قیمت زرشک پفکی اعلا به صورت عمده

این مقاله ”‌ قیمت زرشک پفکی اعلا به صورت عمده‌ ” در تیرماه ۱۴۰۱ به روز رسانی می شود.

به چه زرشکی، زرشک پفکی اعلا می گویند؟ و قیمت زرشک پفکی اعلا در آذر ماه ۹۹ به صورت عمده چقدر است؟ در این مقاله علاوه بر قیمت زرشک پفکی اعلا به مباحث دیگری نیز می پردازیم . لیست موضوعات مورد بحث در اینجا  در ذیل آمده است:‌

 

  • زرشک تر و تازه ( Fresh Barberry)
  • زرشک پفکی چیست؟ What is puffy barberry
  • زرشک خشک (Dried Barberry) – زرشک پفکی اعلا
  • قیمت زرشک پفکی اعلا
  • بررسی قیمت زرشک سال ۹۷
  • قیمت زرشک ۹۸ – Barberry price 98
  • قیمت زرشک پفکی در مشهد – barberry price in Mashhad
  • قیمت زرشک پفکی در بیرجند و قاین – barberry price in Birjand and Qaen
  • قیمت روز زرشک پفکی 
  • قیمت زرشک پفکی اعلا در آذر۹۹
  • درامد زایی کشاورزان از زرشک
  • قیمت زرشک پفکی اعلا به صورت عمده‌ در تیرماه ۱۴۰۱

قیمت زرشک پفکی

بهره‌وری بهینه از میوه‌ها

پیشرفت جوامع بشری مستلزم برنامه ریزی همه جانبه برای افزایش اطلاعات نیروی انسانی است. انسان به عنوان محور پیشرفت جوامع بشری نیاز دارد در طول عمر بیاموزد تا با افزایش دانسته ها قادر گردد مهارت‌های خود را به مرور افزایش دهد. رشد روز افزون جمعیت و پیشرفت سریع علوم و فنون مختلف برنامه‌ریزان کشاورزی را ناگزیر به تهیه الگوها و برنامه های جدید برای هماهنگ کردن روند تولیدات کشاورزی با پیشرفت های علمی می نماید تا به این وسیله هرچه بیشتر راندمان تولید افزایش و هزینه‌های آن کاهش یابد. این تغییرات سریع و شدید ایجاب می‌نماید تا  تولیدکنندگان محصولات کشاورزی به طور دائم از مبانی فنی جدید مطلع شده و مهارتهای لازم را برای به کارگیری آنها کسب نمایند.

 

در بخش کشاورزی این وظیفه مهم و خطیر در قالب های مختلف به بهره‌برداران ارائه و اطلاعات و فنون جدید کشاورزی به آنها منتقل می گردد. فعالیت‌های انتشاراتی و به خصوص نشریات دانشگاهی و علمی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. میوه ها از منابع مهم تغذیه انسان هستند و بشر از بدو پیدایش از میوه ها تغذیه می کرده است. میوه ها یکی از اقلام عمده تولیدات کشاورزی ایران هستند و انواع متنوعی از آنها در کشور ما تولید می شوند. تولید انبوه و فراوان میوه در باغات همواره با ضایعات فراوان آنها همراه است. با رعایت نکات فنی ساده می توان این میوه ها را خشک و برای مدت طولانی نگهداری کرد. میوه جات خشک شده قابلیت صادرات را نیز دارند. حتی می توان بر صادرات این میوه ها با توجه به طعم خوب میوه ها در کشور ما به دلیل وجود آفتاب فراوان، حسابی مانور داد. در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی به دلیل حضور کمرنگ آفتاب، میوه ها از  طعم و رنگ ایده‌آل برخوردار نیستند و همین خصوصیت در میوه خشک نیز حفظ می شود. در حالی که در کشور ما میوه‌ها بسیار آبدار و پخته و خوشمزه می گردند و همین خواص ممتاز در میوه خشک نیز محفوظ می ماند.

خشک کردن میوه‌ها

قدیمی ترین راه های نگهداری میوه ها خشک کردن آنهاست. از آنجا که در ایران میوه ها به صورت انبوه تولید می‌شوند و در حال حاضر صادرات زیادی ندارند خشک کردن آنها راه مناسبی برای کاهش ضایعات میوه ها است. اصلاح روشهای تولید و مراقبت های زراعی در بهبود کیفیت میوه های خشک و افزایش صادرات آنها موثر است.  برای خشک کردن میوه ارقامی را باید انتخاب کرد که هنگام عملیات قبل از خشک کردن کمتر آسیب ببینند. ثبات رنگ و بالا بودن درصد مواد خام میوه در انتخاب رقم موثر است. برای خشک کردن بهتر است از میوه‌های رسیده و تازه استفاده شود.

 

همچنین بهتر است میوه ها با دست از درخت چیده شوند. برای برداشت میوه هایی که در دسترس نیستند نیز باید از چادر و تکاندن شاخه هایی که در بالای چادر قرار دارند استفاده شود. بهتر است در وسط چادر مجرایی که  توسط زیپ قابل باز و بستن باشد تعبیه شود. ارتفاع جعبه میوه های آبدار ای مثل آلو، زرد آلو و شلیل نباید زیاد باشد تا از له شدن میوه های زیرین جلوگیری شود. بعد از جمع آوری، میوه ها باید با آب پاک و بهداشتی شسته شوند. این کار بهتر است بلافاصله بعد از برداشت انجام شود. شست و شو باعث حذف سموم احتمالی باقی مانده بر روی میوه، پاک کردن گرد و غبار و حشرات و آفات و تخم آن ها می شود. شست‌وشو باید در ظرف بزرگ نیمه آب انجام شود. و بعد از آن میوه ها آبکشی شوند. بعد از شستشو، میوه ها باید در محل مناسبی به دور از گرد و غبار و آفات قرار گیرند تا رطوبت سطح آنها خشک شود. برای راحتی خارج کردن میوه ها از آب استفاده از سبد توری مرجح است. بعد از شست‌وشو باید قسمت های آسیب دیده میوه ها و بخش های اضافی آنها مثل پوست و هسته میوه هایی مثل زردآلو، هلو، سیب و گلابی را جدا نمود. دونیم کردن، ورقه ورقه کردن و قطعه قطعه کردن میوه ها باعث می‌شود میوه ها زودتر خشک شود. برای اینکار چاقو و سینی های تمیز لازم است. برای بریدن باید دور تا دور میوه با لبه تیز چاقو بریده شود. بیشتر میوه ها دارای رنگ روشن هستند. رنگ این میوه ها بعد از بریده شدن در مجاورت هوا تیره شده و بعد از خشک شدن نیز تیره تر می شود.  با انجام عملیاتی می توان محصولی را با رنگ مناسب و بافت نرم تولید کرد. 

روش‌های حفظ رنگ میوه‌ها

استفاده از گوگرد یکی از روش های تهیه خشکبار و برگه های میوه ای است. گوگرد زنی به دو روش قابل انجام است

  • دود دادن میوه ها با گوگرد

 در این روش میوه ها بدون اینکه روی هم قرار بگیرند در داخل سینی چیده می‌شوند. در میوه هایی مثل زردآلو باید بخش فرو رفته میوه به سمت بالا قرار گیرد.

 حجم اتاق دود باید کمی بیشتر از حجم سینی ها باشد. اگر اتاق دود به شکل تونل است باید از چند نقطه دود را وارد تونل کرد. از جعبه های چوبی که ارتفاع آنها نیز بستگی به تعداد سینی های چیده شده بر روی هم دارد برای دود دادن استفاده می شود. از آنجا که دود در این جعبه ها گردش می‌نماید بهتر است منافذی در آنها تعبیه شود. مقدار گوگرد مصرفی نباید بیش از ۴۰ تا ۸۰ گرم در هر متر مکعب باشد. میزان گوگرد مصرفی برای میوه های مختلف متفاوت است. دود گوگرد باعث می‌شود میوه خشک شده نرم مانده، دیر فاسد شود و رنگ آن تیره نشود. همچنین باعث می‌شود ویتامین‌های آ، ب و سی در میوه ها باقی بمانند.

  • غوطه ور کردن در محلول های گوگرد دار

مزیت این روش نسبت به دود دادن سرعت و آسان بودن آن است.  برای تهیه محلول گوگل دار باید ۱ تا۱/۵ قاشق مرباخوری از موادی از قبیل بی سولفیت یا سولفیت و یا متابی سولفیت سدیم در یک لیتر آب حل شود.  سپس میوه های ورقه شده به مدت ۵ دقیقه و میوه‌های دو نیم شده به مدت ۱۵ دقیقه در این محلول قرار داده می شود. بعد از خارج کردن از محلول باید میوه ها در زیر آب سرد شست‌وشو و سپس بر روی سینی های توری قرار داده شوند.

 روش دیگر که می تواند جایگزین گوگردزنی شود استفاده از محلول ویتامین سی یا مخلوط ویتامین سی می باشد. محلول ویتامین سی یک محلول سالم مطمئن و بی خطر است. از این ماده برای جلوگیری از قهوه ای شدن رنگ میوه ها استفاده می‌شود. مخلوط ویتامین سی نیز شامل شکر و ویتامین سی است و اثر آن کمتر از محلول ویتامین سی می باشد. استفاده از آب میوه ها روش دیگری است که از تغییر رنگ میوه ها جلوگیری می کند. میوه هایی که سرشار از ویتامین سی هستند برای جلوگیری از تیره شدن رنگ خشکبار استفاده می شوند. از آب میوه هایی مثل پرتقال، لیمو، آناناس انگور و زرشک برای این کار استفاده می شود. البته ممکن است مقداری از رنگ و طعم این آبمیوه ها به خشکبار سرایت کند. استفاده از شربت و یا فرو بردن میوه در عسل و یا استفاده از بخار می تواند کارساز باشد.

 

برای بخار دادن میوه ها باید در داخل ظرف بزرگی آب را به جوش آورده و میوه جات را در سبد توری در بالای ظرف آب جوش مستقر نمود. بخور دادن باعث حفظ رنگ میوه می‌شود ولی طعم و بافت میوه خشک را کمی تغییر می‌دهد. بعد از بخار دادن، قطعات میوه برای خشک شدن باید در سینی های خشک کن قرار بگیرند.

 در مقالات دیگر به روش‌های مختلف خشک کردن میوه ها پرداخته ایم. در اینجا به بعضی از روش ها برای آماده سازی میوه ها قبل از خشک کردن آنها توجه کردیم. امید است این مقاله شما را در دستیابی به روش های مطمئن برای تهیه میوه خشک کمک کند.

زرشک تر و تازه ( Fresh Barberry)

زرشک اصیل و بومی ایران است و کشاورزی و کسب و کار تعداد زیادی از مردمان خراسان جنوبی به آن وابسته است. زرشک از جمله میوه هایی است که آمارها نشان از رقم بیش از ۹۸ درصد  از کل تولید زرشک در خراسان جنوبی  می دهد. در کل بیش از ۹۵٪ کل زرشک مصرفی جهان در این استان کشت و تولید می شود.

عمده مصرف زرشک برای داخل ایران است و استفاده غذایی دارد. زرشک تر در از اواخر ماه مهر جمع آوری می شوند. مقداری از آن به صورت تر و تازه برای پخت مربا، اب گیری و غیره استفاده می شود. ماندگاری زرشک تازه زیاد نیست. اگر مدت طولانی بماند کپک خواهد زد. عمده زرشک تازه، خشک می شود.

زرشک قرمز

 

.

 

قیمت زرشک پفکی اعلا

ایران از لحاظ آب و هوایی کشور بسیار متنوعی است. از این رو تنوع محصولات باغی و کشاورزی نیز بسیار زیاد است.

می توان گفت کمتر میوه ای است که در ایران به عمل نیاید. شاید میوه های استوایی چون پاپایا، جک فروت، نارگیل، و دراگن فروت مستثنی از این قاعده باشند. شاید نیز علت نبودن انها در ایران این باشد که کسی تا کنون آنها را کشت نکرده است. برای مثال جنوب کشور ممکن است مکان مناسبی برای پرورش آنها باشد چرا که  آب و هوای جنوب به آب و هوای  استوایی نزدیک است. در این زمینه اضهار نظری نمی کنیم و آن را به صاحب نظران  صنعت کشاورزی می سپاریم.

در ایران میوه هایی پرورش می یابند و کشت می شوند که مختص ایران و شاید یکی دو کشور دیگر باشد. برای مثال انار که در ایران بسیار شناخته شده است، بعضی از مردمان اروپا آن را ندیده و حتی یک بار هم آن را امتحان نکرده اند. از دیگر میوه های عجیب مختص ایران می توان به زغال اخته اشاره کرد. یکی از دوستان آلمانی وقتی برای اولین بار طعم زغال اخته را چشید بسیار برایش خوشایند بود و حتی اشاره داشت به این موضوع که اگر این میوه در آلمان بود به طور مکرر آن را می خرید.  

زرشک قرمز ایرانی نیز از دیگر میوه های ناشناخته در دنیا است. متاسفانه هنوز کسی نتوانسته است این میوه زیبا و خوش رنگ را به سوپر مارکت های دنیا بکشاند.

همان طور که در قسمت های قبل اشاره شد، اگر زرشک تر به اسلوب سایه خشک و بدور از افتاب مستقیم رطوبت زدایی و  خشک شود، زرشک خشک حاصل را زرشک پفکی می نامند. بسته به کیفیت زرشک تازه و  تر نوع زرشک پفکی حاصل نیز کیفیت متفاوت دارد. برای مثال اگر زرشک تر قبل از این که کاملا رسیده شود، از شاخه چیده شود، زرشک خشک حاصل ترش مزه می شود و رنگ آن روشن تر است. زرشک پفکی اعلا خصوصیات زیر را دارد:

  • درشت است.
  • یکدست است و زرشک دانه اناری مخلوط با آن ندارد.
  •  قرمز خوش رنگ است.
  • تازه است و کدر نیست.
  • مواردی همچون خاک و برگ و سنگریزه قاطی محموله زِرشک نیست.
  • دانه های پوچ ندارد.
  • دانه های بور ندارد.
  • درصد رطوبت ان بالا نیست.
  • خیلی خشک و شکننده نیست.
  • فاقد روغن یا روغن افزوده شده به ان بسیار اندک است. برای جلای زرشک به آن کمی روغن اضافه می کنند.

ما مشخصات یک زرشک اعلا یا ممتاز را در بالا برشمردیم. با این که زرشک پفکی بهترین نوع زرشک خشک است اما قیمت زرشک پفکی اعلا یا قیمت زرشک پفکی درجه یک بسته به خصوصیات ذکر شده در قسمت قبل دارد. یک تفاوت حدود ۳ تا ۵ هزار تومانی در هر کیلو بین قیمت زرشک پفکی اعلا و زرشک پفکی معمولی وجود دارد. معمولا زرشک اعلا را از بین زرشک پفکی انتخاب می کنند.  البته قیمت زرشک پفکی اعلا به خرید فله زرشک یا خرید زِرشک بسته بندی شده نیز بستگی دارد.

بررسی قیمت زرشک سال ۹۷

در پاییز سال قبل با توجه به نوسان شدید قیمت ها که در اکثر بازار ها حکم فرما شد، قیمت زرشک چه از نوع پفکی و چه از نوع دانه اناری را تحت تاثیر قرار داد. قیمت زرشک ۹۷ تحت تاثیر عواملی همچون تورم، کمبود زرشک در بازار، آسفتگی کشور  و ترس بازار و اقتصاد از جنگ و تحریم بیشتر، حتی نوسانات قیمت خودرو بود.  از این رو بازار زرشک از اواسط فصل پاییز که هنگام برداشت زرشک بود تا اخر زمستان ۹۸ یک افزایش قیمت تدریجی اما ۱۰۰ درصدی را تجربه کرد. این افزایش قیمت برای هر دو زرشک پفکی و دانه اناری بود. در زیر نمودار قیمت زرشک در ماه های مختلف نیمه دوم ۹۷ را مشاهده میفرمایید

قیمت زرشک ۹۷

قیمت زرشک ۹۸

بازار زرشک در خرداد ماه ۹۸ به یک ارامش نسبی رسید و قیمت ها نیز نسبتا ثابت ماند. این ارامش  تا شهریور ماه ادامه پیدا کرد و حتی در مقاطعی قیمت آن در حد ۱-۲ هزار تومان پایین نیز آمد.

پیش گویی یا پیش بینی قیمت زرشک در نیمه دوم سال ۹۸ خیلی اسان نیست. چراکه عوامل بسیاری می توانند باعث کاهش یا افزایش قیمت زرشک شوند. اما ما در مجموعه زرشک ابرام پیش بینی می کنیم که اگر حادثه خاصی پیش نیاید با توجه به اینکه به نظر می رسد باغات زرشک بسیار پر بار هستند و دیگر مانند سال ۹۷ کمبود زرشک در بازار وجود نداشته باشد، قیمت زرشک در سال ۹۸ برای نیم دوم آن، کاهش یابد.

قیمت زرشک پفکی در مشهد

در اینجا قیمت زرشک پفکی در مشهد را از نظر می گذرانیم. ابتدا به این موضوع می پردازیم که درختچه زرشک چه خواصی دارد.

زراعت یک گیاه یا کاشت درختان باغی با هدف تولید محصول از ان صورت میگیرد. این محصولات میتوانند

  1. ریشه
  2. گل
  3. ساقه
  4. برگ
  5. میوه

باشد. در مورد درختچه زرشک باید اذعان داشت که میتوان از همه موارد بالا استفاده کرد. میوه زرشک کاربرد غذایی و دارویی دارد. سایر قسمت های درختچه زرشک بیشتر نقش دارویی دارد. در بخش های مختلف درختچه زرشک الکالوییدی به نام بربرین وجود دارد که بیشتر خواص دارویی میوه زرشک و سایر اجزا به خاطر آن است. 

بخشی از زرشک ایران از شهر مشهد به سایر کشور ها صادر می گردد. از جمله این کشور ها می توان به آلمان، کانادا و امارات و ترکیه اشاره نمود. کانادا و المان از کشور هایی هستند که مهاجران بسیاری را در خود جای داده اند.  بخش عظیمی از زرشک صادر شده به این کشور ها توسط ایرانیان مهاجر مصرف می گردد.

داستان ترکیه و امارات اما متفاوت است. در ترکیه کارخانجات متعدد شیرینی پزی وجود دارند که زرشک از مواد اولیه اصلی آن ها ست. نوع زرشکی که از مشهد به ترکیه صادر می شود معمولا از نوع دانه اناری است.

صادرات به کشور هایی نظیر کانادا و المان از نوع زرشک پفکی می باشد. قیمت زرشک پفکی در مشهد در تابستان ۹۸ تفاوت زیادی با شهر های خراسان جنوبی همچون بیرجند و قاین نداشت. بازار زرشک مشهد، بازار مصلی است که همانند بازار چهارراه مولوی در تهران بورس فروش انواع خشکبار از جمله زرشک می باشد. این بازار در سراسر ایران معروف است. گاهی حتی گفته میشود که قیمت زرشک نه در خراسان جنوبی که در مشهد تعیین می گردد.  حتی گاهی تجار غیر ایرانی نیز خود به بازار مشهد مراجعه می کنند و زرشک مورد نیاز خورد را می خرند.

قیمت زرشک پفکی

قیمت زرشک پفکی در بیرجند و قاین

همان گونه که در بالا اشاره شد، بعضی از کارشناسان معتقدند که درختچه های زرشک در نواحی مختلف  استان خراسان جنوبی محصولات زرشک با کیفیت مختلفی می دهند. شاید برایتان جالب باشد که کشاورزان زیادی در تمام ایران تلاش و سعی نموده اند تا بتوانند انها نیز زرشک را کشت نمایند. اما به نظر می رسد موفقیت زیادی حاصل نشده است. به همین خاطر بر خلاف زعفران که زمانی در انحصار این استان بود اما اکنون بسیاری از نواحی ایران زعفران را می کارند،  برداشت زرشک همچنان در اختیار این استان شرقی است.

خراسان جنوبی استان محرومی بود و در گذشته نه چندان دور کشاورزی در این استان رونق چندانی نداشت. به خاِطِر پیدا شدن بازار های جهانی و استفاده از فراورده های زرشک، فروش این محصول رونق زیادی گرفت. اکنون اقتصاد بخش بزرگی از خراسان جنوبی بر این پایه می چرخد.

طبق بررسی ها زرشک شهرستان بیرجند با زرشک شهرستان قاین متفاوت است. هر چند که هر دو شهر مدعی این هستند که ان ها زرشک مرغوبتری تولید می کنند. از این رو ممکن است بنا به تجربه  کیفیت زرشک خشک پفکی مناطق مختلف خراسان جنوبی  متفاوت باشد. بنا بر این نیز ممکن است قیمت زرشک پفکی در بیرجند و از باغات بیرجند با قیمت زرشک پفکی قاین متفاوت باشد. هر چند که این تفاوت ممکن است خیلی کوچک باشد. در خارج استان زرشک به نام زرشک خراسان جنوبی شناخته شده است و یا به نام محصول بهترین باغات قاین در مجموع شناخته می شود.   برای خرید زرشک قاین و بیرجند می توان به این دو شهر و شهرهای کوچکتری از این استان همچون افین و زهان مراجعه کرد.

فروش زرشک خراسان جنوبی

قیمت روز زرشک پفکی

قیمت روز زرشک پفکی بستگی به یکسری پارامتر دارد. متاسفانه قیمت ها درایران ثابت نبوده و به عوامل زیادی بستگی دارد. اما در مورد بازار زرشک، قیمت روز زرشک  می تواند به عوامل زیر وابسته باشد.

  • زمان خرید زرشک  – در ایام خاصی همچون عید نوروز و محرم همواره افزایش قیمت داریم.
  • کیفیت زرشک خریداری شده
  • نوع زرشک خریداری شده
  • خرید عمده زرشک یا خرید خرده زرشک
  • شهر یا کشوری که از آن زرشک خریداری میشود. قیمت زرشک بسته بندی شده در المان  به ازای هر کیلو حدود ۴۰ یورو می باشد.

ما در کشت و صنعت  آبرام با برند تجاری آبرام انواع زرشک پفکی با کیفیت های گوناگون را به صورت عمده  آماده عرضه به تجار، بنکداران و صادرکنندگان عزیز داریم . قیمت زرشک پفکی اعلا ، قیمت روز زرشک پفکی  و زرشک پفکی معمولی را از مرکز پخش زرشک در تهران – زرشک آبرام  بخواهید. در کانال آپارات زرشک آبرام  و فراورده های زرشک آبرام ویدیو های ما آپلود شده است.

بازاریابی جهانی زرشک

بازاریابی جهانی عبارت است از برنامه ریزی و ایجاد ارتباط در طول مرزهای بین المللی. منظور تحقق اهداف فردی و سازمانی بین المللی در شکل های مختلف است. بازاریابی جهانی به فعالیت هایی از قبیل تجارت در زمینه های واردات و صادرات و مدیریت اقتصاد و غیره اطلاق می گردد. بازاریابی یعنی یافتن جایگاه مناسب در بازار، یعنی شناخت آنچه مردم یا بازار می خواهند و می جویند، و تامین و تهیه کالاها و خدمات مورد نیاز آنها و برآوردن نیازها و دستیابی به اهداف شرکت‌ها، یعنی مجموعه ای از فعالیت های انسانی و اقتصادی هدایت شده در جهت ارضای نیازها و خواسته های افراد جامعه از طریق شگردهای مبادله. اکنون دنیای اقتصادی گذشته زیر و رو شده است. گاهی سازندگان خطوط مشی، به دنبال جست‌و‌جوی راه حل هایی هستند که اثر تجارت جهانی بر گردش مالی را از طریق ایجاد سد مانند افزایش تعرفه های گمرکی و پیاده نمودن مقررات واردات کاهش دهند. به تبع ارتباط نزدیک بین اقتصاد داخلی و جهانی اثر مثبتی بر هم دارند. بازاریابی داخلی و بین‌المللی مطمئناً تفاوت هایی دارند، از جمله تکنیک های بازاریابی، تفاوت های محیطی محدودیتها و مقررات دولتی، میزان درآمد مردم، تفاوت های فرهنگی. تفاوت عمده بازاریابی داخلی و جهانی در محیط بازاریابی است. تغییرات عوامل محیطی عبارتند از اینکه مثلا امروزه جهانی شدن بازاریابی بین المللی نسبت به بازاریابی داخلی در بُعد تجارت، از رشد بیشتری برخوردار است. قدرت های جدید از جمله ژاپن و کره و چین در تجارت بین المللی تاثیرات بسیاری به جا نهاده‌اند. نظام های پولی بین المللی تغییر کرده و شرکت ها باید متناسب با این تغییرات فعالیت کنند. کشورهایی که دارای مواد خام مثل نفت هستند از درآمد بیشتری برخوردارند. عوامل فرهنگی نیز آداب و رسوم، زبان، قومیت و اعتقادات و باورهای عمومی را شامل می شود. مردم دیگر کشورها شیوه خاص زندگی خود را دارند که با فرهنگ ما بسیار متفاوت است. مثلاً در مورد فرهنگ غذایی و استفاده از مواد غذایی، زرشک و زعفران و عناب  که در کشور ما به خوبی پرورش می یابند تفاوت های زیادی وجود دارد.   استفاده از این مواد غذایی ارزشمند در کشور ما  کاملاً جا افتاده و مصرف این مواد در فرهنگ غذایی و تاریخ ما پیشینه‌ای بس طویل دارند. بارز است که در مقایسه با کشورهایی که حتی نام زرشک را نشنیده اند  بازاریابی داخلی و خارجی به دو مقوله کاملاً جدا از هم تبدیل میشوند.  زبان یک کشور کلید اصلی رسوخ به فرهنگ آن کشور محسوب می شود. زبان نه تنها کلید فهم فرهنگ هاست بلکه از ابزار اساسی ایجاد ارتباط است. همچنین مذهب نیز می‌تواند عاملی مهم محسوب شود. در مواردی مذهب ابتدا عادت ها و ارزشها را شکل می‌بخشد و از این طریق بر امور اقتصادی تاثیر می گذارد و بعضی باید ها و نباید ها و حرام و حلال را تعیین می کند. بسیاری از رفتارهای انسانی بر عادت متکی هستند. معرفی زرشک به بازارهای دنیا نیازمند شکستن دو عادت مهم مردمان کشورهای میزبان است که باید با ابزارهای فرهنگی و تکنولوژیک آنها را سست کرد: عادت به مقاومت در برابر تغییر و عادت به مقاومت در برابر ریسک پذیری. آموزش و پرورش کشور ها نیز نقش تعیین کننده ای در این زمینه می تواند داشته باشد. توانایی نفوذ یک شرکت خارجی به سطح آموزش عمومی کشور میزبان بستگی دارد. پس یکی از عوامل مهم شناخت کیفیت و کمیت آموزش کشور مزبور است. هنر نیز پارامتری دیگر در جذب ایده های جدید است. ملل مختلف نگرش‌های متفاوتی به رنگ‌ها، فرم‌ها، طرح‌ها، واژه‌ها و تصاویر دارند. رنگ، موسیقی و طراحی بارزترین موارد اختلاف در سلیقه های هنری محسوب می شوند. اطلاع رسانی یک مقوله مهم در بحث بازاریابی جهانی می باشد و این نکته در باره زرشک به بیشترین حساسیت خود می‌رسد. زیرا زرشک محصولی ناشناخته در اکثر کشورهای دنیا است. چنانچه در بازار از مارک و نام کالا آگاهی نداشته باشیم از طریق ایجاد ارتباط لازم می توان نسبت به آگاه ساختن بازار و مردم از وجود چنین کالایی اقدام نمود و چنانچه بازار از وجود شرکت و محصولات تولیدی آن باخبر باشد ولی در مورد برتری و مزیت آن بی اطلاع باشد لازم است از طریق ارتباطات موجود و ارسال پیام بلندتر و رساتر در وسایل ارتباط جمعی اقدام نمایند. چنانکه مردم و بازار از وجود کالا مطلع بوده و در مورد خصوصیات آن اطلاعاتی داشته باشند ولی آن را مطلوب ندانند باید از طریق ارتباطات نسبت به شناسایی عوامل و دلایلی که منجر به چنین تشخیصی گردیده است اقدام نمود. ممکن است مردم و بازار کالا را بشناسند ولی آن را نسبت به کالاهای رقیب و مشابه ترجیح ندهند. در اینجا هدف ارتباطات نشان دادن کیفیت و ارزش کارکرد و هر نوع برتری کالا نسبت به انواع مشابه می باشد و نیز ممکن است مردم کالایی را برتر بدانند ولی در انتخاب و خرید آن مصمم نباشند. در اینجا هدف ارتباطات، تشویق خریداران نسبت به خرید کالای مورد نظر است. مثلا در خرید زرشک به دلیل عدم آشنایی کافی و ناآگاهی نسبت به موارد مصرف این محصول، مطمئنا تردید در خرید آن به مانعی اساسی مبدل می‌شود. فنون مذاکره در حقیقت فرایند، جریان و یا برنامه‌ای است که خرید و فروش را به نتیجه می رساند. محور بحث و مذاکره در بازاریابی معمولاً قیمت، شرایط تحویل، مشخصات کالا، بسته‌بندی و تضمین می باشد. افرادی که برای بازاریابی انتخاب می شوند چه بازاریابی حضوری و چه بازاریابی اینترنتی، باید یک سری مشخصات موثر داشته باشند. دانش و بینش، سن، جنس، عواطف و بلاخره مقام و موقعیت شغلی و اجتماعی افراد  بر میزان ثمربخشی و موفقیت و شکست مذاکرات  اثری برجای می گذارد. هر مذاکره برپایه اطلاعات استوار است. هر کدام از طرفین باید ابتدا اطلاعات اساسی و بسیار دقیق از طرف مقابل جمع آوری نموده باشند. در مورد معرفی زرشک به عنوان محصولی که می توان در سبد غذایی، استفاده بسیار زیادی از آن کرد، آشنایی با غذاهایی که کشور میزبان مصرف می کند و سلیقه و مزاج اکثریت مردم آن کشور می تواند  در معرفی زرشک بسیار کمک کند.

صادرات زرشک پفکی و دانه اناری

 اگر قصد دارید صادرات زرشک پفکی و دانه اناری به کشورهای دیگر دنیا را دارید در اینجا می توانید به اطلاعات مفیدی دست پیدا کنید و توصیه می کنیم این بخش را حتماً بخوانید. اگر به دنبال راهی هستید که در زمینه صادرات مواد غذایی در شرایط خاص فعلی، ابهامات را برطرف کنید و مسیرتان را هموار سازید مقاله پیش رو می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. برای قدم گذاشتن در مسیر صادرات مواد غذایی و از جمله زرشک، ظرفیت‌های پنهان زیادی وجود دارد. باید در درجه اول به موضوع صادرات و تمام حواشی و جوانب صادرات زرشک اشراف کامل پیدا کنید. تجارت زرشک بدون تسلط بر تمام وجوه کاشت و داشت و برداشت و بسته بندی و خرید و فروش آن امری پرنشیب و فراز و ریسک پذیر است که لزوم آگاهی کامل بر تمام مراحل آن را ایجاب می‌کند. بسته به این که خودتان در امر کشت و تولید زرشک دخالت مستقیم داشته باشید یا بخواهید خرید عمده زرشک داشته باشید و با بسته بندی مطمئن و برندی چشمگیر صادر کنید، شرایط فرق می کند. باید به همه چیز فکر کنید و راه های مختلف را ارزیابی کنید و به نتیجه‌ای مطمئن برسید. بازاریابی جهانی زرشک مقوله‌ای بسیار پیچیده و در ضمن با پتانسیل بالاست که نوید کسب و کاری پر درآمد و برندساز را می دهد. سرمایه‌گذاری برای بازاریابی زرشک در بازارهای بزرگ جهان مطمئناً بسیار سودآور و سرنوشت ساز است که می تواند هم به شما به عنوان یک فرد، هم به کشاورزان و هم به اقتصاد کشور بسیار کمک کند. در حال حاضر زرشک خیلی در بازارهای جهان شناخته شده نیست. در حالی که ما ایرانی ها به این نکته واقفیم که زرشک می تواند ظرفیت بالایی در عرصه‌های مختلف کاربردی داشته باشد. در گام اول باید دید اکنون چه کشورهای دور و نزدیکی از خرید زرشک استقبال می‌کنند و زرشک را برای چه اهدافی می خرند. در بسیاری از کشورهای دنیا که اکنون از زرشک ایران استقبال می کنند زرشک کاربرد پزشکی، دارویی، درمانی و بهداشتی دارد و این کشورها با خواص غذایی و موارد متعدد استفاده غذایی زرشک آشنا نیستند. باید دید چه کشورهایی زرشک را می پسندند و از آن در چه زمینه هایی استفاده می کنند. مطمئناً می توان به عنوان اولین قدم در این راه روی همین کشورها که زرشک را از ایران می خرند تمرکز کرد و بازارهای آنها را برای پذیرش کاربردهای دیگر زرشک آماده کرد. کشورهایی که اکنون زرشک به آنها صادر می شود ظرفیت بالاتری برای پذیرش زرشک در موارد دیگر کاربردی دارند و می توان مقدار سفارش زرشک را در این کشورها بالا برد. فعالیت در بخش بازاریابی جهانی برای صادرات زرشک بخش‌های مختلفی دارد، از جمله شناخت کشورهایی که از زرشک استقبال می کنند، شناخت کاربردهای زرشک در آن کشورها، برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت برای آگاهی رساندن به آن کشورها در زمینه فواید غذایی زرشک و غذاهای مختلفی که زرشک در تهیه آنها نقشی اساسی دارد، کار کردن روی کشورهایی که اکنون متقاضی زرشک نیستند و ایجاد نیاز در آن کشورها برای واردات زرشک، انواع زرشک صادراتی و مقایسه قیمت ها و ایجاد تعادل میان قیمت و کیفیت زرشک صادراتی و معرفی زرشک ایرانی به عنوان بهترین زرشک دنیا با پیشینه‌ای دیرین. مسلماً در بحث صادرات زرشک، موارد مالی نیز از اهمیت بالایی برخوردارند. مسائلی چون امور گمرکی و واریز و انتقال وجوه. باید کشورهای مقصد تعیین شوند و از نظر فرهنگی روی اذهان عمومی آن کشورها کار شود تا زرشک را بتوانیم به نیازی اساسی میان سبد مواد غذایی خانوارها در آن کشور ها تبدیل کنیم. برای صادرات زرشک در این شرایط به خصوص که کشور ما درگیر تحریم ها و همه گیری کرونا می باشد مسائل زیادی پیش رو است که تحقیقات اساسی را واجب می کند. خرید یا تولید زرشک، خشک کردن و بسته بندی زرشک، داشتن گواهی استاندارد و بهداشت، کارت بازرگانی همه اینها از عواملی است که بی‌شک در مسیر صادرات زرشک موثر است. برای آنکه قیمت مناسبی برای زرشک صادراتی معین کنید ابتدا باید به کمیته نرخ‌گذاری مراجعه کنید و از آخرین قیمت روز باخبر شوید. در مرحله بعد مسئله بسته بندی حرفه‌ای زرشک مطرح می شود. طوری که در سطح جهانی بتواند به نقطه قوتی برای جذب مشتری تبدیل شود و در تبلیغات زرشک به نقطه قوت کارتان مبدل شود. شما بسته بندی خود را به عنوان نماینده ایران در سطح جهان مطرح می کنید و بسته بندی زیبا و پکیج جذاب و مرغوب و چشمگیر یکی از پارامترهای اساسی موفقیت شما در سطح بازارهای دنیا است. در مرحله بعد شما باید محصول خود را در گمرک ثبت کنید. یعنی اول باید مجوزهای مربوطه را برای صادرات زرشک بگیرید. مجوزهای مربوطه شامل گواهی استاندارد و گواهی بهداشت نباتات هستند. شما به کارت بازرگانی و معرفی نامه برای ارائه به گمرک احتیاج دارید. صورت عدل بندی و مجوز صدور را در آخر به گمرک تحویل داده و محصول خود را ثبت می کنید و شروع می کنید به صادرات زرشک در سطح جهان. معمولا وزن بسته بندی های زرشک مشخص است و نمی‌توان از آن مقدار معین شده در یک بسته بندی، فراتر رفت. شما مشخصات کالاهای خود را به طور کامل به گمرک ارائه می دهید و سپس گمرک کالای شما را با آن مشخصات مقایسه می کند و در صورت تطابق کامل جنس و مشخصات، اظهارنامه شما مورد تایید قرار می گیرد و مجوز صادر می شود.

صادرات زرشک پفکی و دانه اناری

قیمت زرشک پفکی اعلا در آذر۹۹

سال ۹۹ از جهت تجارت زرشک سال بی رونق و پر از فراز و نشیب بود علت این امر فراوانی زرشک و همچنین بروز بیماری کرونا بود. فروردین و اردیبهشت سال ۹۹ مصادف بود با قفل شدن و بسته شدن بازار . بیشتر مشاغل هیچ فعالیتی نداشتند. به علت نبود تقاضا هیچ باری در بازار بازار زرشک نیز جابجا نمی شد. بعد از فروردین و اردیبهشت به یکباره بازار با خلا وجود زرشک مواجه شد و سفارش ها بالا رفت. اما به خاطر وجود کرونا و باز نبودن بیشتر مشاغل از جمله تالارهای عروسی و لغو شدن مراسم مذهبی، عروسی و عزا که بخش اعظم زرشک در این موارد استفاده می شود، بازار خرید و فروش زرشک در تهران و شهرستان ها با رکود مواجه شد. این عوامل باعث کاهش قیمت زرشک شد. به طور میانگین از ۶۰ هزار تومان اغاز به ۶۵ هزار تومان رسید و باز در رکود فرو رفت و بعد در حول و حوش ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان ثابت ماند. این داستان برای قیمت زرشک تا آبان ماه ۹۹ ادامه داشت. با فرا رسیدن فصل برداشت زرشک و مشغول شدن بیشتر نیروی کار منطقه خراسان جنوبی به برداشت زرشک و ارسال بار کمتر به بازار های تهران و مشهد، قیمت زرشک به یکباره افزایش ۸ – ۱۰ هزار تومانی پیدا نمود. زرشک پفکی بین ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان و زرشک دانه اناری بین ۴۵ و ۵۰ هزار تومان در بازار عمده فروشی خرید و فروش می شود.

درامد زایی کشاورزان از زرشک

  بحث درآمدزای از طریق مواد غذایی و  محصولات کشاورزی از جمله زرشک و زعفران و عناب مقوله‌ای وسیع است که می تواند مراحل و شرایط گوناگونی را شامل شود. درآمدزایی از طریق محصولات کشاورزی به طور کلی و محصولات و صنایع داخلی و عدم وابستگی به نفت و فرآورده های آن از سالها قبل موضوع بحثهای اتاق بازرگانی و اقتصاددانان بوده است. چرا که ارکان اقتصاد کشور بر پایه صادرات نفت و مشتقات آن میباشد که طبیعتاً روزی از دست می‌رود و سرزمینی فلج و متکی و وابسته به جا می گذارد که از رفع ابتدایی ترین نیازهای مردمش ناتوان است. در شرایط کرونایی کنونی با وجود مشکلات فراوانی که سد راه انتقال مواد غذایی میان کشورهاست واردات کشور نسبت به صادرات آن افزایش یافته است. سوال اینجاست که چطور همان عوامل و پارامترهایی که صادرات را تحت تاثیر قرار داده و آن را کاهش داده است بر واردات موثر نیست؟ چطور بخش صادرات این‌قدر در برابر مسائل پیش‌بینی نشده ضعیف است؟ به نقل از سخنگوی گمرک ایران میزان صادرات کشور در دوره اول بهمن سال ۹۸ تا اواسط فروردین ۹۹، ۲۰میلیون و ۵۱۱ هزار تن به ارزش شش میلیارد و پانصد و چهار میلیون دلار بوده است که در مدت نظیر آن در سال قبل ۲۵ میلیون و نهصد و دو هزار تن به ارزش ۸ میلیارد و ۹۵۹ میلیون دلار صادرات کالای غیرنفتی را از کشور داشتیم. بنابراین صادرات کشور از نظر جرم و ارزش اقتصادی به مقدار زیادی پایین آمده است که دلایل زیادی چون گسترش کووید ۱۹، بسته شدن بسیاری از حد و مرزهای زمینی، کاهش مصرف بعضی از اقلام و همچنین افت قیمت مشتقات نفتی در سراسر جهان از این دلایل می‌باشد. و این آمار در حالی است که همزمان واردات کشور در همین مدت ۷ میلیون و ۱۰۲ هزار تن به ارزش هفت میلیارد و نهصد و بیست و هفت میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته افزایش محسوسی پیدا کرده است. به طور کلی توانمندسازی صادرات کشور به ویژه در بخش محصولات کشاورزی و از جمله محصولاتی چون زرشک، زعفران و خرما که در کشور ما به بهترین وجه پرورش می‌یابند عواید و سود سرشاری را می‌تواند روانه خلأ های اقتصادی موجود کند و از بیکاری و فقر در بخش‌های گوناگون اقتصادی و مردمی بکاهد. چرا که اتکا به درآمدزایی زرشک و محصولات کشاورزی دیگر ضمن ایجاد استقلال و خودکفایی در بخش زراعت می‌تواند به پایه های اقتصادی کشور استحکام بیشتری ببخشد. زرشک به دلیل ماهیت مقاوم حیاتی خود از توانایی بالایی در سازگاری با محیط های گرم و خشک و سنگلاخی و بی آبی برخوردار است و همه این مزایا باعث می شود که پتانسیل زیادی برای کشت و پرورش زرشک در نقاط گوناگون ایران به وجود بیاید که می‌تواند دست بسیاری از جوانان را بگیرد و در حل معضل بیکاری در کشور نقش پررنگی ایفا کند. علاوه بر این زارعین عزیز با دیدن عنایت و توجه مسئولین به این بخش از کشاورزی امید بیشتری برای بهبود کشت و زرع خود پیدا می کنند و انرژی بیشتری را برای تولید این محصولات کشاورزی غنی و با ارزش صرف می کنند. زرشک باسابقه رویش بلند مدت خود در سرزمین ایران به یکی از نمادهای این سرزمین تبدیل شده و می‌تواند در کنار زعفران که از دیرباز نزد مردم نقاط مختلف جهان شناخته شده بود به عنوان معرف ایران در برندسازی محصولات کشاورزی این سرزمین به کار گرفته شود. صادرات زرشک از ایران هنوز در مراحل جنینی خود به سر می برد و می تواند در مراحل بعدی رشد خود با عنایت مسئولین و بازرگانان محترم و دلسوز وجوه دیگر اقتصاد کشور را نیز همراه خود بر کشد و در اعتلای اقتصاد غیر نفتی کشور بسیار موثر باشد. برای فراهم کردن چنین شرایطی هم توجه به زیرساخت‌های کشاورزی، آبیاری، رفاه کشاورزان، مراحل خشک کردن و فراوری زرشک در داخل و هم معرفی زرشک در خارج از کشور از اهم مسائل است و توجه ویژه‌ای را می‌طلبد.

قیمت زرشک دانه اناری

قیمت عمده زرشک اعلا در فروردین ماه ۱۴۰۱

قیمت عمده زرشک در فروردین ۱۴۰۱ به نسبت تورم قیمت معقولی است. قیمت هر کیلو زرشک اناری بین ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان و قیمت هر کیلو زرشک پفکی بین ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان و قیمت هر کیلو زرشک پفکی صادراتی ۹۲ هزار تومان است.

قیمت زرشک پفکی اعلا به صورت عمده‌ در تیرماه ۱۴۰۱

قیمت زرشک در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۱ دچار نوسان بود. علت اصلی تورم ناشی حذف ارز دولتی برروی کالاهای اساسی است. این تورم بر روی همه کالاها از جمله زرشک اعمال شد.  قیمت زرشک در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱، حول و حوش ۸۲ هزار تومان و در خرداد به ۹۰ تا ۹۲ هزار تومان برای زرشک پفکی اعلا رسید. قیمت زرشک دانه اناری نیز افزایش داشت و از ۶۰ هزار تومان به ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان رسید. همیشه تیر و مرداد ماه رکود اقتصادی است. از این رو انتظار می رود قیمت زرشک در مرداد و اوایل شهریور تغییر چندانی نداشته باشد. از مهر ماه دوباره معمولا رونقی حاصل می شود. 

قیمت زرشک پفکی اعلا به صورت عمده‌ در تیرماه ۱۴۰۱

قیمت زرشک پفکی اعلا، خرید انواع زرشک، فروش زرشک اناری اعلا، کنسانتره زرشک، آب میوه زرشک، پودر زرشک

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما