قیمت زرشک قاین در مشهد و تهران

قیمت زرشک قاین در مشهد و تهران موضوع این مقاله است. عناوین این مقاله به شرح زیر است:

  • شهر قاین از مراکز تولید زرشک
  • خشک کردن زرشک قرمز قاین به روش صنعتی
  • قیمت زرشک قاین
  • خرید زرشک تازه در مشهد
  • موارد مصرف زرشک در ایران
  • قیمت روز زرشک دانه اناری
  • قیمت زرشک فله در قاین
  • مقایسه قیمت زرشک قاین در خراسان جنوبی و تهران
زرشک قاین

شهر قاین از مراکز تولید زرشک

شهر قاین که در استان خراسان جنوبی واقع شده است یکی از شهر ها و قطب های کاشت زرشک است. در این شهرستان، روستاهای زیادی وجود دارد که حجم بالایی از زرشک تولیدی ایران را به عهده دارند. از جمله این روستا ها می توان به نام های معروف زیر اشاره کرد:

  • روستای افین
  • روستای عباس اباد دشت
  • روستای مهمویی
  • روستای گازار
  • مهرک
  • حسن آباد
  • حسین آباد

در این شهرستان، منطقه ای به نام دشت سده وجود دارد که بالغ بر ۵ هزار تن زرشک از ان به بازار تجارت ایران عرضه می شود. از روستاهای این دشت که زرشک آن به دانه درشتی معروف است می توان به روستای مهمویی اشاره نمود.

قیمت زرشک قاین
باغات زرشک در قاین

شهرستان قاین در کنار شهرستان بیرجند تنها تولید کننده های اصلی زرشک در ایران و دنیا هستند.   شرایط آب و هوایی در پتانسیل تولید یک محصول کشاورزی نقش اساسی دارد. منطقه ای که در تولید زرشک بی دانه ایرانی یا به عبارتی زرشک قرمز ایرانی محوریت اساسی دارد استان خراسان جنوبی می باشد. در حقیقت همه انواع زرشک ایرانی در منطقه‌ای که شامل قسمت هایی از خراسان رضوی و خراسان جنوبی می شود به عمل می آیند و شگفت انگیز این که بالاتر از ۹۰ درصد از زرشک دنیا در این منطقه از ایران تولید می شود. نواحی متمرکز بر تولید زرشک در ایران شهرهای قائن و بیرجند و محدوده های وابسته به آنها نظیر زهان و درمیان وزیر کوه هستند که تولیدکنندگان عمده زرشک بی دانه در ایران و جهان محسوب می‌شوند. به این ترتیب اکنون بیشتر از ۱۷ هزار هکتار زمین کشاورزی در خراسان جنوبی زیر کشت زرشک قرار دارد که این محصول کشاورزی مغذی و ارزشمند را در راس تولیدات کشاورزی ایران قرار می دهد و عنایات ویژه‌ای را به تمام جوانب پرورش آن ضروری می سازد.

خرید زرشک دانه اناری قاین

خشک کردن زرشک قرمز قاین به روش صنعتی

 از زمانهای دور میوه ها و سبزی ها برای مصرف طولانی مدت خشک می شدند. در واقع انگیزه اصلی در خشک کردن یک محصول گیاهی حفظ و ماندگاری این ماده غذایی برای زمان طولانی می باشد. در حالت تر و تازه محصول کشاورزی ممکن است از ناحیه میکروب‌ها و فعل و انفعالات شیمیایی صدمه ببیند و فاسد شود. اما بعد از خشک کردن، ماده غذایی از عوارض ناشی از تماس مستقیم با محیط در امان می ماند. در مورد زرشک نیز همین حساسیت برقرار است. زرشک را به دو صورت بومی و تکنیکی خشک می کنند و این شیوه ها با جزئیات متفاوت خود که در هر نوع شاخه بندی می شوند می توانند بر قیمت زرشک و عرضه آن در بازار تاثیر به سزایی داشته باشند. در روش‌های بومی معمولاً با استفاده از فضای تاریک انبار و آویزان کردن شاخه های زرشک و سپس جدا کردن میوه ها به این مهم دست می یابند. روش های دیگری نیز وجود دارد از جمله خشک کردن زرشک در آفتاب به صورت کلی و شاخه‌ای که مواظبت ویژه و سطوح مناسبی را می طلبد. در شیوه استفاده از آفتاب باید توجه داشت که خطر سیاه و بد رنگ شدن میوه زرشک وجود دارد اما در روش تکنیکی و مدرن از جریان هوای داغ بهره می برند. هوا به وسیله دستگاههای خشک کن و گذر از اتاقک های مبدل داغ می شود. در این خشک کن ها اتاقک هایی تعبیه شده است با سینی های اشکوبی که میوه زرشک را روی این سینی ها می گذارند و در مجاورت هوای داغ قرار می دهند. هوا در واقع در عبور از لوله هایی که در پیرامون میوه‌ها قرار دارند داغ می‌شود. این روشی بسیار پر سرعت و بی درد سر است که در آن با ایجاد هوای داغ به راحتی آب میوه های زرشک گرفته می شود.

فروش عمده زرشک قائنات
زرشک خشک

زرشک قاین و بیرجند بیشتر از هر روش دیگری به صورت سنتی خشک می شود. هنوز روش مطمئنی که بتواند زرشک را به گونه ای که کیفیت آن حفظ شود پیدا نشده است، اگر روش صنعتی و دستگاه جالبی در این زمینه پیدا شود، فرایند طولانی و زمان بر خشک کردن زرشک کوتاه می شود و این موضوع به نفع کشاورز و خریدار است. به این جهت که کشاورز به جای ۶ ماه انتظار در عرض چندین روز زرشک خشک شده خود را کارتن بندی و روانه بازار می کند و هزینه های جانبی نگهداری زرشک بسیار کاهش می یابد. از طرف دیگر خریداران نیز زرشکی بهداشتی تر و با کیفیت بهتر دریافت می کنند. برای خرید زرشک قاین از نوع دانه اناری و پفکی از راه های ارتباطی که در این وب سایت ذکر شده است با ما تماس بگیرید. لیست قیمت زرشک قاین وبیرجد در بخش بعدی ذکر شده است،

خشک کردن زرشک قرمز قاین به روش صنعتی
زرشک دانه اناری

قیمت زرشک قاین

در زیر لیست قیمت زرشک قاین و بیرجند را مشاهده می فرمایید.

خرید زرشک تازه در مشهد

یکی از شهر های مهم و استراتژیک در داد و ستد و تجارت زرشک ، شهر مشهد است و یا به عبارتی برای سالیان دراز بوده است. در بازار مصلی مشهد مغازه های زیادی وجود دارند که فقط محصولات خراسان جنوبی از جمله

  • زرشک
  • زعفران
  • عناب

را خرید و فروش می کنند. بسیاری از این تاجران رگ و ریشه ای هم از شهر های قاین و بیرجند دارند که آشنایی با مردم ان منطقه کار خرید زرشک از کشاورز را برای ان ها اسانتر کرده است. در فصل برداشت زرشک تازه، بخشی از این محصول برای فروش به عنوان زرشک تازه روانه بازار های ایران از جمله مشهد و تهران می شود. خرید زرشک تازه در مشهد و همچنین در تهران معمولا در بازار تره بار انجام می گیرد. البته در مشهد و همچنین سایر شهر های ایران می توان سفارش خرید اینترنتی زرشک تازه نیز داد. باید فقط به این امر دقت داشت که زرشک تازه ماندگاری پایینی دارد، یک راه نگهداری زرشک تازه فریز کردن ان است. با فریز کردن زرشک تازه می توان تا یکسال نیز از ان استفاده نمود.

قیمت زرشک با شاخه
زرشک تازه

موارد مصرف زرشک در ایران

زرشک طعم دهنده و زینت بخش بسیاری از غذاهای ایرانی از جمله  زرشک پلوی معروف و لذیذ ایرانی است و همچنین از دیرباز از زرشک بیدانه به عنوان مزه در  غذاهای ایرانی استفاده می شد و هنوز هم قشر عظیمی از هم وطنان ما از رنگ و طعم بی نظیر آن در کنار عطر زعفران در غذاها بهره می برند و غذا های ایرانی زیادی مانند زرشک پلو با مرغ، ته چین، دلمه، انواع سالاد ها و مخلوط ها به طعم و رنگ زرشک وابسته اند. البته بیشترین استفاده غذایی از زرشک در زرشک پلو و آب زرشک است که با خیساندن زرشک در آب برای مدت چند روز به دست می آید و در تابستان برای رفع عطش و خنک کردن بدن مصرف می شود. همچنین از زرشک به طور وسیع در پزشکی استفاده می‌شده. در طب بومی از آن به عنوان مسکن و تطهیر کننده صفرا و خون استفاده می‌شد که علاوه بر این ها در کاهش دمای معده و کبد نیز نقش موثری داشته. البته تهیه زرشک پلویی در مرکز تولید آن یعنی بیرجند خیلی ارزانتر تمام می شود و به همین دلیل به مشتریان توصیه می‌شود برای تهیه آن به بیرجند به طور مستقیم مراجعه نمایند یا از طریق پست و اینترنت با مراکز تولید آن در خراسان در تماس باشند. این نوع زرشک در سطح وسیع به کشورهای دیگر نیز صادر می‌ شود.

قیمت زرشک قاین

قیمت روز زرشک دانه اناری

از جمله انواع زرشک خشک که در قاین تولید می شود زرشک دانه اناری است. برای تولید زرشک دانه اناری و پفکی مرغوب باید فاکتور های زیادی را رعایت کرد که بخشی از ان در مرحله کاشت و داشت زرشک است و بخشی از آن در مرحله برداشت، خشک کردن، فراوری و نگهداری زرشک می باشد. قیمت زرشک دانه اناری اما در مجموع از قیمت زرشک زیرتالاری و زرشک پفکی کمتر و پایین تر است. علت ان هم پایین تر بودن رنگ و ظاهر زرشک دانه اناری نسبت به سایر انواع زرشک است.

خرید زرشک قاین
زرشک دانه اناری قاین

قیمت زرشک فله در قاین

عمده زرشک قاین معمولا به صورت فله روانه مشهد، تهران و سایر شهرهای بزرگ ایران می شود و از آنجا به تمام شهرها و روستاهای ایران فرستاده می شود. بخش ناچیزی هم از زرشک تولید شده در ایران به سایر کشور ها صادر می گردد. قیمت زرشک فله در قاین به نسبت سایر شهر ها پایین تر است البته به شرطی که خرید زرشک در قاین به صورت بی واسطه از کارگاه ها یا کشاورزان انجام گیرد وگرنه گاهی قیمت زرشک در قاین و بیرجند از قیمت زرشک در شهرهایی مانند مشهد و تهران بالاتر است. برای خرید زرشک فله قاین با ما در تماس باشید.

قیمت - زرشک

مقایسه قیمت زرشک قاین در خراسان جنوبی و تهران

زرشکی که از کشاورز در قاین خریده شود به نسبت زرشکی که در بازارهایی مانند مولوی در تهران فروخته می شود قطعا پایین تر است. اما لازم است به این نکته توجه کنید که باربری ها و اتوبوس رانی های بین قاین و تهران به هر کیلو زرشک پانصد تومان کرایه میبندند و قیمت تمام شده زرشک در تهران و قاین می تواند تفاوت انچنانی ندآشته باشد. البته بستگی دارد که خرید زرشک در تهران از چه کسی و در کجا انجام پذیرد. قطعا فروش خرده زرشک در تهران با قیمت فروش عمده زرشک در خراسان جنوبی بسیار متفاوت است.

خرید زرشک پفکی صادراتی

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما