قیمت زرشک درجه یک در تهران – سال ۱۴۰۲

قیمت زرشک درجه یک در تهران – سال ۱۴۰۲ در این مقاله با عناوین زیر مورد بررسی  است:

 زرشک درجه یک چه نوع زرشکی است؟

این مقاله در بهمن ۱۴۰۲ به روز رسانی می شود.  و قیمت انواع زرشک در این تاریخ در انتهای همین مقاله ذکر می گردد.

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که برای خرید عمده زرشک مرغوب دانستن چه نکاتی لازم است؟ همچنین چگونه میتوان انواع زرشک را تشخیص داد؟ یا برای خریدی مطمئن ومقرون به صرفه در تهران بهتر است به کدام مرکز خرید مراجعه شود؟ ما در اینجا به هر  پرسش های بالا پاسخ می دهیم. مقایسه ای هم بین قیمت زرشک درجه یک در دو شهر تهران و قائنات در خراسان جنوبی انجام می دهیم. 

قیمت زرشک درجه یک در تهران


این دو شهر مهم هستند زیرا قائنات (Qaenat) یکی از شهرهای تولید کننده اصلی زرشک و تهران (Tehran) مرکز تجاری ایران است. قیمت زرشک به عوامل بسیاری بستگی دارد. در واقع ما باید ابتدا تعریفی از زرشک درجه یک ارایه دهیم و سپس قیمت زرشک (Barberry Price) را بر پایه این تعریف مشخص نماییم.

قیمت زرشک درجه یک

زرشک ایرانی- زرشک معمولی

ابتدا لازم است گونه زرشک را به لحاظ گیاه شناسی مورد بررسی قراردهیم. از لحاظ علمی زرشک بربریس نامیده میشود. درمتون قدیمی ایرانی زارچ هم نامیده شده است. این گیاه بیش از صد و هفتاد و پنج نوع و نژاد مختلف دارد و بیشتربومی منطقه آسیا و آمریکای شمالیست. درختچه زرشک مقاومت بسیار زیادی در برابر شرایط سخت محیطی دارد بطوریکه توانسته است در مناطقی که از نظر خاک خیلی غنی نیستند و علاوه برآن از مناطق خشک و کم آب محسوب میشوند، رشد و گسترش پیدا کند.  بعضی انواع گیاه زرشک جنبه تزئینی دارند و برای کاشت در فضاهای سبز و پارکها مناسب هستند. بعضی اقسام آن نیز همانند گونه باربریس ولگاریس ( زرشک قرمز بدون هسته ) خوراکی هستند. درایران گونه خوراکی زرشک بیشتردراستان خراسان جنوبی توسط کشاورزان این منطقه کشت و تولید میشود. با همکاران زرشک آبرام برای اطلاع و مشاوره در زمینه خرید زرشک پفکی و دانه اناری و همچنین قیمت انواع زرشک از جمله قیمت زرشک صادراتی در تماس باشید. 

قیمت زرشک دانه اناری

میزان باردهی درختچه زرشک به صورت زیر است: 

  • نهال با ۵ سال سن در حدود یک کیلو میوه زرشک محصول می دهد. 
  • نهال با ۷ سال سن در حدود هفت کیلو میوه زرشک محصول می دهد. 
  • نهال  با ۱۲ سال سن در حدود ۲۰ کیلو میوه زرشک محصول می دهد.

درختچه زرشک به طورمتوسط تا ۶۰ – ۷۰  سالگی محصول می ده. درختچه زرشک البته تا هشتاد و پنج سالگی نیز ممکن است محصول بدهد.  در سن ۱۴ – ۱۵ سالگی تا ۲۰ سالگی بالاترین میزان محصول دهی درختچه زرشک است. به طور میانگین و بسته به نوع زرشک و میزان آبدهی یا زمان چیدن زرشک، از هر ۴ تا ۵ کیلوگرم زرشک تازه برداشت شده، یک کیلو گرم زرشک خشک بدست می آید. زمان برداشت زرشک از مهرماه شروع می شود و تا اوایل آذر ماه طول می کشد. این موضوع به منطقه ای که زرشک از آن برداشت می شود بستگی دارد. در مناطق کوهستانی خراسان جنوبی زرشک دیر تر برداشت می شود.  علاوه بر زرشک مزروعی قرمز که بیدانه است و در خراسان جنوبی کشت می شود،  گونه های خودرو و جنگلی یا کوهی هم وجود دارند. برخی از این گونه ها بی دانه و برخی دانه دارند. برخی قرمز و برخی سیاه و یا آبی متمایل به سیاه می باشند که بیشتر برای مصارف آبگیری کاربرد دارند. برای مثال در نواحی مختلف ایران این گونه ها پیدا می شوند. به لیست زیر توجه فرمایید. 

