشتر و همچنین هزینه های چاپ و بسته بندی بالاتر است.

از این برخی از اصناف مانند رستوران داران که مصرف دایمی زرشک دارند ترجیح می دهند خرید زرشک فله داشته باشند. از انجاییکه سرانه مصرف زرشک در ایران برای هر فرد چندان بالا نیست زرشک بسته بندی برای استفاده خانواده ها مناسب است. هر چند که قیمت آن بالاتر است اما در هر سوپر مارکت و بقالیی قابل یافت است.

این روز ها با استفاده بیشتر از اینترنت، خرید اینترنتی زرشک نیز جایگاه خاص خود را یافته است. برای خرید زرشک بسته بندی شده به صورت انلاین به سایت هایی همچون دیجی کالا، اکالا، بیار مراجعه کنید. برای خرید عمده زرشک نیز به مراکزی همچون زرشک آبرام و زرشک عاقله می توان رجوع نمود.

در چارت زیر قیمت زرشک فله ای برای انواع عمده زرشک در ماه مهر ماه تا اسفند ماه، در مرکز خرید و فروش انواع زرشک – زرشک آبرام ببینید.

محور عمودی :قیمت ها بر حسب هزار تومان

محور افقی: ماه های مختلف سال ۹۷ از زمان برداشت زرشک سال جدید

قیمت زرشک ۹۷

مرکز عرضه زرشک صادراتی- آبرام 

چنانچه  بنکدار هستید یا صادرکننده زرشک و برای مقاصد خود نیاز به خرید زرشک دارید با مرکز فروش زرشک و فراورده های آن در تهران – آبرام در ارتباط باشید.

صادرات زرشک پفکی و دانه اناری و نیز فراورده های زرشک همچون کنسانتره زرشک از اهمیت ویژه برخوردار است. چراکه همانگونه که در بالا اشاره شد، اقتصاد خانوار های زیادی از این استان به محصول زِرشک بستگی دارد.

در سال های اخیر با رشد علم وتکنولوژی و همچنین اگاهی کشاورزان از اهمیت این محصول، سطح زیر کشت ان بالا رفته و همچنین میزان بالاتری از میوه زرشک تولید می گردد. از این رو می طلبد که بازار های جدید در دنیا شناسایی شود تا بتوان این مقدار افزون شده زرشک را بفروش رساند.

در صادرات زرشک مشکلات بنیادی و غیر بنیادی وجود دارد. از مشکلات بنیادی می توان به آشنا نبودن دنیا به این میوه باارزش اشاره کرد. همچنین تحریم ها نیز به عنوان یک عامل بازدارنده مهم می باشد. به طوریکه برخی از خریداران ناگزیرند که مبدا تولید محصول را کشور دیگری بزنند و همچنین نقل و انتقال پول مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

 از مشکلات غیر بنیادی می توان به تولید کمتر زرشک لوکس و اعلا به دلیل نبودن امکانات توسط برخی از کشاورزان اشاره نمود. میدانیم که زرشک پفکی اعلاتر از زرشک دانه اناری است. اما چون فرایند و پروسه تولید ان زمان بر است و نیاز به سالن مسقف دارد، بسیاری از کشاورزان ترجیح می دهند زرشک دانه اناری تولید کنند.

قیمت زرشک درجه یک که به عنوان بالاترین و باکیفیت ترین نوع زرشک انتخاب می شود طبیعتا از سایر موارد بالاتر است و معمولا از میان زرشک پفکی انتخاب می شود. یعنی وقتی صحبت از زرشک درجه یک می شود منظور همان پفکی است.

بین زرشک پفکی درجه یک و زرشک دانه اناری گاهی تا ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان هم اختلاف قیمت وجود دارد.

طرز تهیه شربت زرشک

شربت زرشک بین محلی های خراسان جنوبی بسیار محبوب است. در فصل برداشت زرشک تازه معمولا این شربت را آماده می کنند. چون ماندگاری شربت زرشک خیلی بالا نیست برای حفظ کیفیت و جلوگیری از خراب شدن شربت، آن را در فریزر می گذارند. طرز تهیه شربت زرشک به شرح زیر است.

  • نیم کیلو گرم از زرشک تازه را در یک لیوان آب خیس کنید.
  • بعد از دو الی سه ساعت  این مخلوط را له کرده و پوره ها را جدا کنید. 
  • به آب زرشک نیم کیلو گرم شکر اضافه کنید. 
  • به آب زرشک نیم کیلو گرم شکر اضافه کنید. 
  • مخلوط شکر و آب زرشک  را بجوشانید. 
  • مخلوط حاصل شربت زرشک نام دارد. شربت زرشک را در شیشه ای سربسته نگه دارید. 

بیشتر بخوانید:  قیمت آب زرشک 

فروش زرشک کوهی

میزان محصول دهی در هر هکتار زرشک قرمز

می توان گفت که درختچه زرشک از پنج سالگی شروع به بار دادن محصولی میشود که از نظر اقتصادی چشمگیر است. قبل از ان میزان زرشک برداشتی از این درختچه های جوان قابل توجه نیست. از سال هفتم برداشت زرشک می توان گفت که چشمگیر و قابل توجه است. این میزان به از سال هفتم از میزان تقریبی ۲ تن در هکتار شروع می شود و با زیاد شدن سن درختچه زرشک به میزان باردهی آن نیز افزوده می گردد. میوه زرشک روی شاخه های تازه روییده شده سال قبل میوه میدهند از این رو انجام هرس سالیانه بسیار حائز اهمیت است. چنانچه این هرس شاخه هایی که در سال پیشتر میوه داده اند انجام نشود، باردهی درختچه کمتر می شود. عمر درختچه های زرشک زیاد است و به پنجاه تا شصت سال هم میرسد.

بیشتر بخوانید‌:  فروش لواشک زرشک

 

فروش آب زرشک

قیمت لواشک زرشک
لواشک زرشک
0

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما