پرفروش ترین انواع زرشک

زرشک سیاه چیست؟ میوه یا گیاه دارویی ؟

کنیم.عنوان مورد بحث در این مقاله اینست که : زرشک سیاه چیست؟ در ایران گونه های زرشک تجاری و غیر تجاری بسیاری وجود دارد. در این مقاله قبل از پرداختن به موضوع اصلی یعنی اینکه زرشک سیاه چه می باشد، به تنوع گونه های زرشک در ایران و جهان می پردازیم و در ادامه به مبحث اصلی بر میگردیم. همچنینن نکاتی را در مورد خرید عمده زرشک سیاه و قیمت زرشک سیاه نیز ارائه می کنیم. در اخر مبحث نیز موارد استفاده از زرشک سیاه دررژیم غذایی و همچنین موارد  استفاده به عنوان گیاه دارویی را نیز بررسی می کنیم.

زرشک سیاه چیست؟

میوه زرشک آبی

تنوع رنگارنگ زرشک در جهان

میوه زرشک در رنگ‌ها و گونه‌های متنوعی در سراسر جهان یافت می‌شود. از زرشک سفید و زرد گرفته تا زرشک قرمز، ارغوانی و آبی، هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند.

  • زرشک قرمز: شناخته‌شده‌ترین نوع زرشک در ایران است که از گونه‌های بربریس ولگاریس و بربریس استراپفیانا به دست می‌آید.
  • زرشک سیاه: گونه‌هایی مانند داروینی، هوکری و کراتاجینا زرشک سیاه تولید می‌کنند.
  • زرشک آبی: گونه بربریس فورتوئنی زرشک آبی رنگ تولید می‌کند.
  • زرشک سفید: رقم آلبا از گونه‌های زرشک سفید است.
  • زرشک زرد: گونه‌های خاصی از زرشک میوه‌هایی با رنگ زرد تولید می‌کنند.

برخی از گونه‌های زرشک دانه‌دار هستند و برخی دیگر بدون دانه می‌باشند. زرشک بی دانه از نوع آسپرما، نمونه‌ای از زرشک بدون دانه است.

گونه های زرشک در ایران

در ایران، زرشک قرمز و سیاه بیشترین فراوانی را دارند. زرشک قرمز و زرشک سیاه بی دانه (زرشک سیاه کرمانشاهی) به صورت کشت شده و در باغات یافت می‌شوند. در حالی که زرشک سیاه دانه‌دار (زرشک آبی) و برخی گونه‌های زرشک قرمز دانه‌دار به صورت خودرو در طبیعت رشد می‌کنند.

زرشک سیاه چیست؟

اکنون به این سوال می پردازیم که زرشک سیاه چیست؟ در بازار تجارت و خرید و فروش انواع زرشک در ایران ما دو مدل زرشک سیاه داریم. از عناوین علمی زرشک سیاه که بگذریم، میتوان از لحاظ کاربرد و استفاده زرشک سیاه را در دو دسته اصلی قرار داد.

  • زرشک سیاه دانه دار : زرشک سیاه دانه دار یا هسته دار همانگونه که از نامش پیداست دارای هسته است. رنگ ان سیاه است که به آبی سیر و پررنگ نیز می زند. نام های دیگر این زرشک عبارتند از: زرشک آبی، زرشک سیاه وحشی و زرشک کوهی. این گونه زرشک خودرو و وحشی می باشد و در مناطق کوهستانی چون کوه های البرز به وفور پیدا می شود. در خراسان شمالی و به ویژه در شهر های بجنورد و شیروان به وفور یافت میگردد.  در خراسان شمالی به زرک گفته می شود. یک غذای محلی نیز به نام  آش زرک در بجنورد و حالی آن پخت می شود. مصرف عمده زرسک سیاه کوهی در تهیه آب زرشک است.
زرشک سیاه خشک

زرشک سیاه دانه دار

  • زرشک سیاه  بی دانه : یک گونه کم مصرفتر زرشک در ایران زرشک سیاه بی دانه است. این نوع زرشک با اسامی دیگری همچون زرشک سیاه کرمانشاهی، زرشک سیاه خورشت خلال و زرشک سیاه بی هسته نیز شناخته می شود. زرشک سیاه بی دانه به نسبت زرشک سیاه کوهی ریزتر است. این زرشک بیشتر در نواحی شمال غرب ایران مثل آذربایجان شرقی کشت می شود. برخلاف زرشک سیاه وحشی، این گونه زرشک زراعی می باشد. میزان کشت این گونه زرشک خیلی پایین است و بجز نواحی غرب ایران تقریبا جای دیگری مصرف ندارد. نام این مدل زرشک بیشتر مواقع با زرشک کوهی اشتباه گرفته می شود. یکی از مصارف این زرشک در تهیه خورشت خلال بادام است که یک غذای کرمانشاهی است. به همین دلیل هم گاهی به آن زرشک خورشت خلال گفته می شود. برای مصارف دارویی و آبگیری نیز گاهی از این زرشک استفاده می شود.  در ضمن  زرشک سیاه کرمانشاهی بسیار گرانقیمت است.

بیشتر بدانیم : گرانقیمت ترین زرشک

زرشک سیاه چیست؟

زرشک سیاه بی دانه

قیمت زرشک سیاه کوهی

قیمت زرشک سیاه کوهی در شهریور ماه ۱۴۰۳، صد و سی و پنج هزار تومان برای خرید عمده زرشک سیاه آبگیری است.

قیمت زرشک سیاه کرمانشاهی

قیمت زرشک  سیاه کرمانشاهی در شهریور ماه ۱۴۰۳، یک میلیون و سیصد هزار تومان است.  برای اگاهی از قیمت انواع زرشک به صفحه قیمت زرشک در همین سایت مراجعه کنید و یا با  همکاران  ما تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان در خرید زرشک مناسب برخوردار شوید.

زرشک سیاه: میوه‌ای بین دو مرز

 زرشک به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، هم در دسته میوه‌ها و هم در دسته گیاهان دارویی قرار می‌گیرد. این دوگانگی باعث شده است که زرشک هم در سفره‌های ایرانیان جایگاه ویژه‌ای داشته باشد و هم در طب سنتی از آن به عنوان یک داروی گیاهی استفاده شود.

بیشتر بخوانید:  تفاوت زرشک کوهی و پلویی

چرا زرشک هم میوه است و هم گیاه دارویی؟

  • میوه بودن: زرشک حاصل رشد و نمو گل‌های گیاه زرشک است و دارای دانه‌هایی است که پس از رسیدن، می‌توان آن‌ها را مصرف کرد. از این رو، از نظر گیاه‌شناسی، زرشک یک میوه محسوب می‌شود.
  • خواص دارویی: زرشک سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که خواص درمانی بسیاری برای بدن دارد. این خواص باعث شده است که از زرشک در طب سنتی برای درمان بیماری‌هایی مانند اختلالات گوارشی، کبد چرب، فشار خون و برخی از انواع سرطان استفاده شود.

در کل، زرشک یک ماده غذایی ارزشمند با خواص دارویی فراوان است. با این حال، برای بهره‌مندی از تمام خواص آن، بهتر است آن را به صورت متعادل و همراه با یک رژیم غذایی سالم مصرف کنید.

نکاتی برای خرید زرشک سیاه عمده

برای خرید زرشک سیاه عمده حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • انواع زرشک: بسته به نیاز خود، می‌توانید انواع مختلف زرشک مانند زرشک سیاه کرمانشاهی یا زرشک سیاه هسته دار را انتخاب کنید. هر کدام از این انواع کاربردهای خاص خود را دارند. همچنین می توانید زرشک سیاه را به صورت تازه و خشک هم خریداری کنید.
  • مقایسه قیمت: بهتر است قیمت عمده زرشک را در چندین منبع مقایسه کنید تا بهترین قیمت را پیدا کنید.
  • مشورت با فروشنده: از فروشنده در مورد نحوه نگهداری و مصرف و حمل زرشک سوال کنید.

بیشتر بدانیم: خرید عمده زرشک بیرجند

خرید عمده زرشک سیاه

زرشک سیاه کوهی

طرز تهیه آب زرشک سیاه خانگی خوشمزه و مقوی – آموزش گام به گام

یاد بگیرید چگونه در منزل آب زرشک طبیعی و ارگانیک تهیه کنید. این آموزش ساده و کاربردی به شما کمک می‌کند تا از خواص بی‌نظیر زرشک بهره‌مند شوید. آب زرشک خانگی، نوشیدنی سالم و خوشمزه‌ای است که می‌توانید به راحتی آن را تهیه کرده و در یخچال نگهداری کنید.

آیا به دنبال یک نوشیدنی طبیعی و سالم برای روزهای گرم تابستان هستید؟ آب زرشک خانگی بهترین گزینه برای شماست. زرشک، این میوه سیاه رنگ و خوش طعم، سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها است و خواص درمانی فراوانی دارد. در این مقاله، ما به شما آموزش می‌دهیم که چگونه به سادگی و در منزل، آب زرشک خوشمزه و مقوی تهیه کنید.

مواد لازم:

  • زرشک تازه و باکیفیت
  • آب به مقدار کافی

طرز تهیه آب زرشک سیاه:

  1. شستشوی زرشک سیاه: ابتدا زرشک سیاه را به خوبی شسته و در آبکش بریزید تا آب اضافی آن گرفته شود.
  2. جوشاندن و دم کردن زرشک سیاه: در یک قابلمه مناسب، آب را به جوش آورید. سپس زرشک را به آب جوش اضافه کرده و اجازه دهید به مدت 5 تا 7 دقیقه با حرارت ملایم بجوشد. پس از آن، حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید مخلوط زرشک و آب به مدت 10 تا 15 دقیقه دم بکشد تا طعم و رنگ زرشک بهتر به آب منتقل شود.
  3. صاف کردن مخلوط اب و زرشک سیاه: مخلوط را از صافی یا پارچه تنظیف رد کنید تا دانه‌های زرشک جدا شده و آب زرشک شفاف شود.
  4. نگهداری آب زرشک: آب زرشک را در ظرف شیشه‌ای تیره و در یخچال نگهداری کنید. اب زرشک سیاه را میتوان تا چند روز در یخچال نگهداری نمود.

در تهیه آب زرشک سیاه به نکات زیر توجه کنید.

  • انتخاب زرشک: برای تهیه آب زرشک، از زرشک تازه و باکیفیت استفاده کنید.
  • میزان آب: مقدار آبی که برای جوشاندن زرشک استفاده می‌کنید به مقدار زرشک و غلظت مورد نظر شما بستگی دارد.
  • نمک: بنا به سلیقه خود می توانید کمی نمک به آب زرشک اضافه کنید.
فروش زرشک کوهی

آب زرشک – تهیه شده از زرشک سیاه هسته دار

نکته: مصرف در دوران بارداری و شیردهی

زنان باردار و شیرده باید در مصرف زرشک احتیاط کنند و قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

مرکز فروش عمده انواع زرشک