  •  گونه زرشک جنگلی کراتی ژینا  که در دامنه های البرز  فیروزکوه و طالقان به صورت خودرو رشد می کند. شایان ذکر است که طول درختچه زرشک تا یک متر و طول خارها تا ۳ سانتیمتر می رسد. 
  • گونه زرشک اریان تالیس که بیشتر در کوهستان های کاشان و ساوه و سمنان دید می شود. ارتفاع این گونه درختچه زرشک تا ۲ متر می رسد.
  • گونه زرشک انترژریما به صورت عمده در اطراف شهر خوی در آذربایجان، منجیل، گرگان، سمنان،  کاشان ، اصفهان، تهران، و کرمان و خراسان پیدا می شود. ارتفاع این گونه زرشک تا ۳ متر هم می رسد. 
  • گونه زرشک ولگاری  در اذربایجان، گرگان و مازندران پیدا می شود که ارتفاع آن تا حدود ۲.۵ متر می رسد.
  • در کوه های فیروزکوه گونه  زرشک براکیوپوتری یافت می شود.

چندین روش برای چیدن زرشک تازه  (Fresh Barberry) وجود دارد که متداولترین شیوه ی سالهای اخیر  و برای تولید زرشک درجه یک شاخه بر نام دارد. البته شیوه های دیگری نیز وجود دارد که دارد از قبیل روش ضربه زدن به شاخه درخت و جمع کردن دانه های زرشک از زیر درخت. در این شیوه آسیب به دانه زرشک وارد می شود و زرشک دچار لهیدگی می شود و بهتر است بلافاصله استفاده شود. چیدن زرشک به شیوه های صنعتی نیز انجام می شود. پایه اساس کار این دستگاه ها بر اساس مکش می باشد.
در این روش شاخه ها به وسیله قیچی بریده و زرشک تازه چیده شده با جعبه یا سبد به محل خشک کردن منتقل می شود. مکان های خشک کردن شامل پشت بام ها، زمین های اسفالت یا کاه گل شده و همچنین سالن های مسقف و سرپوشیده می باشند.

زرشک تازه - زرشک قرمز

مسائل و راه‌حل‌های تولید زرشک

 مطمئنا در فرایند کشت و تولید زرشک تا صادرات آن به کشورهای دیگر،  کشاورزان یکی از اصلی ترین مراحل این روند را پیش می برند. به همین دلیل توجه به مشکلات و مسائل پیش روی کشاورزان باغات زرشک، اقدامی اساسی در راه حل مشکلات صادرات زرشک می باشد.

پیشنهادات برای رفع مشکلات زرشک‌کاران خراسان جنوبی تشکیل صندوق حمایت از تولید و صادرات زرشک و عناب است که در سفر مسئولین به استان مطرح شد. در راستای بهبود وضعیت زرشک و رونق صادرات آن و ورود این محصول استراتژیک خراسان جنوبی به بازارهای صادراتی بی‌شک باید از همکاری با بخش خصوصی بهره برد و از این جهت از فعالیت بخش خصوصی در قالب کنسرسیوم زرشک توسط اتاق بازرگانی بیرجند حمایت کرد.

پیشنهاد دیگر این است که می تواند کشت زرشک به صورت گلخانه‌ای باشد. پرورش زرشک از نوع گلخانه‌ای با توجه به تهیه و کشت تحت شرایط ویژه و مراقبت های مناسب می‌تواند میوه‌ای بسیار لذیذ و با کیفیت تولید کند. درختچه های زرشک در گلخانه از وزش بادهای گرم و مزاحمت‌های طبیعی و باد و باران در امان هستند.

بازدهی محصولات در این حالت افزایش می یابد. کشت گلخانه ای یکی از برنامه‌های جدی مسئولان است که در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با حضور رده‌های بالا به امضا رسید که مقرر شد تا پایان دولت هزار هکتار گلخانه در استان خراسان احداث شود. طرح‌هایی در این زمینه ارائه شد که با تکمیل این طرح ها دو هزار تن نیز به ظرفیت تولید گلخانه های استان خراسان جنوبی افزوده شد. پیشنهاد دیگر کشت و پرورش و تولید زرشک به صورت قراردادی است.

اگر تولید زرشک بر اساس قرارداد باشد، نقش حمایتی دولت و مسئولان از کشاورزان بسیار پررنگ و عملکرد زارعان و کیفیت محصول رشد خواهد نمود

خشک کردن زرشک تازه

یکی از شیوه های خشک کردن زرشک تازه، گذاشتن شاخه ها بر روی داربستهای چوبی یا فلزی گالوانیزه در مکانهای سرپوشیده است. زمان خشک شدن زرشک در این روش معمولا ۲ ماه میباشد و زرشک بدور از نور مستقیم خورشید خشک می شود. البته اگر رطوبت هوا زیاد باشد این زمان طولانیتر  و تا ۴ الی ۵ ماه هم می رسد.

گاهی نیز از سیستم های تهویه برقی برای تسریع خشک کردن زرشک در کارگاه ها استفاده می شود. به هر حال تهویه هوای داخل سالن ها باید طوری باشد که باعث فساد و کپک زدگی حبه های زرشک نشود.

اسفند ماه زمانی است که کم کم زرشک خشک شده پفکی روانه بازار شب عید می شود.  فروش زرشک پفکی برای شب عید پررونق است و معمولا در بازار شب عید گران می شود. از خشک کردن زرشک به روش بالا نوعی زرشک خشک مرغوب تولید می شود که زرشک پفکی(Puffy Barberry)نام دارد. 

زرشک پفکی درجه یک

انواع زرشک خشک

زرشک قرمز بیدانه یا زرشک معمولی از لحاظ تجاری به سه قسم است:

  • زرشک پفکی

این نوع زرشک از لحاظ کیفی بسیار مرغوب بوده و بهترین نوع زرشک به حساب می آید. دانه های این نوع زرشک از لحاظ شکل ظاهری بیضی شکل وپف کرده هستند و از نظر اندازه و سایز تفاوت زیادی با دانه زرشک تازه ندارند. با اینکه درصد قابل توجهی از آب خود را از دست داده اند. دانه های درشت و زیبای این نوع زرشک در هنگام پخت غذاها بخصوص طبخ زرشک پلو، جلوه خاص به غذا میدهد. به همین خاطر به نام زرشک مجلسی نیز شهرت دارد. بخاطر داشتن مطلوبترین کیفیت، خرید این نوع از زرشک خشک  برای رستورانهای درجه یک وهمچنین صادرات به کشورهای دیگربهترین انتخاب است. فروش زرشک پفکی مخصوص صادرات در مجموعه کشت و صنعت آتما با برند آبرام با تحویل رایگان در تهران امکان پذیر است. 

  • زرشک دانه اناری

زرشک دانه اناری نسبت به زرشک پفکی ارزانتر است. دانه های این نوع زرشک حالت مسطح دارند و از بافت پف کرده دانه زرشک برخوردار نیستند. هر چند ممکن است هردو این محصولات از یک نوع و نژاد درختچه زرشک برداشت شده باشد، اما به دلیل روشهای متفاوت برداشت و نحوه خشک کردن زرشک دو محصول متفاوت به دست می آید. این تفاوت فقط در شکل ظاهری است و برروی طعم آن تاثیر چندانی ندارد. قیمت زرشک دانه اناری را به طور روزانه از ما بخواهید! 

  •  زرشک زیر تالاری

 این نوع زرشک مخلوطی از زرشک دانه اناری و زرشک پفکی است. درطی مرحله خشک شدن زرشک پفکی که در مقاله ( لینک به مقاله تولید زرشک پفکی) درباره آن توضیح داده ایم، مقداری ازدانه های زرشک نیمه خشک شده زرشک از روی تالارها به پایین میریزند. شکل و ظاهر این دانه ها پس از خشک شدن کامل، با زرشک پفکی و دانه اناری متفاوت است. کمی پف دار و اندکی مسطح. در حقیقت ویژگیهای ظاهری آن میانه بین دو محصول ذکر شده میشود.

گاهی نیز تولید کنندگان زرشک دانه اناری را با زرشک پفکی مخلوط کرده و به عنوان زرشک زیرتالاری به بازار عرضه میکنند. درهر دو حالت، قیمت زرشک زیر تالاری به دلیل کیفیت متمایزش با انواع دیگر، اندکی تفاوت دارد. ارزانتر از زرشک پفکی و گرانتر از زرشک دانه اناری. 

قیمت زرشک دشت سده (آرین شهر)،

سده یا سه سده که به طور رسمی به نام آرین شهر معروف است، شهری کوچک بین دو شهر بیرجند و قاین در استان خراسان جنوبی می باشد. در واقع این شهر از ترکیب سه ده یا سه روستای همجوار به وجود آمده است. در اطراف این شهر دشت هموار و بزرگی وجود دارد که به نام دشت سده معروف است.

در این دشت از گذشته دور کشاورزی رونق داشته است و چاه ها و قنات های بیشماری مزارع این منطقه را آبیاری می کنند. زرشک این منطقه به درشتی معروف است. درختچه زرشک با این که خاردار است و طبیعت آن به آب کمی نیاز دارد اما آب فراوان باعث می شود که میوه زرشک سنگین تر و گوشتی تر شود که یک فاکتور مهم در کیفیت زرشک می باشد .

می دانیم که زرشک در خراسان جنوبی کشت می شود و یک محصول زراعی و باغی است. در خراسان جنوبی بسته به چند فاکتور مهم کیفیت زرشک متفاوت می شود از جمله این فاکتور ها می توان به کوهستانی  بودن یا  نبودن منطقه برداشت زررشک اشاره نمود و  پرآب بودن یا نبودن ان را در نظر گرفت. اگر زرشک به اندازه کافی آب نخورد ظاهر آن پلاسیده و چروکیده می شود.   دشت سده از لحاظ زمین های کشاورزی بسیار مرغوب است. قیمت زرشک دشت سده به نسبت سایر مناطق استان خراسان جنوبی گرانتر است. 

روش های استفاده از میوه تازه زرشک 

فصل برداشت زرشک تازه اواخر مهرماه و تا اوایل آذر ماه می باشد. زرشک تازه جمع آوری شده از باغات خراسان جنوبی به چندین شیوه مصرف می گردد. در زیر به موارد استفاده زرشک تازه چیده شده از مزارع خراسان جنوبی اشاره ای می کنیم.

  • بخشی از زرشک تازه روانه بازار میوه و تره بار می گردد و به صورت تازه خور به فروش می رسد. در خانه های ایران زرشک صرف  تهیه مربای زرشک ، آب میوه زرشک ، رب زرشک، لواشک زرشک و ترشی زرشک و غیره  می شود.
  • بخشی از زرشک تازه روانه کارخانجاتی در خراسان جنوبی میگردد و از آن کنسانتره زرشک تهیه می شود. کنسانتره زرشک به تغلیظ شده آب خالص زرشک است. از کنسانتره زرشک برای پایه بسیاری از اب میوه ها و همچنین در کارخانجات بستنی و لبنیات به عنوان طعم دهنده استفاده می گردد.
  • بخشی از زرشک تازه جمع آوری شده در مکان هایی که به خرمن زرشک معروف هستند و معمولا از جنس کاهگل می باشند پهن شده و در زیر نور خورشید در کمتر از ۲ هفته خشک می شوند و فراوری شده و روانه بازار می گردند. این زرشک به زرشک خرمنی، زرشک معمولی و زرشک دانه اناری شهره است
  • بخش عمده زرشک اما امروزه به شیوه تالاری خشک می شود. این فرایند خشک کردن زرشک ۴-۵ ماه حداقل طول می کشد تا زرشک به مرور و به آرامی رطوبت خود را از دست بدهد و زرشک تالاری که به آن زرشک پفکی نیز گفته می شود. در این شیوه تالار هایی  با چهارچوب آهن و چوب وجود دارد که که زرشک ها با شاخه و برگ بر روی آن ها ریخته می شود. باید در به اصطلاح تالار کردن زرشک بسیار دقت نمود چراکه اگر حجم زرشک انباشتی زیاد باشد احتمال کپ زدن و خراب شدن  و سیاه شدن زرشک وجود دارد. این امر از آن جهت حائز اهمیت است که اگر تنها بخش کوچکی از زرشک سیاه شود، ممکن است بار نهایی کل  تالار زرشک را خراب نماید. چراکه به دلیل سخت بودن پروسه جدا کردن  موارد خراب شده از میوه خشک زرشک این امر گاهی ناممکن و یا بسیار هزینه بر است. از این رو در تولید زرشک مرغوب  و اعلا باید به این  موارد بسیار اهمیت داد تا زرشک خوب و یکدست و سالمی بدست آید. در واقع تولید زرشک مرغوب از مزارع شده و لازم است که در تالارها و کارگاه های فراوری ادامه یابد تا بتوان محصول سالم و خوبی تولید کرد.

خرید زرشک مرغوب

حال به سوال اصلی بازمیگردیم که تشخیص زرشک مرغوب چگونه است و چه ویژگیهایی باعث بالا رفتن کیفیت زرشک میشود؟

زرشک ممتاز از خصوصیات زیر برخورداراست:

  • درشت بودن دانه ها
  • یکسان بودن سایز دانه ها یا به عبارت دیگر یکدست بودن
  • رنگ قرمز روشن و شفاف
  • کاملا پاک شده باشد ( نبودن برگ، تیغ، شاخه، دانه های بوریا سیاه، سنگریزه و…)
  • رطوبت درحد مطلوب ( نه زیاد خشک  و نه زیاد نمدار)
  • طعم آن به تلخی نزند.
  • زرشک مرغوب باید در تست های میکروبی ازمایشگاه نیز سالم بودن آن تایید شود. ازاین جهت که بار کپکی و سایر میکرو ارگانیسم های آن تحت کنترل باشند. 

خرید زرشک پفکی – خرید زرشک خشک درجه یک

این نوع زرشک خشک، رنگ روشن، شفافیت و حالت پف کرده خود را حفظ می کند. می توان گفت که در زرشک درجه یک تقریبا حجم اولیه زرشک حفظ می شود
از این رو این زرشک در زبان تجاری، زرشک پفکی نام دارد که مخصوصا در رستورانها بسیار پرطرفدار است.
قیمت زرشک درجه یک پفکی (Barberry in Class I)  که مرغوبترین نوع زرشک است طبیعتا بسیار بالاست. این قیمت ۳۰ الی ۳۵ درصد بالاتر از قیمت زرشک دانه اناری مرغوب است که در زیر نور خورشید خشک می شود.

زرشک دانه اناری یا به طور خلاصه زرشک اناری (Anari Barberry) مرغوبیت کمتری نسبت به زرشک پفکی دارد. در بازارهایی که از لحاظ اقتصادی ضعیفترند زرشک دانه اناری پر طرفدارتر است. در کیترینگ ها و تهیه غذاهای درجه دو نیز معمولا از زرشک اناری استفاده می شود.
برای اطلاعات مبسوط تر درباره قیمت زرشک به قیمت عمده زرشک مراجعه نمایید.

قیمت زرشک درجه یک قائنات – سال ۹۷

اکنون به منظور درک بهتر قیمت ها، به مقایسه قیمت زرشک در دو  شهر قائنات و تهران می پردازیم. در اواسط دی ماه ۹۷ کم کم التهاب و نوسان بازار زرشک کاهش و جای خود را به ثبات و یا حتی کاهش قیمت داد. کشاورزانی که در ماههای قبل حاضر به فروش زرشک خشک انبار شده نبودند آن را کم کم روانه بازار کردند.
همچنین بخشی از زرشک پفکی سال ۹۷  که به طور صنعتی خشک و اماده شده بود به بازار عرضه شد.

از این رو در اواسط دی ماه ۹۷ قیمت انواع زرشک و بخصوص قیمت زرشک درجه یک پفکی  ثابت ماند و نوید یک بازار مطمئن را برای شب عید داد.
طبق بررسی های ما، قیمت زرشک پفکی در دی ماه ۹۷ بین ۳۹ و ۴۱ هزار تومان در بنکداریهای قاینات معامله می شد.

قیمت زرشک درجه یک

قیمت زرشک سال ۹۸

همانگونه که در بالا بررسی کردیم قیمت زرشک در سال ۹۷ بسیار پر التهاب و صعودی بود. متاسفانه بعد از تعطیلات سال نو و شروع دوباره بازار این افزایش قیمت ادامه پیدا نمود. به طوریکه قیمت زرشک پفکی در روز پنجم سال ۹۸ به طور متوسط  ۵۵ هزار تومان معامله میشد.  این در حالیست که در اواسط خرداد ماه  قیمت زرشک پفکی ۷۵-۷۷ هزار تومان هم رسید که حاکی از افزایش ۵۰ درصدی در کمتر از ۲ ماه دارد.

قیمت زرشک درجه یک در بازار تهران

در پایتخت ایران یعنی تهران بازارهای عمده فروشی چون مولوی و انبار نفت وجود دارد. بخشی از زرشک کل ایران از بازار های تهران تامین می شود. یعنی تجار وبنکداران شهرهای دیگر ایران چون تبریز و اصفهان و شیراز نیز به سراغ بنکداران و عمده فروشیهای تهران می آیند. به نظر می رسد در مورد صادر کنندگان زرشک این مرسوم تر باشد.

قیمت زرشک درجه یک پفکی  در دیماه ۹۷ در بازار خرده فروشی تهران از ۴۵ هزار تومان شروع شد و به بالای ۵۰ هزار تومان هم رسید.  قیمت عمده زرشک همیشه دو تا پنج هزار تومان از قیمت زرشک فله ای در بازار های تهران ارزان تر است. البته بازارهایی مانند تجریش استثنا بوده و این تفاوت قیمت به بیش از ده هزار تومان نیز می رسد.

خرید زرشک در بازار تهران

قیمت زرشک درجه یک پفکی

بازرگانی آتما با برند زرشک و فراورده های زرشک  آبرام در حوزه مواد غذایی و به طور تخصصی در زمینه زرشک و فراورده های زرشک چون مربا زرشک فعالیت دارد.
قیمت زرشک درجه یک پفکی با برند آبرام در خرداد ۹۸ برای رستورانهای تهران  ۷۵۰۰۰ تومان می باشد.

این مقاله ابتدا در دیماه ۹۷ نوشته شد در آن تاریخ قیمت زرشک آبرام برای  دی ماه ۹۷ ثابت بود. سپس در خرداد ۹۸ دوباره بازنویسی گردید.

خرید زرشک پلویی با نازلترین قیمت و همچنین  قیمت زرشک خشک بیرجند و نیز قیمت روز زرشک سیاه را از این مرکز پخش بخواهید. پایین بودن قیمت زرشک آبرام نسبت به بازار تهران، بعلت سیستم بهینه خرید تا پخش زرشک در مجموعه ما می باشد.

قیمت زرشک درجه یک

همچنین مجموعه آبرام یکسری پادکست در کانال آپارات  و یوتیوپ  آپلود نموده است تا به خریداران زرشک کمک کند خرید مناسبی داشته باشند.این  لینک آپارت زرشک آبرام است. برای اطلاع از قیمت دقیق زرشک با همکاران ما در ارتباط باشید.

قیمت زرشک سیاه کرمانشاهی

زرشک سیاه کرمانشاهی به نام های زیر معروف است.

  • زرشک سیاه بیدانه
  • زرشک سیاه کرمانشاهی
  • زرشک سیاه خورشت خلال
  • زرشک کرمانشاهی

البته این نام ها بین کسانی که آن را میشناسند رایج است. عمده مردم ایران این نوع زرشک را ندیده و نمی شناسند و با آن آشنایی ندارند. علت این امر برداشت محدود این زرشک است. شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید این زرشک در کرمانشاه کشت نمی شود بلکک مردمان عزیز خطه کرمانشاه تنها آن را استفاده می کنند.

مرکز اصلی کشت زرشک سیاه بی دانه کرمانشاهی، استان اذربایجان شرقی می باشد. سال ۹۸ و ۹۷ سال بسیار پر رونقی از جهت قیمت زرشک کرمانشاهی بود. چراکه میزان برداشت محصول بسیار پایین بود و به علت سرمازدگی و نبود زرشک در بازار و بودن تقاضا قیمت آن تا یک میلیون و پانصد هزار تومان هم افزایش یافت ما در مقاله این جداگانه تحت عنوان گران قیمت ترین نوع زرشک تجاری ایران به این موضوع پرداختیم.

اما زرشک برداشتی پاییز ۹۸ به علت افزایش برداشت و همچنین بازار راکد اقتصادی به علت بروز همه گیری ویروس کرونا، قیمت زرشک سیاه کرمانشاهی را نیز به شدت کاهش داد. این قیمت برای فروش عمده زرشک سیاه به دویست و پنجاه هزار تومان هم رسید. که در مقایسه با یک میلیون و پانصد هزار تومان بسیار مبلغ پایین تری است.

زرشک -سیاه -بدون -هسته
زرشک سیاه

قیمت زرشک سال ۹۹  – یکم آذر ماه

سال ۹۹ از جهت اقتصادی و تجاری و بسیاری دیگر از جنبه های زندگی سال بسیار عجیبی بوده است. با همه گیر شدن ویروس کرونا بسیاری از بیزینس ها به صورت موقتی تعطیل شد. این تعطیلی موقت چنان اثری داشت که برخی از صاحبان مشاغل ناگزیر به بستن و خارج شدن از دور ان کسب و کار شدن. از جمله این مشاغل می توان به بسیاری از فست فود ها ، تالارها و رستوران ها اشاره نمود. همین امر باعث شد که در چرخه خرید و فروش زرشک نیز اختلال بیفتد.

بازار شب عید که از پر رونق ترین بازار های برای زرشک است به ناگهان کاملا بی رونق شد و تقریبا خرید و فروشی انجام نشد. با بسته شدن رستوران ها این موضوع تشدید شد به طوریکه در بهار ۹۹ همان رکود اسفند ۹۸ بر بازار حاکم بود.

از اردیبهشت ۹۹ با باز شدن محتاطانه برخی از کسب و کار ها، بازار تجاری زرشک نیز رونق کمی پیدا نمود. قیمت زرشک در اردیبهشت ۹۹ حول و حوش ۶۲-۶۵ هزار تومان برای زرشک خوب و با کیفتت زرشک پفکی بود. با عرضه زرشک در اردیبهشت ۹۹ دوباره بازار به آشباع رسید و چون ویروس کرونا همچنان علاجی پیدا نکرد و مرزها نیز بسته بود، تقاضای کلی بازار برای زرشک بالا نرفت و جو روانی نیز به این موضوع اضافه شد و قیمت زرشک سال ۹۹ از خرداد ماه رو به کاهش نهاد. این کاهش در تابستان نیز ادامه داشت به طوریکه قیمت زرشک پفکی تا ۴۵ هزار تومان نیز رسید. قیمت انواع زرشک دانه اناری و پفکی و سیاه در ۸ شهریور سال ۹۹ به شرح زیر است:

زرشک قیمت زرشک
زرشک پفکی درجه یک ۶۸ – ۶۰ هزار تومان
زرشک لواشکی ۱۵ هزار تومان
زرشک دانه اناری ۵۰ – ۴۵ هزار تومان
زرشک پفکی – درجه یک صادراتی با بسته بندی مخصوص و دو سورت ۷۲ هزار تومان
قیمت زرشک
زرشک قرمز پفکی

افزایش قیمت زرشک در فصل برداشت زرشک

چرا هر ساله در فصل برداشت زرشک، قیمت زرشک به صورت نجومی افزایش می یابد؟  این امر چندین دلیل دارد که می توان به موارد زیر آشاره نمود:

  • بیشتر کسانی که در این منطقه کارگاه تمیز کردن زرشک دارند خود  از باغدارن زرشک نیز هستند. از این رو در فصل برداشت زرشک معمولا میزان زرشک راهی شده به بازار کم می شود.قاعده عرضه و تقاضا در بازاری که با کمبود بار موجه شده است باعث افزایش قیمت زرشک می گردد. 
  •  افزایش ناگهانی قیمت زرشک  و به عبارت دیگر کشش بازار برای خرید زرشک باعث می شود که کشاورزان در فروش زرشک خود دچار شک و تردید شوند چراکه امید به افزایش قیمت زرشک دارند. همین تعلل در فروش زرشک خود باعث افزایش مجدد قیمت ها می گردد. 
  • به دو مورد بالا نزدیک شدن به فصل اتمام بار خشک زرشک را نیز باید اضافه نمود.

دستور پخت مربای زرشک

در این بخش به نحوه پخت مربای زرشک می پردازیم. مواد لازم  جهت تهیه مربای زرشک به شرح زیر است:

  •  زرشک ۱ کیلو گرم 
  • شکر ۱ کیلو گرم
  • وانیل ششصد گرم 
  • آب ۱۲ فنجان

 زرشک بی دانه را پاک کنید و بشویید. در ظرفی شربت قند بریزید، یعنی آب و شکر را روی حرارت بجوشانید. وقتی شربت به قوام آمد زرشک را  به آن اضافه کنید. وقتی احساس کردید که مربای شما حاضر است وانیل و گلاب را در آن بریزید.

0

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما