تولید زرشک دانه اناری در بیرجند

شیوه تولید زرشک دانه اناری از زرشک تازه را به طور خلاصه توضیح می دهیم. بیرجند و قاینات از شهرهای اصلی تولید کننده زرشک دانه اناری می باشند. از این رو قیمت زرشک دانه اناری اصولا در این دو شهر تعیین می شود.

زرشک تازه (Fresh Barberry)

واژه زرشک در کتاب های دارویی جنوب ایتالیا ذکر شده است و منشاء این واژه احتمالا عربی است. انواع زرشک در بیشتر کشورهای جهان عمدتاً به عنوان گیاه دارویی و زینتی شناخته می شود.

 

زرشک در گروه میوه جات قرار می گیرد. میوه زرشک بی دانه وقتی هنوز میوه تازه است، تخم مرغی شکل یا همان بیضوی است. قطر بزرگ زرشک بین  ۰.۷ تا ۰.۹ سانتی متر و قطر کوچک  آن بین ۰.۳ تا ۰.۶ سانتی متر است. وزن یک دانه زرشک تازه حدود ۰.۲۳ گرم است.

خرید زرشک خشک مرگوب

برای یک کیلو گرم تولید زرشک دانه اناری پنج کیلو گرم زرشک تازه استفاده می شود که موید این نظر است که هشتاد درصد یک دانه زرشک را آب تشکیل می دهد. 

بیشتر بخوانید: فروش زرشک

ویژگی های میوه زرشک

میوه زرشک تازه به رنگ قرمز روشن که به تدریج و با از دست دادن آب به قرمز تیره می گراید. در اثر شرایط نامناسب فراوری و نگهداری به رنگ قهوه ای تا قهوه ای تیره در می آید. 

 

ویژگی های میوه زرشک

چنانچه خشک کردن زرشک در حرارت ملایم و نگهداری آن در شرایط عاری از رطوبت بالا انجام پذیرد، زرشک رنگ قرمز خود را حفظ نموده و برای مدت طولانی و حتی تایک سال با تغییرات رنگی بسیار کم باقی می ماند. چنین محصولی دارای رنگ بازار پسند است.

ویژگی های خاص میوه زرشک از نظر شکل، اندازه، رنگ و طعم امکان تهیه فراورده های مختلفی را علاوه بر محصولات موجود از نظر غذایی، دارویی و صنعتی فراهم آورده است.

علاوه بر تولید زرشک خشک، تولید فراورده های مختلفی نظیر نوشابه، آب میوه، مربا، مارمالاد، لواشک،  پودر، و غیره از زرشک قابل انجام است.

آنزیم های موثر در رنگ زرشک

میوه زرشک دارای اسید های آلی و ترکیبات فنلی است. علاوه بر رنگدانه های آنتوسیانینی و کاروتنوئیدی دارای آنزیم های فنولاز، پلی فنولاز و گلیکوزیداز است. این آنزیم ها در صورت آزاد شدن سبب تخریب رنگ و قهوه ای شدن آنزیمی زرشک می گردند. فعالیت این آنزیم ها در محدوده فعالیت آبی ۰.۶ به بالا است که به مجرد آسیب، خراش، لهیدگی و رسیدگی یا پارگی میوه خارج شده و با تاثیر بر روی ترکیبات رنگی و رنگدانه ها سبب بروز واکنش های قهوه ای شدن آنزیمی و تخریب رنگ می گردند.

تولید کنندگان زرشک – باغات بیرجند

 تولید زرشک دانه اناری به طور عمده در شهرهای خراسان جنوبی انجام می شود. بیرجند و شهرهای توابع آن از تولید کنندگان اصلی می باشند. زرشک دانه اناری به لحاظ تجاری قیمت پایین تری نسبت به زرشک پفکی دارد.

تولید زرشک پفکی به شیوه متفاوتی از تولید زرشک دانه اناری انجام می شود که بعدا به آن نیز خواهیم پرداخت. از شهرهای اطراف بیرجند که رتبه سوم تولید زرشک را دارد می توان به  شهرستان درمیان در شرق بیرجند اشاره نمود.

سطح زیرکشت محصول زرشک در شهرستان درمیان در سال ۹۷ در حدود ۲ هزار و ۶۶۱ هکتار است و از این میزان ۲ هزار و ۲۸۱ هکتار بارور و ۳۸۰ هکتار غیربارور است.

باغات زرشک

تولید زرشک دانه اناری – زرشک بیرجند

میوه زرشک تازه باید بلافاصله بعد از برداشت در محیط عاری از نور و حرارت و در ظروف غیر فلزی مانند چوبی و پلاستیکی نگهداری شود.

یک شیوه چیدن زرشک به صورت ضربه ای می باشد. در این روش پارچه ای در زیر درخت پهن می شود و به شاخه ها ضربه زده می شود و دانه های زرشک بر روی پارچه می ریزند. زرشک تازه به محل خشک کردن زرشک که می تواند یک زمین مسطح یا پشت بام خانه ها باشد منتقل می شوند. زرشک در این شیوه جلوی نور مستقیم خورشید و در عرض ۲ هفته معمولا خشک می شود.تولید زرشک وقتی که به این روش  انجام می شود به آن زرشک دانه اناری می گویند و مصارف غذایی، صنعتی، دارویی دارد.

زرشک آبرام – زرشک فله و زرشک رستوران

اگر چنانچه در صنعت بسته بندی مواد غذایی فعالیت دارید، تاجر، صادر کننده، رستوران دار و یا بنکدار هستید، برای تامین نیاز زرشک فله و همچنین قیمت روز زرشک اعلا  با ما در ارتباط  باشید. ما انواع زرشک در گستره قیمت و کیفیت های مختلف و مطابق آن چه بخواهید فراهم می کنیم.  قیمت عمده زرشک را در سال ۹۷ در سایت ما مشاهده نمایید. برای دیدن قیمت زرشک  و فراورده های آن چون کنسانتره آب میوه زرشک و همچنین مربای زرشک کلیک کنید.

 

زرشک رستوران

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما