تولید کننده زرشک پفکی

تولید کنندگان زرشک پفکی و زرشک اناری و سایر انواع زرشک از جمله زرشک سیاه دانه دار و بی دانه در کدام ناحیه از ایران هستن؟ به این سوال در این مقاله جواب میدهیم.

 

اما قبل از آن تاریخچه ای از انواع زرشک می دهیم و انواع آن را معرفی می کنیم به خواص و اثرات مثبت آن بر روی سلامت نیز اشاره می کنیم و در انتها به معرفی یکی از بزرگترین تولید کننده زرشک در ایران می پردازیم. سر فصل هایی که در این مقاله به آن اشاره می کنیم شامل موارد زیر می شود:‌

  • انواع گونه های زرشک در بازار تجاری ایران و جهان
  • معرفی درختچه زرشک قرمز گونه بربریس ولگاریس
  • شیوه های برداشت زرشک قرمز
  • انواع زرشک خشک قرمز
  • نقش میوه زرشک در سلامت انسان
  • خرید زرشک تازه
  • خرید عمده زرشک خشک
  • خریداران عمده زرشک چه کسانی هستند؟

انواع گونه های زرشک در بازار تجاری ایران و جهان

  • زرشک پفکی و اناری که از گونه بربریس ولگاریس هستند و در خراسان جنوبی به صورت کشاورزی کشت می شوند.
  • زرشک سیاه دانه دار که در نواحی کوهستانی ایران همچون رشته کوه های البرز و در نواحی جنگلی شمال ایران به صورت وحشی و خودرو یافت می شوند
  • زرشک سیاه بی دانه که در مزارع آذربایجان شرقی از جمله شهر شبستر یافت می شود. عمده این زرشک در کرمانشاه و در خورشت خلال استفاده می گردد. به همین خاطر به زرشک کرمانشاهی نیز معروف است. برای خرید زرشک سیاه کرمانشاهی و سایر انواع زرشک با مجموعه زرشک آبرام از طریق راه های ارتباطی زیر در تماس باشید.
قیمت زرشک دانه اناری

معرفی درختچه زرشک قرمز -گونه بربریس ولگاریس

زرشک درخت کوچکی به طول یک تا پنج متر است که رنگ تنه این درخت سرخ، زرد و بعضی اوقات هم قهوه‌ای است و برگهای بیضی شکل و دندانه های اره ای دارد و طعمی ترش و مخصوص. زرشک تر غنچه های زردی دارد که در اواخر تابستان رنگ غنچه هایش به سمت سرخ تمایل پیدا می‌کند. زرشک‌ تازه مواد مغذی بسیاری دارد که برای بدن انسان لازم و ضروری است و بدن به آنها احتیاج دارد و این مهم از دیر باز مورد توجه طبیبان سنتی قرار گرفته و از آن در درمان بسیاری از بیماری ها و پیشگیری بعضی از ناتوانی ها استفاده می‌کردند.

 

زرشک تازه به خاطر طعم و رنگ خاصی که دارد مزین سفره های ایرانی می باشد. یکی از خواص زرشک تازه قابلیت استفاده از آن در رنگ کردن الیاف است. این گیاه یک گیاه بسیار مقاوم است که احتیاجی به آب زیاد ندارد و با کم آبی می‌تواند خود را تطبیق دهد. برای اطلاع از آخرین قیمت زرشک پفکی و دانه اناری با ما در ارتباط باشید.

قیمت زرشک پفکی

شیوه های برداشت زرشک قرمز

برداشت زرشک در استان خراسان جنوبی که بزرگترین تولید کننده زرشک در ایران و جهان می باشد به طور معمول از نیمه دوم مهرماه تا اواخر آبان انجام می شود. زرشک در استان خراسان رضوی نیز به دلیل شرایط آب و هوایی تولید می‌شود. شهرستان‌های این استان از جمله بردسکن، خلیل آباد، کاشمر و فیض آباد زرشک را به مقدار نیاز خود تولید می کنند. زرشک می‌تواند به‌عنوان ارمغانی از این شهرستان‌ها به نقاط مختلف کشور برود. برداشت زرشک به سه شیوه امکان پذیر می باشد: شاخه بری، چوب زنی، برداشت با هد برداشت، خوشه چینی.

 

در ذیل روش های مختلف را توضیح می دهیم:
شاخه بری : این روش بسیار قدیمی و سنتی است. با اینکه تکنولوژی در زمینه برداشت زرشک بسیار پیشرفت نموده اما هنوز برخی از کشاورزان از این روش برای برداشت زرشک استفاده می‌کنند. در این روش زارعان شاخه های پربار زرشک را می برند و بعد آنها را در مکانهایی که از قبل آماده کرده‌اند روی یک سری سیم پهن می کنند و بعد آنها را با بادبزن‌ یا استفاده از بادی که از پنجره هایی که تعبیه شده است در طول پنج الی شش ماه خشک می کنند. مشکلی که این روش دارد این است که امکان دارد بر باروری زرشک در سال های آتی تاثیر بدی بگذارد.
چوب زنی: روش ضربه‌ای متداول ترین روش برداشت زرشک می باشد. اما محصول آن از کیفیت و قیمت کمتری برخوردار است زیرا ممکن است موجب ترکیدگی در پوست میوه ها شود و در نتیجه ترشحات خارج شده از میوه های آسیب دیده به میوه های سالم منتقل شود و باعث به هم چسبیدگی دانه ها گردد. در این روش پارچه‌ای کلفت را در زیر درخت های زرشک پهن می کنند و بعد با چوب یا ترکه‌ای ضربه های محکمی به درخت وارد می کنند. البته ممکن است این ضربه ها باعث شکسته شدن شاخه‌های درخت شوند و برگ‌های زیادی بریزند. به هر حال هر روشی مزایا و معایبی دارد و نمی‌توان از آنها اجتناب کرد. برای خشک کردن دانه های زرشک آنها را روی یک سطح مسطح که از قبل کاهگلی شده پهن می‌کنند. در این روش با آنکه ممکن است زرشک زودتر خشک شود اما کیفیت زرشک پایین می آید. روش برای خشک کردن سریعتر از خوشه چینی است.
برداشت با هد برداشت زرشک
در این روش از یک دستگاه جدید استفاده می‌کنند. این دستگاه زرشک را از شاخه های خود جدا می کند اما در این حین ممکن است آسیب جدی به شاخه ها بزند. مشکل این نوع برداشت این است که بیشتر زرشک ها دم ندارند و باید به طور مرتب و منظم از مزرعه به محل فرآوری منتقل شوند تا خدشه ای به آنها وارد نشود.

خوشه چینی
در این روش زرشک توسط دست تک به تک چیده شده و روی یک پارچه بزرگ پهن می شوند و در زیر درختچه یا داخل سبد ها و جعبه های چوبی ریخته شده و به محل خشک کردن منتقل می‌شوند. این روش به خاطر وجود خار در کنار خوشه ها بسیار زمان‌بر است و به کارگرانی ماهر احتیاج دارد و این روش بیشتر در گذشته مرسوم بوده و یک روش سنتی و بسیار سخت به شمار می‌آید. امروزه این روش کاربرد کمتری دارد اما محصول به دست آمده از این روش از کیفیت مطلوبی برخوردار است. برای خرید زرشک با ما در تماس باشید.

تولید کننده زرشک پفکی

انواع زرشک خشک قرمز

گل سرسبد زرشک خشک ایرانی زرشک پفکی و زرشک دانه اناری و زرشک زیر تالاری می باشد که از گونه بربریس ولگاریس است. از دیگرگونه های زرشک می‌توان زرشک زالزالکی، زرشک زرافشانی، زرشک خراسانی، زرشک راست خوشه، زرشک معمولی و زرشک ژاپنی را نام برد.

دو نمونه زرشک پفکی و زرشک دانه اناری به کشورهای زیادی از جمله اتریش، استرالیا، امارات، آلمان، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، شیلی، کانادا، بلژیک، نیوزیلند و هلند صادر می شوند و در این بین آلمان بزرگترین خریدار زرشک ایران بوده است. البته بیشتر این کشورها از زرشک استفاده های بهداشتی و دارویی می‌کنند و به خواص غذایی آن خیلی آشنایی ندارند. به همین دلیل بازاریابی زرشک از سطح جهانی از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است که می‌تواند آتیه کشور را از نظر اقتصاد کشاورزی بسیار بهبود بخشد. از زرشک می‌توان برای تزیین غذاها استفاده کرد. همچنین پودر زرشک به خاطر طعم ترش و رنگ زیبایش می‌تواند به صورت ادویه جات استفاده شود. زرشک با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی در پزشکی سنتی و تولید داروهای شیمیایی نقش مهمی دارد. آب زرشک هم قابل استفاده است و نوشیدن روزانه یک لیوان آب زرشک باعث از بین رفتن بوی بد دهان می‌شود.
زرشک دارای مواد مغذی بسیاری است. زرشک‌ تازه دارای مقدار زیادی کربوهیدرات، فیبر ویتامین و انواع مواد معدنی است. زرشک تازه در واقع منبع عالی از ویتامین سی است که بدن را در برابر آسیب های سلولی مقاوم می کند و می تواند از بیماری های قلبی و سرطانی پیشگیری نماید. همچنین زرشک علاوه بر داشتن آهن دارای روی، منگنز و مس نیز هست که نقش بسیار مهمی در سلامتی و ایمنی بدن دارد.

تولیدکننده زرشک پفکی

نقش میوه زرشک در سلامت

زرشک گیاهی شگفت انگیز با مزایای بسیار: خواص و مزایای زرشک برای سلامتی انسان و کاربردش در ساخت مواد آرایشی و بهداشتی، آن را به گیاهی بی نظیر تبدیل کرده است. زرشک بومی بعضی از نواحی اروپا، آفریقا و غیره است ولی اکنون آن را در تمام جهان می توان پیدا کرد. سده هاست که از زرشک در طب سنتی برای درمان مشکلات گوارشی، پوستی، عفونت ها و غیره استفاده می شود. زرشک حاوی چندین ترکیب مفید است به ویژه بربرین (یک نوع آلکالوئید) که چون آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و در درمان بیماری‌هایی مثل دیابت، عفونت های دندانی و آکنه کمک می کند.
مزایای سلامتی زرشک:
۱) زرشک شامل ترکیبات گیاهی بسیار مفید است.
زرشک سرشار از بربرین است، یک ترکیب گیاهی منحصر به فرد که ممکن است با چندین فواید سلامتی همراه باشد. بربرین عضوی از خانواده آلکالوئیدها است، گروهی از ترکیبات معروف به اثرات درمانی مؤثر. این ماده مثل یک آنتی اکسیدان بسیار قوی در مبارزه با آسیب سلولی ناشی از مولکولهای واکنشی به نام رادیکال‌های آزاد عمل می‌کند. همینطور بربرین ممکن است به کاهش سطح قند و کلسترول، کاهش سرعت پیشرفت سلول های خاص سرطانی، مبارزه با عفونت ها و اثرات ضد التهابی کمک کند. زرشک حاوی ترکیبات دیگری نیز هست که ممکن است فواید سلامتی زیادی داشته باشد مانند آلکالوئید های دیگر و اسیدهای آلی. ولی بیشتر بر روی اثرات درمانی بربریین تحقیق شده است.
۲) زرشک آکنده از مواد مغذی می باشد
زرشک بسیار مقوی است. زرشک غنی از کربوهیدرات فیبر و چندین ویتامین و مواد معدنی است. به طور کلی زرشک یک منبع عالی از ویتامین c و آنتی اکسیدان است که می تواند به محافظت در برابر آسیب سلولی که ممکن است منجر به بیماری قلبی و سرطان شود کمک کند. در واقع ۲۸ گرم زرشک خشک حاوی این مقدار از مواد زیر است:

  • کالری ۸۹
  • پروتئین ۱ گرم
  • چربی ۱ گرم
  • کربوهیدرات ۱۸ گرم
  • آهن ۱۵ درصد DV
  • ویتامین سی ۲۱ درصد DV
  • فیبر ۳ گرم

همچنین حاوی روی، منگنز و مس است که همگی مواد معدنی کمیابی هستند که در ایمنی و جلوگیری از بیماری ها نقش خیلی مهمی دارند.

۳) نقش مهم زرشک در درمان دیابت
زرشک به دلیل بربرین موجود در آن در جلوگیری از پیشرفت دیابت عاملی مهم به حساب آید. بربرین نحوه واکنش سلولهای شما به هورمون انسولین را که میزان قند خون را تنظیم می کند بهبود می بخشد و به کاهش سطح قند خون شما کمک کند. مصرف یک و نیم گرم بربرین در روز منجر به تاثیر قابل توجهی در میزان کنترل متوسط قند خون می‌شود. در واقع محققین متوجه شدند که تاثیرات بربرین بر قند خون و هموگلوبین با اثرات داروی مرسوم دیابت یعنی متفورمین قابل مقایسه است. کسانی که روزانه ۲ میلی گرم عصاره میوه خشک زرشک را مصرف می‌کنند سطح قند خونشان به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.
۴) مصرف زرشک می‌تواند به درمان اسهال کمک کند.
پزشکان طب سنتی قرن ها از زرشک برای درمان اسهال استفاده می کردند. غلظت بالای بربرین کمک می‌کند تا با دفع گیرنده های خاص از انتقال مدفوع به روده به کندی جلوگیری کرده و در نتیجه از اسهال پیشگیری شود. در حقیقت یکی از قدیمی ترین مطالعات انسانی بر روی ماده بربرین نشان دهنده این است که این ماده اسهال ناشی از عفونت ناشی از برخی باکتری ها را درمان می‌کند. همچنین تحقیقات نشان داده است که در مورد افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر نیز مصرف زرشک می تواند در کاهش بسامد اسهال و احتیاج مدام به دفع مدفوع کمک کند.

۵) زرشک برای سلامتی و محافظت دندان مفید است
مطالعات آزمایشگاهی نشان داده که عصاره زرشک می تواند با انواع التهابات مبارزه کند. بربرین موجود در زرشک به عنوان یک ماده ضد التهابی قدرتمند عمل می کند و ممکن است به درمان بیماری‌های التهابی دندان مثل التهاب لثه که با تجمع پلاکت تورم و تحریک لثه مشخص می‌شود کمک کند. تحقیقات نشان داده که استفاده از ژل دندانی زرشک به مدت یک ماه پلاک و التهاب لثه را به میزان قابل توجهی بیشتر از داروهای شیمیایی کاهش می دهد. ژل زرشک از خمیر دندان های ضد پلاک سنتی نیز موثرتر است. در هر صورت درمان های حاوی زرشک دندانها را تقویت می کند و آن ها را در مقابل انواع آسیب های درونی و بیرونی مقاوم می سازد.
۶) مصرف زرشک فرد را در برابر سندروم متابولیک محافظت می کند.
مصرف منظم زرشک به پیشگیری از سندروم متابولیک کمک می کند. سندروم متابولیک مجموعه ای از عوامل خطرساز است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را افزایش می دهد و از افزایش قند خون، کلسترول و تری گلیسیرید و فشار خون جلوگیری می‌کند. همه اینها از عوامل خطر این سندروم هستند. نوشیدن منظم آب زرشک فشار خون، تری گلیسیرید، کلسترول و قند خون را کاهش می‌دهد. زرشک علاوه بر بهبود عوامل خطر برای سندروم متابولیک ممکن است به کاهش استرس ‏ اکسیداتیو در کسانی که به این بیماری مبتلا بودند کمک کند. استرس اکسیداتیو از آسیب سلولهای بنیادی ناشی از رادیکال‌های آزاد ناشی می شود. اکسیداتیو بیش از حد و آنتی اکسیدان کافی برای مبارزه با آن می تواند منجر به بیماری های قلبی و سایر موارد بهداشتی شود. خوردن زرشک می تواند در کاهش احتمال بروز عوامل خطر سندروم متابولیک و همچنین کاهش استرس اکسیداتیو مرتبط با آن کمک کند.
۷) مصرف زرشک در مبارزه با آکنه یاری دهنده است.
زرشک در درمان آکنه (یک بیماری پوستی منجر به بروز دانه‌های سیاه یا قرمز) است نقش موثری دارد. بربرین و سایر ترکیبات موجود در زرشک ممکن است به مبارزه با التهاب و عفونت های مرتبط با آکنه کمک کنند. مطالعات در رابطه با نوجوانان مبتلا به آکنه نشان داده که مصرف روزانه عصاره زرشک به مدت یک ماه به طور قابل توجهی باعث کاهش میانگین ضایعات می شود. از این مطالعه می‌شد نتیجه گرفت که عصاره میوه ممکن است یک گزینه درمانی بی خطر و موثر برای نوجوانان مبتلا به آکنه باشد.
۸) مصرف زرشک اثرات ضد سرطانی دارد.
در چندین روش مختلف می توان به این نتیجه نتیجه رسید که مصرف زرشک ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد و این خاصیت مربوط به وجود ماده بربرین است. بربرین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و می تواند به مبارزه با آسیب اکسیدانت های زمینه های مرتبط با توسعه سرطان کمک کند. بربرین ممکن است باعث مرگ سلولهای سرطانی شود و از تکثیر سلول‌های سرطانی پیشگیری کند و آنزیم های دخیل در چرخه زندگی سلول های سرطانی را مهار کند. مطالعات نشان داده که بربرین از رشد تومور جلوگیری می کند و مرگ سلولی را در سلولهای سرطانی پروستات، کبد، استخوان و پستان آغاز می‌کند. با این حال این تحقیقات محدود به مطالعات آزمایشگاهی است و برای درک بهتر نقش بالقوه زرشک در درمان و پیشگیری از سرطان تحقیقات بیشتری لازم است.
۹) افزودن آن به رژیم غذایی سهل است.
زرشک با طعم ترش و کمی شیرین از پتانسیل بالایی در استفاده در غذاهای مختلف برخوردار است و می توان آن را به صورت خام یا مربا یا به عنوان جزئی از غذاهای برنجی و سالاد مصرف کرد. همچنین می توان آب زرشک را گرفت و از آن برای تهیه چای استفاده کرد یا در روزهای پرعطش تابستان به عنوان شربتی خوشمزه با آن از مهمانان پذیرایی نمود. مکمل های زرشک شامل کپسول زرشک، عصاره مایع و پماد و ژل است که تکامل‌یافته‌ی عصاره بربرین است. مصرف زرشک به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر است. ولی با این حال مصرف زیاد آن با دوزهای اضافی مکمل می تواند باعث ناراحتی معده و بروز اسهال شود. همچنین کودکان و زنان باردار یا شیرده بهتر است در مصرف زرشک احتیاط کنند. همچنین برای استفاده از مزایای احتمالی زرشک برای سلامتی سعی کنید از توت تازه و کامل در پخت و پز استفاده کنید. برند آبرام از جمله تولید کنندگان و تامین کنندگان اصلی زرشک اناری و پفکی در ایران است. حجم تولید ما در حال حاضر ۲۰ تن در ماه است که امکان و زیر ساخت لازم تا ۳۰ تن در ماه را نیز داریم.

نقش میوه زرشک در سلامت

خرید زرشک تازه

فصل خرید و فروش زرشک تازه از نیمه دوم مهر تا اواخر آبان ماه ادامه دارد. بعد از این فصول خرید زرشک تازه در بازار کمتر می‌شود و معمولاً زرشک خشک فروش بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین برای خرید انواع زرشک تازه بهتر است که در دو ماه مهر و آبان به دنبال زرشک تازه و مقرون به صرفه باشید. در این وضعیت می توانید خود به باغات زرشک سر بزنید و از کشاورزان عزیز زرشک مورد نیاز خود را تهیه نمایید. همچنین می توانید با سایت ها و فروشگاه‌هایی که زرشک تازه را مستقیماً از مزارع می خرند و در اختیار مشتریان قرار می‌دهند در تماس باشید. مجموعه بازرگانی آبرام یکی از این سایت‌های پرفروش است که شما را از تمام مزایای خرید و فروش زرشک بهره‌مند می‌سازد و به دلیل نظارت مستقیم بر تمام مراحل تولید، از زیان‌های احتمالی خریداران پیشگیری می کند.

خرید عمده زرشک خشک

برخلاف خرید زرشک تازه که محدود به ۲ ماه در سال است، زرشک خشک را می توان در تمام طول سال از کشاورزان، کارگاه داران و مغازه داران خرید. برای خرید عمده زرشک خشک با مجموعه زرشک آبرام تماس بگیرید. مرکز فراوری ما در خراسان جنوبی در ۵۵ کیلومتری بیرجند و در ۸ کیلومتری آرین شهر قرار دارد. در این مجموعه، ما با میزان تولید ۲۰ تن در ماه، عمده تولید کننده زرشک پفکی و البته فراوری کننده زرشک در تمام ایران هستیم.

تولیدکنندگان زرشک پفکی

خریداران عمده زرشک چه کسانی هستند؟

  • خرید زرشک به منظور استفاده خانگی در طبخ انواع غذاها همچون زرشک پلو با مرغ، ته چین، کوکو و غیره. خانم ها و آقایان خانه دار معمولا زرشک را برای مصارف خانگی به میزان زیر یک کیلو به صورت زرشک فله و زرشک بسته بندی شده از سوپرمارکتها یا فروشندگان خشکبار و ادویه تهیه می کنند. قیمت زرشک فله صد البته از قیمت زرشک بسته بندی شده ارزان تر است. این تفاوت قیمت گاهی به یک چهارم میرسد.
  • دسته دوم خریداران زرشک صاحبان رستوران ها، سالن های پذیرایی و تالارها هستند که بیشتر زرشک را به منظور پخت زرشک پلو با مرغ یا سوپ خرید می کنند. مصرف یک رستوران معمولی بیشتر از ۲۰ کیلو در ماه نیست.
  • دسته سوم خریداران زرشک مغازه داران و بنکداران هستند که به گروه اول زرشک را می فروشند و در واقع خود واسطه فروش بین کارگاه داران و زرشک پاکنی ها و مصرف کنندگان هستند
  • یک گروه نیز تاجران و صادر کنندگان زرشک و خشکبار هستند که زرشک را به منظور صادر به سایر کشورها خریداری می کنند. مقصد عمده این زرشک ها، مغازه های ایرانی در سایر کشور ها از جمله آلمان و کانادا می باشند.
  • یک گروه دیگر از خریداران زرشک کارخانجات تولید لواشک زرشک، پودر زرشک ، رب زرشک ، آب زرشک و مربای زرشک هستند.

بزرگترین تولید کننده زرشک پفکی

به چه کسانی تولید کننده زرشک پفکی و دانه اناری گفته می شود؟ کارگاه ها و کارخانه های فراوری زرشک دقیقا چه کاری را انجام میدهند؟ آیا امکان خرید مستقیم از کشاورز وجود دارد؟ به این سوالات در این بخش جواب داده می شود.

ما در مقالات گذشته به مبسوط توضیح دادیم که زرشک پفکی و زرشک دانه اناری چگونه تولید می شود. باید این را هم اضافه کنیم که فراوری زرشک که شامل جدا کردن خار و برگ و دم از زرشک است نیازمند یکسری امکانات و دستگاه ها می باشد. از این رو کشاورزان مرحله خشک کردن زرشک را اگر امکانات خشک کردن را داشته باشند می توانند انجام دهند، اما برای فراوری آن نیازمند امکانات هستند. یکسری از کشاورزان، کارگاه زرشک پاک کنی نیز دارند لذا خود زرشک را آماده می کنند و روانه بازار می نمایند. یک عده دیگر از کشاورزان که امکانات و دستگاه ها نیز ندارند یا زرشک را به اصطلاح به صورت زرشک بادکش میفروشند یا زرشک را به صورت دست مزدی به کارگاه ها میسپارند و زرشک آماده را خود می فروشند. در مجموع این تجارت بسیار سنتی است و کارگاه هایی که در تمام خراسان جنوبی پراکنده اند به صورت جزیی و در حد اماده سازی ۱-۲ تن در ماه توانایی اماده کردن زرشک را دارند. مجموعه زرشک آبرام در خراسان جنوبی، جاده آرین شهر – مهمویی واقع شده است . این مجموعه در حال حاضر بزرگترین تولید کننده زرشک پفکی و اناری در منطقه خراسان جنوبی است.

exporting Barbery

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما