۳ تقلب رایج در فروش زرشک خشک پفکی

تقلبات رایج در زمینه زرشک نسبت به به بسیاری از کالاهای خوراکی دیگر کم ضرر تر است.  اما با این حال در فروش زرشک خشک و به طور خاص زرشک پفکی سه شیوه  نسبتا شناخته شده برای تقلب وجود دارد.

قبل از پرداختن به تقلبات، لازم است برای کسانی که زرشک پفکی را نمی شناسند زرشک پفکی را معرفی کنیم و اینکه چگونه تولید می شود و در نهایت سه شیوه شناخته شده که برخی از فروشنده ها انجام می دهند آشنا می کنیم.

میوه زرشک تر  

آنچه که به عنوان زرشک تازه یا Fresh Barberry از آن یاد می کنیم در واقع میوه زرشک قرمز است که محل رویش و کشت آن به صورت عمده خراسان جنوبی و بخصوص شهرستان های بیرجند و قائنات است.

خرید زرشک تازه

زرشک، عناب و زعفران سه محصول اصلی این خطه از کشور ایران هستند و اقتصاد بسیاری از خانواده های این منطقه از کشت و تجارت بر پایه این ۳ محصول تامین می شود.

متاسفانه تاکنون تجارت این ۳ محصول کاملا به شیوه سنتی انجام گرفته است که آن راندمان و بازده  شایسته  از این محصولات که منحصر به کشور ما هستند، حاصل نشده است. امیدواریم سرنوشت این این محصولات به سرنوشت پسته و فرش ایران دچار نشود.

زرشک پفکی چیست؟

زرشک پفکی نوعی زرشک خشک است که از زرشک قرمز بومی ایران بدست می آید. برای تولید زرشک پفکی شاخه های زرشک همراه میوه زرشک بریده  و به تالار های مسقف منتقل می شوند. سپس شاخه ها مانند خوشه کشمش آویزان می شوند. این تالار ها باید طوری باشند که عبور هوا از آن ها به آسانی انجام شود. زرشک تازه در این شیوه در عرض ۳ تا ۶ ماه و بدور از نور خورشید خشک می گردد. زرشک خشک حاصل زرشک پفکی نام دارد.

زرشک پفکی چیست؟

فروش زرشک خشک

فروش زرشک خشک در سه نوع تجاری آن انجام می شود. انواع زرشک خشک شامل  موارد زیر است:

  • زرشک پفکی که در بالا توضیح داده شد.
  • زرشک دانه اناری که در زیر نور بی واسطه و مستقیم نور خورشید خشک می شود.
  • یک نوع زرشک خشک سومی هم وجود دارد که  ترکیب دو نوع بالا است.

قیمت فروش انواع زرشک هم بنا به مدل و تایپ آن متفاوت است. زرشک پفکی مرغوب و اعلاتر از زرشک دانه اناری و زرشک پفکی است و صد البته قیمت آن نیز بیشتر است. خرید زرشک صادراتی معمولا از میان لوکس ترین نوع زرشک پفکی انجام می شود.

فروش زرشک خشک

تقلب و غش در فروش زرشک خشک پفکی

میوه خشک زرشک همان طور که در بالا گفتیم خیلی پتانسیل تقلب ندارد. مثلا اگر شما بخواهید تقلبات زعفران و یا مثلا عسل را بشمارید به لیست بلند بالایی می رسید. حتی یک انسان خبره هم گاهی نمی تواند عسل تقلبی از عسل اصل را تشخیص بدهد. تنها مرجع مطمئن برای اصالت آن آزمایشگاه است. در مورد زرشک این گونه نیست. تقلبات آن را یک فرد خبره این کار به سادگی و فقط با نگاه کردن به محصول می تواند تشخیص دهد.

تقلبات زرشک

۳ شیوه تقلب در فروش زرشک خشک پفکی

بنابراین فروش زرشک خشک تقلبی خیلی جای صحبت ندارد. شاید حتی بشود بجای تقلب از کلمه غش در معامله و محصول از آن یاد کرد. از تقلبات مرسوم فروش زرشک پفکی  می توان به موارد زیر اشاره کرد:‌

  • به زرشک در آستانه فروش آن آب اسپری می کنند و این باعث سنگین شدن زرشک می شود. متاسفانه بعد از چند روز آب تبخیر می شود و  بجای فروش زرشک خشک به خریدار  آب نیز فروخته شده است.
  • برای تازه جلوه دادن زرشک به آن بیش از حد لازم روغن خوراکی می زنند. زرشک هایی که تازه نیستند با این شیوه تازه به نظر می رسند. البته همچنان بحث اضافه شدن وزن  روغن به زرشک تقلب دیگری است. زرشک روغن زده شده قابل شستشو نبوده و در عرض چند ماه سیاه می شود.
  • اضافه کردن زرشک دانه اناری به زرشک پفکی. همانطور که پیشتر اشاره کردیک زرشک پفکی مرغوب تر و گرانتر از زرشک دانه اناری است. اکنون فرض کنید زرشکی که به عنوان پفکی فروخته می شود به آن زرشک اناری مخلوط گردد. اگر درصد غش  زیاد نباشد حتی نمی توان آن را بدرستی تشخیص داد.

امیدواریم این پست به شما کمک کند تا خرید زرشک پفکی با درجه مرغوبیت خوبی داشته باشید. چنانچه در خرید انواع زرشک و فراورده های آن نیاز به مشاوره دارید با تیم ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: قیمت روز زرشک

Abram Barberry - زرشک آبرام

0

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما