تولید زرشک ارگانیک اعلا برای صادرات

موضوع این پست در مورد تولید زرشک ارگانیک اعلا برای مقاصد صادراتی است. ما در این وب سایت یعنی  https://ibarberry.ir  در مورد انواع زرشک و گونه های آن بسیار صحبت کرده ایم. درباره نحوه تشخیص زرشک اعلا از زرشک بی کیفیت و خصوصیات زرشک مرغوب نیز به تفصیل نوشته ایم. البته تمرکز ما بر زرشک معمولی قرمز بوده است. تاکنون فقط یک پست در مورد زرشک کوهی  داشته ایم و بقیه پست ها به نحوی مربوط به زرشک خشک  (Dried Barberry ) و زرشک تازه (Fresh Barberry) قرمز یا همان زرشک پلویی بوده است.

 

ما در آینده به تفصیل در مورد همه گونه های زرشک خوراکی و زرشک تزیینی و انواع تجاری و غیر تجاری آن خواهیم نوشت. این مبحث در مورد تولید زرشک ارگانیک  (organic Barberry) اعلا برای صادرات است. پر واضح است که زرشک صادراتی باید دارای خصیصه هایی باشد و مینیمم استاندارد ها را چه ازلحاظ کیفیت و چه از لحاظ بسته بندی باید برای آن رعایت شود.
در زیر به  خصیصه های مهم صادراتی بودن زرشک  (Barberry for export) و  ارگانیک بودن آن می پردازیم.

 

تولید زرشک ارگانیک

رشد علم و اهمیت ارگانیک بودن یک محصول

علم و پزشکی به جامعه انسانی خدمات بی بدیلی را ارایه کرده است. چنانچه میانگین سنی زندگی انسانها تا همین یک قرن پیش متجاوز از ۳۰ سال نبود. این دانش در ههمه ابعاد زندگی و بخصوص سلامت چنان تاثیر گذار بود که اکنون کمتر کشوری است که امید به زندگی در آن حداقل ۷۰ سال نبوده باشد. این موضوع در سایر جنبه های علمی نیز شایان بوده است. اکنون انسان ها کمتر نگران تامین غذای خود هستند.

 

البته همه جنبه های خوب علم و دانش یکسری مضرات کوچک یا همان  side effects نیز ممکن است با خود داشته باشد. برای مثال درست است که آفت کشها باعث سلامت باغات و درختان میوه شده اند، محصولات پر بارتر و کم آفت تر شده اند،  اما از نفوذ این مواد شیمیایی در میوه ها و سایر مواد غذایی نیز نمی توان بی تفاوت گذشت.

چه محصولی را ارگانیک می نامند؟

طبق استاندارد دپارتمان کشاورزی آمریکا  (USDA) وقتی روی یک محصولی برچسب ارگانیک  (Organic) می خورد آن محصول باید فاقد موارد زیر باشد:

  1. هورمون های رشد (Growth hormones)
  2. مهندسی ژنتیک (Genetic engineering)
  3. آنتی بیوتیک ها (Antibiotics)
  4. ترکیبات مصنوعی (Artificial ingredients)
  5. در معرض اشعه قرار نگرفته باشد (Irradiation)
  6. بیشتر کود ها و آفت کش ها ( Most synthetic fertilizers and pesticides)
  7.  کود هایی که از لجن فاضلاب بدست می آیند (Sewer sludge fertilizer)
  8. بسیاری از افزودنی های مصنوعی (Many synthetic additives)

خرید زرشک صادراتی

تولید زرشک ارگانیک نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست و زرشکی را ارگانیک گویند که فاقد مواد نوشته شده در بالا باشد.

رابطه مصرف محصولات ارگانیک و ثروت در یک کشور

با بالا رفتن سطح زندگی و رفاه و سلامت مردم، اکنون انسان ها می خواهند همان مضرات احتمالی استفاده از کود های شیمیایی و آفت کشها را نیز از زندگی خود حذف کنند و زندگی سالم تری داشته باشند. البته این گام به آسانی انجام نمی شود. کود ها و آفت کشها ارزان قیمت هستند و کشور ها اعم از ثروتمند و در حال توسعه و حتی کشور های فقیرتر قادر به تهیه آن هستند.

 

اما اگر بخواهیم میوه و یا محصولی تولید کنیم که در عین سالم بودن بدون استفاده از این مواد شیمیایی تولید شده باشد طبیعتا گران خواهد بود،  این است که تب محصولات ارگانیک که در زیر تعریف می شود در کشور های مرفه تر داغ است و کشورهای فقیر هنوز از مرحله تامین غذای مردم خود عبور نکرده اند. و این نیاز یک نیاز لوکس محسوب می شود.

آیا غیر ارگانیک بودن به معنی ناسالم بودن است؟

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، ارگانیک بودن یک محصول به معنای سالم نبودن آن یا مضر بودن سایر محصولات غیر ارگانیک نیست. فقط یک مرحله بالاتر است و کسانی که دیگر بسیار به سلامت خود اهمیت می دهند به آن روی آورده اند. به همین خاطر است که در کشورهای مرفه اروپا و امریکای شمالی استفاده از محصولات ارگانیک بیشتر است. کسانی که تولید زرشک ارگانیک دارند می توانند به این کشور ها به عنوان بازار هدف بنگرند.

تولید زرشک ارگانیک در ایران

مهد تولید زرشک در خراسان جنوبی است. البته همه زرشک تولید شده در این استان  در زمره تولید زرشک ارگانیک نیست. مانند همه محصولات باغی دیگر باید یک کشاورز عزم خود را جزم کند تا میوه ای را بدون استفاده از کود و هورمون های رشد  و آفت کش ها پرورش دهد.

گاهی نیز تولید زرشک ارگانیک شجاعت می خواهد. چراکه محصولات در حالت ارگانیک معمولا آن زیبایی و جلوه میوه غیر ارگانیک را ندارند و خریداران ممکن است رغبت به خرید آن نکنند در حالیکه  برای سلامتی مفید ترند. اما هستند باغات زرشکی که فقط تولید زرشک ارگانیک  می کنند و نیاز آن عده از مشتریان داخلی و بیشتر از آن مشتریان خارجی طرفدار زرشک ارگانیک  را جواب گو هستند.

تولید زرشک ارگانیک

صادرات از ایران

در قدم اول به بحث صادرات در ایران می پردازیم و در قدم بعدی به بحث صادرات زرشک.  در دهه های اخیر به خاطر مشکلات سیاسی، صادرات ایران با مشکلات عمده روبرو شده است. بسیاری از تجار و صادر کنندگان ایران  علاوه بر پیدا کردن مشتری خارجی باید به دنبال راه های دور زدن تحریم نیز باشند. مشکلات برگشت پول، بیمه،  حمل و نقل و تحریم کشتیرانی های طرف قرار داد با ایران همواره ذهن صادر کنندگان را مشغول نموده و آنها را از کار اصلی که صادرات است، دور نگه داشته است. با همه مشکلات صادرکنندگان با همتی بی بدیل سعی در پیدا کردن مسیر و راهی نموده اند.

Barberry for export

 صادرات کالا از ایران در سال ۹۶

متاسفانه نویسنده  آمار بدرد بخوری از حجم صادرات و کشور های مقصد  در سال ۹۷ پیدا نکرده است. از این رو به آمار سال ۹۶ مراجعه می نماییم. مهم ترين كالاهای صادراتي به بعضی از   کشورهای همسایه و چین در جدول زیر آمده است.

صادرات زرشک

صادرات زرشک ارگانیک

بعد از همه بحث های صادرات و موضوع ارگانیک بودن یک کالا، اکنون نوبت به این سوال رسید که آیا تولید زرشک ارگانیک به عنوان کالایی صادراتی موجه است یا نه؟  و به طور خاص تر آیا بازاری برای زرشک ارگانیک ایران وجود دارد؟ باید در مورد زرشک قرمز این واقعیت را بپذیریم که متاسفانه در جهان ناشناخته است. بنابراین در حال حاضر حجم زرشکی که به  کشورهایی دیگر صادر می شود محدود است. خریداران زرشک ایران، کشورهای  آلمان، روسیه، ترکیه، عراق ، کانادا ، لهستان و غیره می باشند. در جای دیگر در مورد خرید زرشک صادراتی صحبت شده است.

زرشک صادراتی چه مصارفی دارد؟

صادرات زرشک معمولا برای  تهیه فراورده های صنعتی است. بیشتر زرشک برای خواص دارویی آن مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان چاشنی غذا و شیرینی جات  نیز  مصرف می شود. البته زرشک  مصارف دیگری نیز دارد از جمله تولید مشروب.

همان طور که اشاره کردیم در مورد زرشک حجم مبادله نسبت به اینکه تولید انحصاری آن در اختیار ماست و رقیبی وجود ندارد،  زیاد نیست و این همت و تلاش تاجران ما را می طلبد که این محصول منحصر به فرد و فراورده های آن چون کنسانتره زرشک که پایه تولید  آب میوه است ، مربای زرشک، پودر زرشک  و بسیاری دیگر  را به دنیا بشناسانند. صادرات کنسانتره زرشک  و قیمت زرشک صادراتی در مبحثی دیگر مورد توجه قرار گرفته اند.

خرید زرشک صادراتی

چنان چه در زمینه خرید انواع زرشک و فراورده های آن چون خرید کنسانتره زرشک و خرید مربای زرشک نیاز به مشاوره دارید با ما ارتباط بگیرید. قیمت روز زرشک را نیز از ما بخواهید. برای دانستن بیشتر در مورد  انواع زرشک و مشخصات زرشک مرغوب صادراتی همچنین به پادکست های ما در کانال آبارات زرشک آبرام  گوش دهید.

بیشتر بخوانید: قیمت زرشک صادراتی

0

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما