شرکت صادرکننده زرشک پفکی و دانه اناری

مجموعه آبرام شرکت صادرکننده زرشک به اقصی نقاط دنیا می باشد. در حال حاضر این شرکت به آلمان، نروژ، ترکیه، کانادا و امارات صادرات زرشک داشته است. یک سوال مهم که برای عده ای از تجار بخصوص کسانی که به تازگی وارد این تجارت شده اند اینست که چه نوع زرشکی در بازار تجاری  ایران و جهان وجود دارد ؟ و چگونه و از کجا  می شود خرید عمده زرشک  را برای مقاصد صادراتی  داشت‌؟  ایا برای خرید عمده زرشک باید به بیرجند و قاینات در خراسان جنوبی سفر نمود و یا اینکه امکان خرید و تحویل در تهران نیز وجود دارد.   

شرکت صادرکننده زرشک

در اینجا به موضوعات متنوعی  و از جمله معرفی انواع زرشک در  بازار های ایران و دنیا می پردازیم. به طور کلی به جز برداشت های محدودی که شاید در برخی نقاط دنیا برای زرشک وجود داشته باشد میتوان با قطعیت اذعان داشت که خرید و فروش زرشک منحصر به کشور ماست. در ایران نیز بجز برخی از مناطق که به تازگی کشت زرشک را شروع کرده اند (همانند قزوین، اصفهان و تنکابن) می توان گفت برداشت اصلی و عمده زرشک در خراسان جنوبی و در شهرستان هایی  چون بیرجند و قاینات صورت می گیرد. در این استان که در شرق ایران واقع شده است گونه ای  زرشک پرورش می یابد که  به قرمز رنگ است و به گونه بربریس ولگاریس شهرت دارد. لیست موضوعاتی که در این مقاله به آن ها می پردازیم به شرح زیر است: 

  • تولید زرشک قرمز گونه بربریس ولگاریس
  • تولید زرشک درجه یک و مرغوب در حجم بالا
  • شرکت های صادرات میوه خشک
  • عصاره زرشک – کنسانتره زرشک 
  • کارخانه بسته بندی زرشک
  • فروش عمده زرشک در بازار های داخلی
  • شرکت صادرکننده زرشک
  • فروش زرشک بسته بندی شده در بازار های خارجی
  •  قیمت زرشک در بازار های جهانی

قیمت زرشک

تولید زرشک قرمز گونه بربریس ولگاریس

میوه زرشک گونه بربریس ولگاریس بسیار زیبا و خوش رنگ است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این میوه کمتر به عنوان میوه تازه خور معروف است و بیشتر در فرهنگ ایران استفاده غذایی دارد. استفاده از میوه خشک شده زرشک در غداهای ایرانی با دو هدف اصلی صورت می گیرد:

  • طعم دهنده غذاها – ترش و ملس بودن زرشک به انواع غذاها مزه یونیک می دهد.
  • تزیین کننده غذا ها – زیبایی برخی غذاها همچون زرشک پلو با مرغ و ته چین به زرشک و زعفرانی است که در ان استفاده می شود. این دو محصول خراسان جنوبی هم به منطقه خراسان و هم به غذاهای سنتی – ایرانی هویت بخشیده اند و معمولا با یکدیگر تعریف می شوند و ملازم همدیگرند. به طوریکه حتی تجار نیز این در حوزه هر دو محصول کار می کنند. چراکه معمولا کسانی که زرشک می خواهند به دنبال زعفران نیز هستند و برعکس. 
  • تولید زرشک قرمز گونه بربریس ولگاریس

تولید زرشک درجه یک و مرغوب در حجم بالا

روش های رایج و سنتی دیگر جوابگوی تولید در حجم بالا نیست. برای مثال کشوری کوچک مانند هلند تنها بر پایه کشاورزی مدرن توانسته است یکی از کشورهایی باشد که محصولات کشاورزی را در حجم بالا و کیفیت عالی تولید و به جاهای دیگر دنیا صادر نماید. اگر بخواهیم در زمینه کشاورزی بهره بری بالایی داشته باشیم باید چند نکته توجه داشته باشیم. 

  • ضرورت کشاورزی علمی
  • استفاده از  شیوه های مدرن در کشاورزی و ادوات پیشرفته تا هم محصول بیشتری رو بدست آوریم و هم مراحل کاشت و داشت و برداشت به اسانی انجام گیرد.

محصول زرشک نیز و گسترش باغات آن از این قاعده استثنا نمی باشند. با توجه با جلب شدن روز افزون جهان به طرف این محصول، و با توجه به اینکه تولید زرشک در حال حاضر در انحصار کشور ماست، از این رو توجه به توسعه باغات زرشک در اینده ضروری به نظر می رسد.

استفاده از روش های نوین به یک دلیل دیگر هم از اهمیت ویژه برخوردار است. و ان اینکه خراسان جنوبی که مهد و مرکز تولید زرشک بی دانه قرمز است از کم ابی و گاها بی ابی شدید رنج میبرد. خشکسالی های سال های اخیر نیز مزید بر علت شده است. درست است که در مجموع گیاه زرشک بسیار سازگار است و در خاک های بی بهره و کم اب رشد میکند و میوه میدهد اما کیفیت زرشک تولید شده وقتی اب به اندازه کافی مصرف نماید بسیار بالاتر است. تکنولوژی باید به کمک بشر بیاید و منابع محدود ابی به گونه ای استفاده شود که بالاترین بهروری را داشته باشد.

از این رو تربیت نیرو های ماهر و متخصص که به کمک کشاورزان بروند از اهمیت بالا و ویژه ای برخوردار است. البته خوشبختانه ایران از جهت نیروهای دانشگاهی هیچ کمبودی ندارد و بیشتر سیاست درست رو می طلبد.

از جمله روش های نوین میتوان به مورد های زیر اشاره کرد:

  • استفاده از باغات با تراکم بالای درختان
  • اجرای سیستم های نوین و هوشمند همچون روشهای قطره ای و مهپاش ب در سیستم های ابیاری
  • استفاده از محافظ و توری ها برای محافظت باغات زرشک از تگرگ های احتمالی و یا نور تند خورشید تابستان.
  • سیستم کنترل آب
  • استفاده کردن  از پایه های مناسب درختچه زرشک جهت عملکرد و بازدهی بیشتر
  • هرس کردن به موقع  :‌ شاخه ای که میوه روی آن تشکیل می شود باید در انتها قطٰع شود تا فضا برای رشد شاخه های جدید ایجاد شود و باردهی درختچه زرشک در سال بعد بهتر شود. بعد از برداشت میوه هم بهتر است شاخه هایی که خیلی بلند شده اند را هرس نموده و قطع کنیم. چراکه بهتر است ارتفاع درختچه زرشک از یک حدی بالاتر نرود و برداشت زرشک در سال بعد با مشکل مواجه نشود.         

خوشبختانه ایران نیز به سمت کشاورزی مدرن در حرکت است.  در مورد زرشک نیز استثنایی وجود ندارد. البته هنوز شیوه های خشک کردن زرشک سنتی است اما  سایر مراحل آن  از کشاورزی مدرن بهره می برد.

تولید زرشک درجه یک و مرغوب

عصاره زرشک – کنسانتره زرشک 

از فراورده های زرشک که بسیار شناخته شده است می توان به عصاره زرشک یا همان کنسانتره زرشک اشاره نمود. چون نگهداری و ذخیره زرشک تازه بسیار دشوار است، از این رو فراوری زرشک تازه هم کمک به فروش آن با قیمت بالاتر می کند و هم نگهداری،حمل و نقل آن را اسانتر می نماید. همچون زرشک و سایر فراورده های آن، کنسانتره زرشک را نیز چندان در دنیا نمی شناسند. کنسانتره آب میوه زرشک در صنایع غذایی و دارویی استفاده دارد. در ایران چندین  کارخانه در تولید کنسانتره زرشک فعالیت دارند که معروف ترین ان ها  میتوان به کارخانه  خوشه سرخ شرق اشاره نمود.  از دیگر کارخانجات در تولید زرشک به کارخانه هایی در آدربایجان غربی – شهر ارومیه اشاره کرد. در انتهای تابستان معمولا ذخیره کنسانتره زرشک بسیاری از کارخانه ها تمام می شود و خیلی از مجموعه هایی که از کنسانتره زرشک در تولید فراورده های خود استفاده می کنند نمی دانند کن باید چگونه باید با این کمبود مواجه شوند.

کارخانه بسته بندی زرشک

یکی از راه هایی که باعث افزایش مدت نگهداری زرشک می شود  استفاده از زرشک خشک شده و بسته بندی ان می باشد. خشک کردن زرشک مزایای بیشماری دارد که از جمله آن ها می توان به افزایش مدت زمان نگهداری و همچنین حمل و نقل راحت تر آن آشاره نمود. از این رو یکی از ساده ترین فراورده های زرشک، خشک شده آن می باشد که همواره مهمترین  فراورده زرشک بوده است. زرشک بسته بندی نیز نسبت به زرشک خشک فله مزایای بسیاری دارد. از جمله ان  ها به خاطر استریل شدن و پایین آمدن بار میکروبی زرشک مدت زمان نگهداری زرشک بالا می رود. بسته بندی های زرشک به صورت های مختلف انجام می پذیرد. برخی از بسته بندی ها معمولی هستند. برخی از گاز ازت پر می شوند و برخی نیز کاملا بسته بندی در خلا انجام می شود. دو مورد آخر طبق بررسی محققان باعث ماندگاری بیشتر زرشک می شوند.

کارخانه بسته بندی زرشک

شرکت صادرکننده زرشک

شرکت های بازرگانی  که در زمینه میوه خشک فعالیت دارند معمولا در زمینه صادرات زرشک نیز فعال هستند. معمولا این شرکت ها خود واسطه هایی هستند که محصولات را از سایر تجار خریداری می کنند. کشت و صنعت آبرام اما مجموعه ای است که به طور تخصصی در زمینه زرشک و فراورده های آن فعال است . به علت خرید مستقیم از کشاورزان در منطقه خراسان جنوبی، قیمت تمام شده این محصول در مجموعه زرشک آبرام بسیار پایین است. از این رو برای تجار و صادر کنندگان نیز خرید از این مجموعه به صرفه است.  در این مجموعه انواع زرشک پفکی، زرشک دانه اناری و زرشک سیاه کوهی به صورت عمده به فروش می رسد.

فروش عمده زرشک در بازار های داخلی

چندین شهر در ایران وجود دارد که بازارهای عمده فروشی زرشک در داخل ایران  می باشند. کسانی که قصد خرید عمده زرشک را دارند معمولا به این بازار ها مراجعه میکنند و زرشک پفکی و دانه اناری مورد نیاز خود را تهیه می نمایند. خریداران عمده زرشک شامل چندین دسته می باشند.

  • صادرکنندگان
  • شرکت های پخش
  • بنکداران
  • کارخانجات فراوری و بسته بندی زرشک

فروش عمده زرشک معمولا در بسته های ۱۰ کیلویی انجام می گیرد. از جمله شهر های مهم در تجارت زرشک می توان به مشهد، تهران، بیرجند و قاینات اشاره نمود. بیرجند و قاینات از این نظر اهمیت دارند که که دو شهرستان اصلی تولید کننده زرشک می باشند.  به صورت سنتی نیز مشهد چون بزرگترین شهر به خراسان جنوبی است از قدیم در تجارت تمام خراسان نقش مهمی را ایفا می کرده است. تا همین چند سال پیش مشهد مرکز خراسان بزرگ بود و همه ساکنان خراسان از شمال تا جنوب ان برای یکسری کار های اداری ناگزیر به مسافرت به مشهد بودند. مشهد از جنبه ای دیگر نیز در تجارت زرشک مهم است و ان اینکه به خاطر مذهبی بودن و  تعداد زیاد مسافران و زایران به این شهر، تجارت آن همواره رونق داشته است. زرشک، زعفران  به همراه نبات و تسبیح از دیرباز سوغات های این شهر محسوب می شده اند.  اهمیت تهران در تجارت زرشک از آن جهت است که تهران پایتخت ایران است و می توان به طور یقین گفت که مرکز تجارت همه کالا ها و محصولات  کشاورزی و صنعتی و حتی وارداتی می باشد.  از این رو قیمت زرشک در بازار شهر های بالا پر اهمیت است و به نوعی تعیین کننده قیمت زرشک است.  اگر نگاهی به سرچ های اینترنت نیز بیندازیم جستجوهای زیر را به کرات می بینیم.

فروش عمده زرشک در بازار های داخلی

فروش زرشک بسته بندی شده در بازار های خارجی

در بازار سوپر مارکت های دنیا زرشک خیلی شناخته شده نیست.  اما اگر احیانا در برخی کشور ها همچون کانادا و آلمان و نروژ بتوان آن  را یافت به صورت بسته بندی های کوچک ۱۰۰ یا ۲۰۰ گرمی است که قیمت بسیار بالایی هم دارند. هنوز شیوه استفاده زرشک در دنیا شناخته شده نیست. بسیاری از مردم آن را  به سرت اسنک مصرف میکنند.  فروش زرشک بسته بندی شده در اغلب فروشگاه های ایرانی یا افغان نیز یافت می شود. با همه گیر شدن فروش انلاین کالا ها، می توان از هر جای دنیا زرشک را به صورت اینترنتی سفارش داد و ان را درب منزل تحویل گرفت.

 قیمت زرشک در بازار های جهانی

در مقاله ای دیگر اشاره شد که به خاطر نوسانات و افزایش قیمت زرشک در بازار ایران در برخی بازه های زمانی قیمت فروش عمده زرشک و قیمت خرده فروشی زرشک بسیار به هم نزدیک می شد. این اتفاق متاسفانه در بازار  های جهانی نیز رخ داده است. به طوریکه بسیاری از خریداران زرشک ایران از این مساله شاکی هستند که قیمت زرشک در کشوری مانند ترکیه و کانادا و امارات از قیمت زرشک در داخل ایران ارزان تر است. این عمدتا به دلیل نوسانات قیمت ارز و قیمت زرشک در داخل ایران است. برای مثال خریداری از امارات  زرشک را به یک قیمت مشخص از ایران می خرد. در روز های بعد قیمت ارز پایین می آید در نتیجه زرشک با قیمت درهمی  بالاتری باید خریداری شود. کسانی که آن را پیش از نوسانات ارز خریداری کرده اند اکنون ناراضی هستند که چرا باید زرشک را با قیمت بالاتری بخرند. از این رو ثبات در توسعه تجارت نقش بسیار پررنگی بازی می کند.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما