رکورد بی سابقه قیمت زرشک پفکی در اسفند ۹۷

در نیمه دوم اسفند ماه سال ۹۷ که این خبر نوشته می شود بازار زرشک روزهای بسیار بسیار پر تلاطمی را از سر می گذراند.

قیمت زرشک پفکی و به طبع آن انواع دیگر زرشک رکوردی بی سابقه را شکست. قیمت هایی که تا سال گذشته به هیچ عنوان حتی تصور رسیدن به آن نیز نبود. زرشک پفکی در همین زمان در سال ۹۶، به قیمت  ۲۰ – ۱۷ هزار تومان معامله می شد. به عوامل این نوسان نیز در اشاره ای می شود.

قیمت زرشک پفکی

کمی زرشک پفکی و سایر انواع این محصول را معرفی کنیم و سپس در انتها به بحث قیمت زرشک پفکی در آخر سال ۹۷ نیز می رسیم. البته قیمت روز زرشک و قیمت زرشک در بازار تهران را نیز مختصرا بررسی می کنیم. بنابرین به این سوال ساده باید بپردازیم که زرشک کیلویی چنده ؟

 خرید زرشک پفکی و زرشک دانه اناری

اینکه زرشک پفکی چیست را ما در موردش بسیار خبر و پست گذاشته ایم. اگر وب سایت ما را دنبال کنید اطلاعات جامعی می یابید.

اگر بخواهیم خیلی کوتاه زرشک پفکی را تعریف کنیم باید بگوییم مرغوب ترین نوع زرشک قرمز بی دانه خشک شده است که عمده آن در دو شهر از خراسان جنوبی یعنی قائنات (Qaenat) و بیرجند (Birjand) برداشت و خشک می شود.
این زرشک به انگلیسی Puffy Barberry نام نهاده شده است که اسم انگلیسی آن نیز اشاره به شکل پف کرده زرشک پفکی دارد.

بسته به صبر و حوصله کشاورزان این محصول می تواند به صورت پفکی یا دانه اناری خشک شود.
زرشک پفکی اعلا تر و با کیفیت تر از زرشک دانه اناری است و صد البته  قیمت خرید زرشک پفکی نیز گرانتر است.

در شیوه تولید زرشک دانه اناری، کشاورزان زودتر محصول را می توانند تبدیل به پول کنند.  چراکه زرشک دانه اناری در کمتر از ۳ هفته در زیر نور مستقیم خورشید خشک و اماده عرضه به بازار تجاری می شود.

این در حالی است که زرشک پفکی تا مدت زمان ۶ ماه نیز ممکن است نیاز داشته باشد تا اماده فروش گردد.  اینجاست که می رسیم به ضرب المثل معروف که هیچ  جنس گرانی بی  حکمت نیست!!

نوع دیگر زرشک خشک شده بدست آمده از زرشک قرمز خراسان، دانه اناری نام دارد. در انگلیسی همان نام  Anari برای آن بکار می رود.

قیمت زرشک پفکی و دانه اناری

مصارف زرشک به عنوان یک میوه خوراکی

زرشک قرمز محصول اقلیم ما در این وب سایت در موردبخشی از آن  به صورت تازه خور و میوه تازه روانه بازار می شود اما بخش عمده آن به دو صورت دانه اناری و پفکی خشک می گردد و به عنوان میوه خشک عرضه می شود.این میوه زرشک (Barberry fruit) خشک شده می تواند مصارف زیر را داشته باشد:

  • به عنوان چاشنی و طعم دهنده طبیعی غذاها و سالاد ها – وقتی به مدت چند ثانیه تفت داده شود طعم ملس آن بهتر چشیده می شود.
  • به عنوان طعم دهنده ماست – محصول و پروداکت هایی مثل ماست میوه ای امروزه در دنیا کاملا شناخته شده اند. ترکیب ماست و میوه زرشک نیز جالب و طعم هیجان انگیزی دارد که می تواند به راحتی مسیر خود را در قفسه مغازه ها و مارکت های بزرگ دنیا باز کند.
  • همراه سایر آجیل ها و میوه های خشک شده به عنوان تنقلات – چراکه مثلا ترکیب و مخلوط کرینبری (cranberry) با سایر میوه های خشک شده هم اکنون نیز در سوپر مارکت های جهان وجود دارد. کرینبری طعم و ظاهری نزدیک به زرشک دارد.  بنابراین اگر به مخلوط میوه های خشک شده،  زرشک خشک را نیز اضافه کنیم آن ترکیب را جالب تر می کند و طعم ها متنوع تر می شوند.
  • برای تزیین و زیبایی غذا و سالاد
  • در موسلی که همراه شیر و آب میوه استفاده شود –   موسلی یک ترکیبی از میوه های خشک، غلات و دانه ها است و به عنوان کامل ترین وعده صبحانه شناخته می شود.

البته از زرشک به عنوان آن چه میوه خشک است کمتر استفاده می شود و بیشتر نقش صنعتی – دارویی – غذایی دارد.

فرآورده های زرشک

از فرآورده های زرشک می توان به محصولات زیر اشاره نمود.

  • آب زرشک
  • لواشک زرشک
  • سس زرشک
  • مربای زرشک
  • کنسانتره آب میوه زرشک
  • مارمالاد زرشک
  • ژله زرشک
  • مشروبات الکلی
  • انواع نوشابه های گازدار و بی گاز

فراورده های زرشک

 

 

قیمت زرشک پفکی در اسفند ۹۷

چنان که از تیتر این خبر هم بر می آید قیمت زرشک جهش بسیار باور نکردنی داشت. قیمت انواع زرشک  از جمله قیمت زرشک پفکی در اغازین روز های فصل برداشت تفاوتی شایان با قیمت زرشک در انتهای سال ۹۷ دارد. ما در دیماه پستی در مورد قیمت عمده زرشک و مقایسه قیمت زرشک پفکی در سال ۹۶ و قیمت زرشک پفکی در سال ۹۷ ارایه دادیم.  در انجا هم نوسان قیمت رو به بالا نسبت به سال ۹۷ بسیار بود. در واقع قیمت زرشک پفکی  و سایر انواع زرشک و قیمت زعفران با هم شروع به افزایش نمود اما قیمت زعفران به ناگاه به کانال قبلی برگشت در حالیکه قیمت زرشک به صعود خود ادامه داد.

در واقع در انتهای سال ۱۳۹۷ رکورد غیر قابل باور تا ۴۹ هزار تومان را هم شکست. که اگر با قیمت میانگین ۱۷ هزار تومانی سال قبل مقایسه کنیم می توان به آن نام رکورد بی سابقه را نهاد که حتی از تورم کشور نیز فراتر رفت و شاید بتوان گفت ارزش زرشک پا به پای قیمت ارز اوج گرفت.

دلایل افزایس قیمت زرشک پفکی

از دلایل افزایش قیمت بی رویه زرشک به عقیده نویسنده می توان دلایل زیر را بر شمرد.

  • تورم رایج در کشور
  • صادرات بهتر زرشک نسبت به سال های قبل
  • کمبود برداشت زرشک – زرشک یکسال در میان محصول بهتر میدهد. ۹۷ برای بسیاری از باغداران زرشک سال کم محصولی بود.
  • تنش در بازار و ترس جامعه از بالا رفتن قیمت همه نوع کالا از جمله قیمت محصولات کشاورزی
  • و به طور خاص نزدیکی به بازار شب عید

خرید عمده زرشک در بازار تهران

برای خرید عمده زرشک در بازار تهران به مرکز خرید انواع زرشک و فراورده های زرشک – زرشک آبرام مراجعه نمایید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما