قیمت زرشک امسالی در تهران – پیش بینی قیمت زرشک در سال ۱۴۰۰

در این مقاله به قیمت زرشک امسالی (سال برداشت محصول، مهر و آبان و آذر ۹۹ است) می پردازیم. اما پیش از ارزیابی قیمت زرشک سال ۹۹، این محصول استراتژیک را معرفی کرده و همچنین گریزی به سایر محصولات استان خراسان جنوبی همچون زعفران و عناب می زنیم.

خرید زرشک قاین- قیمت زرشک امسالی در تهران - پیش بینی قیمت زرشک در سال ۱۴۰۰

خراسان جنوبی قطب زرشک، زعفران و عناب

خراسان جنوبی با وجود آب و هوای نامطلوب و شرایط سخت خود مرکز پرورش گیاهان ارزشمندی چون زعفران و زرشک و عناب است و اقتصاد مردم این منطقه  به زراعت این محصولات وابستگی مستقیم دارد. بارندگی کم و کمبود آب از مشکلات اساسی این منطقه است که حفر قنات‌های جدید و مرمت قنات‌های تخریب شده می‌تواند برای رفع این مشکل در دستور کار مسئولین قرار بگیرد. شهرهای خراسان جنوبی (بیرجند و قاین) از قطب های اصلی و یا شاید بتوان گفت تنها شهر های تولید کننده زرشک قرمز تازه وزرشک خشک پلویی (زرشک پفکی و زرشک دانه اناری) می باشند. فروش انواع زرشک خشک قرمز در بیرجند و قاین از طرق بسیاری انجام پذیر است. از جمله ان ها خرید مستقیم از کشاورزان، خرید از بنکداران و خرید از صاحبان کارگاه ها را می توان نام برد.  البته به خاطر بعد مسافت بیرجند و قاین از تهران که بسیاری از تجار در آن فعالیت دارند، سفر و خرید زرشک مناسب بسیار گران تمام می شود و زمان بر است. برای خرید انواع زرشک خراسان جنوبی و همچنین خرید زرشک سیاه با ما در ارتباط باشید. 

قیمت زرشک امسالی در تهران - پیش بینی قیمت زرشک در سال ۱۴۰۰

گیاه و میوه زرشک

زرشک گیاهی با استقامت بالاست که در بیشتر نواحی ایران و در انواع زمین های هموار، کوهستانی و بیابانی قابل رشد است. بنابراین در صورت وجود امید به چشم انداز روشن این محصولات کشاورزی، کشاورزان در سایر نقاط ایران نیز  به کشت و پرورش این محصول تشویق می شوند. در وضعیت کنونی کمبود امکانات و اماکن و جایگاه ها برای ذخیره کردن و خشک کردن زرشک در محیط های سالم و پاکیزه یکی از مشکلات پیش روی کشاورزان است که دولت باید تسهیلات و امکانات لازم را برای بر طرف کردن این مسائل در اختیار زارعین و سرمایه‌گذاران بگذارد تا در مراحل بعدی کشاورزان بتوانند با قیمت مناسب که حقوق خودشان در آن ضایع نشود این محصول ارزشمند را به مصرف کنندگان عرضه کنند. با عنایت به اینکه زرشک در گونه های فراوان و در حالت های دانه دار و بدون دانه در نواحی مختلف ایران به عمل می آید ایجاد پیوند زراعی میان بعضی از گونه ها با هم می تواند محصولات با کیفیت بالاتر و ظاهری گیراتر بسازد که این ایده همیاری سازمان جهاد کشاورزی را با موسسه های پژوهشی برای تحقیقات دامنه‌دار می طلبد. میوه زرشک محصول درختچه زرشک می باشد که در ارتفاع حدود چهار پنج متر وجود دارد. این درختچه خاردار است و برگهای بیضوی کلفت آن به تناوب در دو سمت ساقه ها رج می زنند. میوه ها به صورت سته و حبه و به رنگ سرخ هستند که مقداری از کلاله و خامه در ته آنها باقی می ماند. گل ها دو جنسی و در رنگ‌های گوناگون هستند که بیشتر به رنگ زرد دیده می شوند. خاک مناسب برای کشت زرشک لومی، شنی می باشد و این گیاه در ارتفاعات رشد بهینه تری دارد. زرشک در برابر دما و بی آبی مقاوم است ولی به نور زیادی احتیاج دارد. میوه زرشک دارای خواص درمانی زیاد است از جمله در درمان مشکلات صفرا و یبوست و ضعف عمومی  مفید است. برگ های زرشک نیز در درمان اسهال، عفونت باکتریایی، فساد دندان و غیره مثمر هستند. به طور کلی زرشک با همه اجزایش محصولی تام و تمام است که می‌تواند بسیاری از خلأهای دارویی و غذایی را تکمیل کند.

قیمت زرشک امسالی در تهران - پیش بینی قیمت زرشک در سال ۱۴۰۰

فراوری زرشک – راههای مناسب خشک کردن زرشک

مطمئناً شما در مقام یک خریدار، یک کشاورز یا یک فروشنده‌ی عمده زرشک به این مسئله فکر می کنید که چه پدیده‌هایی می‌توانند بر کیفیت زرشک تاثیر بگذارند. پارامترهای زیادی در این زمینه نقش دارند که توجه به آنها می‌تواند در فراهم آوردن محصول نهایی با کیفیت تاثیر مستقیم داشته باشد. بیشتر از ۷۵ درصد از ترکیبات موجود در زرشک وقت برداشت محصول آب می باشد. کاهش فعالیت های مربوط به آب در یک ماده غذایی با استفاده از روش آبگیری مدت زمان ذخیره سازی را افزایش می دهد و بر شکل و شمایل و حالت فیزیکی و شیمیایی و در نتیجه کیفیت فرایند و محصول نهایی و فسادپذیری آن تأثیر می گذارد. فعالیت آبی طبیعی زرشک حدود ۷ دهم می باشد. یکی ازعوامل دیگر در ایجاد و تعیین کیفیت زرشک رشد ارگانیسم ها در فعالیت آبی می باشد. بعضی از انواع مخمرها می توانند در فعالیت آبی مشخصی رشد کنند. همچنین کپک‌های خشکی‌دوست نیاز کمتری به آب نشان می دهند. در میوه زرشک هنگامی که تر و تازه است به خاطر وجود فعالیت آبی بیشتر احتمال فساد بیشتر از زمانی است که محصول خشک باشد. پس شرایط محیطی نیز یک عامل مهم محسوب می شود. در هر حال کاستن میزان آب زرشک تا حدود ۱۵ درصد در حفظ آن در شرایط دما و رطوبت پایین عمر زرشک را حدودا یک سال زیاد می‌کند. این در حالی است که زرشک تر در بهترین شرایط بیشتر از ۴ ماه سالم نمی ماند. پارامتر مهم دیگر که می تواند بر کیفیت زرشک موثر باشد صدمه های فیزیکی مستقیم و غیر مستقیم در هنگام برداشت یا حمل و نقل و یا انبار محصول است. عامل مهم دیگر در این زمینه وجود آنزیم ها و تعاملات شیمیایی در محصول است. واکنش‌های آنزیمی بسته به وجود آنزیم های فعال در محصولات، نوع عملکرد آنها و میزان فعالیت آبی به وقوع می پیوندند. درفعالیت های آبی بالاتر امکان وقوع آنها بیشتر است. اگر زرشک دچار صدمه مکانیکی شود فعالیت این آنزیم ها بیشتر می باشد. می‌توان با بلانچ کردن یا متوقف کردن فعالیت آنزیمی در حین فرآیند خشک سازی، فعالیت آنزیم ها را کنترل کرد.
المان مهم دیگر تغییر و تبدیل رنگدانه‌های موجود در زرشک تحت تاثیر آنزیم ها یا نور و حرارت است که باعث می‌شود رنگ زرشک به سمت قهوه‌ای متمایل شود و کیفیت ظاهری زرشک بسیار پایین بیاید. برای حفظ مرغوبیت ظاهری زرشک و پیشگیری از صدمه و تغییر رنگدانه ها باید پاره ای نکات را در نظر گرفت. میوه زرشک باید بلافاصله بعد از برداشت محصول در مکانی بدون نور و حرارت و در ظرف های غیر فلزی مثل ظرف های مقوایی، چوبی یا پلاستیکی نگهداری شود. همچنین خشک کردن سریع زرشک در دمای پایین موجب پیشگیری از افت کیفیت زرشک می‌شود. همچنین زرشک باید در بسته هایی خالی از هوا و محافظت شده در برابر نور باحضور گازهای خنثی نگهداری شود. مورد دیگر توجه به نابودی آنزیم های موجود در میوه زرشک بعد از برداشت توسط بلانچ است. زیرا این آنزیم ها با حمله به رنگدانه ها موجب تغییر و تخریب زرشک و قهوه‌ای شدن آن می شوند. برای از بین بردن و غیر فعال کردن آنزیم ها می توان از اسید سیتریک و اسید اسکوربیک و آب داغ استفاده کرد که موجب می شود رنگ سرخ زرشک حفظ شود. با توجه به همه این مسائل مطالعه واکنش‌های داخلی در میوه زرشک درطی تکوین و پختگی از مناظر مختلفی از جمله مدت زمان ماندگاری فراورده های تازه زرشک بسیار اهمیت دارد. مطالعات بر روی آنزیم ها نشان داده که پریدگی و پیری میوه های زرشک تا چه اندازه به این عوامل بستگی دارد. عامل مکانیسم عمل این آنزیم ها و نحوه متوقف کردن آنها منجر به تولید و فرآوری کنسانتره های پایدار آب پرتقال، کنسانتره های کدر و شفاف آب سیب و بسیاری از نوشابه های میوه ای و آبمیوه ها گردیده است. مصرف میوه‌ها نقش مهمی در تامین مواد معدنی و ویتامین ها و فیبر و سایر مواد شیمیایی گیاهی مورد نیاز جهت سلامتی بدن انسان دارد و منجر به کاهش خطر های ناشی از زندگی مدرن امروزی است و زرشک به دلیل خواص دارویی و درمانی بی نظیر خود می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای حل مسائل بغرنج در دنیای امروز محسوب شود.

خرید زرشک دانه اناری و پفکی

فصل برداشت زرشک – فروش عمده زرشک بیرجند

فصل برداشت زرشک و دوره بعد از آن زمانی برنامه‌ریزی شده را می‌طلبد تا به بهترین نحو از امکانات و تسهیلات برای ایجاد جایگاه‌ها و واحدهای فرآوری و بسته‌بندی استفاده شود. خشک کردن زرشک و فرآوری این محصول نیاز به پشتیبانی دولت و سرمایه‌گذاران دارد و مطمئناً نتیجه مطلوب آن برای همه وجوه اقتصادکشاورزی مثمر ثمر خواهد بود و جلوی ناامیدی و مهاجرت کشاورزان را از روستاها به شهرها خواهد گرفت و امنیت اقتصادی بالایی برای آنها تامین خواهد کرد تا از حاصل دسترنج خود راضی باشند. امر دیگری که باید در کنار مسائل مستقیم کشاورزان مورد عنایت بسیاری از نهادهای مسئول و سرمایه‌گذاران قرار گیرد درصد بسیار پایین صادرات زرشک پفکی و صادرات زرشک دانه اناری است که باید با تمرکز بر معرفی زرشک به بازارهای جهانی و انتقال مستقیم زرشک از محل تولید آن یعنی خراسان جنوبی به مرزها در این زمینه پیشرفتی حاصل شود. به خصوص که معمولاً در هر سال میزان تولید زرشک به نسبت سال گذشته بسیار بیشتر است و این موضوع ظرفیت زیادی ایجاد می‌کند که علاوه بر رفع نیازهای داخلی بتوان زرشک را به میزان انبوه به خارج از کشور صادر کرد و ارزش افزوده‌ای به داخل کشور بازگرداند. البته در تحقیقات بعدی آشکار شد که قیمت پیشنهادی دولت در واقع سطحی حداقلی برای این بوده که تا حدودی از سودجویی دلالان جلوگیری شود و آنان مجبور شوند با قیمتی بالاتر از قیمت دولتی محصول زرشک را از کشاورزان بخرند. ولی همین امر نیز امتیازی است که دولت می تواند از آن استفاده بهینه کند. به این ترتیب که حتی اگر قصد جدی برای خرید زرشک ندارد قیمت بالاتری ارائه دهد تا دلالان به این قیمت بیفزایند و جایی برای بهره وری بیشتر کشاورزان باز شود. البته دولت باید به این قضیه نیز عنایت داشته باشد که دلالان نباید بتوانند برای جبران این وجه، قیمت نهایی را در بازار باز هم بالاتر ببرند. به هرحال کنترل این قشر از واسطه‌ها به برنامه‌ریزی هوشمندانه‌ای احتیاج دارد تا در مورد حداقل‌ها و حداکثرها نظارت دقیقی انجام گیرد و همه فعالیت‌های دلالان چه در خرید زرشک از کشاورزان و چه هنگام عرضه در بازار مهار شود. در حال حاضر واحدهای فرآوری و بسته‌بندی زیادی توسط دولت در خراسان جنوبی راه اندازی شده‌اند که در تولید کنسانتره زرشک ، آب زرشک و شربت زرشک فعال هستند و امید است  در طی سال های آتی به تعداد آنها افزوده شود و پروژه‌های راکد و نیمه کاره نیز در اسرع وقت تکمیل شوند و شروع به کار کنند. با وجود طرح‌های زیادی که برای تأسیس واحدهای فناوری و جایگاه‌های خشک کردن زرشک ارائه شده و مقدماتشان اجرایی شده است، باز هم نیاز اساسی در این زمینه احساس می‌شود به خصوص که این پروژه‌ها معمولا روند اجرایی کندی دارند و تا رسیدن به بهره‌وری باید راه درازی بپیمایند. با حمایت دولت و سرمایه‌گذاری تجار و درک اهمیت موضوع، این پروژه‌ها می‌توانند بدون فشار زیاد به واحدهای مربوطه بهره‌برداری شوند. بیرجند و مناطق و روستاهای اطراف از قطب های اصلی تولید زرشک در خراسان جنوبی و ایران می باشند. فروش عمده زرشک در خراسان جنوبی انجام می گیرید و از اینجا با سایر بازار های ایران و جهان ارسال می شود.

قیمت زرشک امسالی در تهران - پیش بینی قیمت زرشک در سال ۱۴۰۰

قیمت زرشک فله

زرشک در بازار ایران و جهان به دو شکل رایج عرضه می شود.

  • به صورت فله ای
  • به صورت بسته بندی شده

البته فروش زرشک هم به صورت فله و هم به صورت بسته بندی شده در شکل عمده و جزیی فروشی انجام می گیرد. فروش زرشک بسته بندی شده معمولا در سوپر مارکتها و در اوزان زیر نیم کیلو گرم موجود است. برند آبرام زرشک بسته بندی شده را در دو وزن ۱۵۰ و ۲۰۰ گرمی موجود است. مجموعه زرشک آبرام با ظرفیت تامین زرشک ۱۵ تن در ماه اماده همکاری با مجموعه های شما و بسته بندی زرشک با برند شما می باشد. برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

exporting Barbery

قیمت زرشک پفکی

قیمت زرشک پفکی به پارامتر های زیادی بستگی دارد که بخشی از آن به کیفیت زرشک پفکی بر می گردد و بخشی از آن به بازار عرضه و تقاضا. زرشک پفکی مرغوب یکسری مشخصات دارد که پیشتر در پست های دیگری ما به آن پرداخته ایم. در انتهای سال ۹۸ اپیدمی کرونا شروع شد. همین باعث شد که در انتهای سال ۹۸ بازار فروش زرشک با رکود مواجه شود. قیمت زرشک پفکی در سال ۹۹ بین ۵۵ تا ۶۵ هزار تومان در نوسان بود.

قیمت زرشک پفکی

قیمت زرشک سال ۹۹

بازار زرشک در سال ۹۹ مانند بسیاری از بازارهای سنتی و انلاین بدون ثبات بود. قیمت زرشک در سال ۹۹ به خاطر ۲ فاکتور بسیار مهم دچار افت قیمت و بازار بسیار راکد شد.

  • اپیدمی ویروس کرونا و بسته شدن بسیاری از تالارهایی که مراسم شادی و عزا در آن ها برگزار می شود. تالارها یکی از مراکز اصلی استفاده از زرشک می باشند. حتی بسیاری از مراسمی که در خانه ها برگزار می شد نیز تقریبا تعطیل شد. البته به این مورد کند شدن روند صادرات را نیز باید اضافه نمود.
  • افزایش عرضه زرشک به بازار مصرف به خاطر تولید زیاد باغات زرشک در سال ۹۸. از این رو قیمت زرشک در سال ۹۹ (که محصول سال ۹۸ است) با کاهش تا ۳۰ هزار تومانی نسبت به سال قبلتر مواجه گردید.

قیمت زرشک کوهی در بازار تهران

به چه زرشکی زرشک کوهی گفته می شود؟ در بازار تجاری ایران چندین مدل زرشک یافت می شود که از آن ها می توان به لیست زیر اشاره نمود.

  • زرشک قرمز یا همون زرشک پلویی که در دو مدل زرشک پفکی و زرشک دانه اناری در بازار یافت می شود
  • زرشک کوهی که به زرشک جنگلی یا زرشک دانه دار نیز معروف است. زرشک کوهی در رنگ های سیاه و قرمز یافت می شود. این زرشک زراعی نیست و به صورت خودرو در جنگل ها و کوه های خراسان شمالی، ارتفاعات سمنان و شاهرود و همچنین در جنگل های شمال ایران یافت می شود.
  • زرشک سیاه بیدانه که به زرشک کرمانشاهی نیز معروف است. این زرشک زراعی است و در آذربایجان شرقی در شهرهایی همچون شبستر یافت می شود. زرشک سیاه بیدانه برای پخت خورشت خلال استفاده می شود.

قیمت زرشک تازه با شاخه در سال ۹۹

زرشک تازه فقط در زمان محدودی از سال موجود است. همانگونه که میدانیم بسته به ناحیه ای از خراسان جنوبی که زرشک در ان جا جمع اوری می شود، این زمان برداشت زرشک از مهرماه تا آذر ماه در تغییر است. کشاورزان زرشک را به صورت تازه و خشک شده به فروش می رسانند. البته عمده زرشک تولیدی در خراسان جنوبی به دو صورت افتاب خشک و سایه خشک، خشک شده اما بخشی از زرشک نیز به صورت تازه جهت تولید مربای زرشک، کنسانتره زرشک و مصرف به صورت تازه خور روانه بازار می شود. شاید برایتان جالب باشک که بدانید زرشک تازه با شاخه و هم دانه شده به فروش می رسد. مزیت فروش زرشک با شاخه اینست که زرشک تازه ماندگاری بالاتری خواهد داشت و در طول زمان از چیدن تا مصرف خراب نمی شود و آسیب نمیبیند. از این رو فروش زرشک با شاخه مخصوصا برای مسیرهای دورتر از خراسان جنوبی توصیه می گردد. قیمت زرشک تازه با شاخه در آبان ماه در حول و حوش ۱۰ هزار تومان بود.

قیمت روز زرشک
زرشک چیده شده با شاخه

صادرات  زرشک

 ایران به دلیل داشتن مرزهای زیاد و همسایگی با بسیاری از کشورهای منطقه، پتانسیل بالایی در جذب بازارهای ناحیه و صادرات انواع محصولات از جمله محصولات کشاورزی دارد. اما متاسفانه به دلیل برخی سیاست ها و استراتژی های داخلی و عدم توجه کافی مسئولین نهادهای مختلف، هنوز از این فرصت استثنایی استفاده چندانی نشده است. با وجود بسیاری از مشکلات  در بخش کشاورزی از جمله بی آبی و خشکسالی‌های متناوب ظرفیت‌های زیادی در گسترش صادرات محصولات کشاورزی برای ایران وجود دارد. همسایگان ما خود در بخش کشاورزی با مشکلات و کاستی‌های عدیده ای روبه‌رو هستند و به همین دلیل بسیاری از مواد خوراکی خود را وارد می‌کنند. این موضوع فرصتی مناسب برای ایران ایجاد کرده است که دست‌نخورده باقی مانده است. شاید بزرگترین دلیل این کاستی این است که ایران انرژی کافی برای صادرات انواع محصولات داخلی مصروف نمی‌کند. کشورهای همسایه ایران  به دلیل همجواری و ارتباطات فرهنگی و اقتصادی با ایران، بازار طبیعی و مناسبی برای محصولات ایرانی به ویژه در بخش کشاورزی به شمار می روند. ولی متاسفانه مشکل در اینجاست که بر اساس راهکارهای داخلی، تجارت ما با این کشورها  با عرف‌های تجارت بین‌المللی مطابقت ندارد. این یک ایراد مهم است که باید در سطح کلان کشور آن را برطرف کنیم. صادرات بدون برنامه و بدون بسته بندی درست و بدون برندسازی باعث شده که بسیاری از ظرفیت ها و مزایای محصولات ایرانی نسبت به همتاهای خارجی نادیده گرفته شود. یکی از راهکارها برای حل مشکلات مختلف در  صادرات محصولات کشاورزی  تشکیل جلساتی برای تعامل و همکاری مسئولین بخش‌های مختلف دولت می‌باشد. کمیسیون های کشاورزی اتاق تهران و ایران باید با مسئولان وزارت جهاد و کشاورزی در تبادل اطلاعات و همکاری دو طرفه‌ی مدام باشند. بازارسازی و حمایت از سرمایه‌گذاری در صنایع کشاورزی و غذایی حمایت از توسعه ظرفیت های صادرات کشاورزی و تدوین استراتژی صادرات محصولات کشاورزی مهمترین اقداماتی است که باید در این زمینه صورت بگیرد. محصولات کشاورزی ایران جزو رتبه‌های ۱ تا ۱۰ جدول جهانی این محصولات قرار دارد و آمارها نشان می دهند که باید برای بهبود صادرات این محصولات تمرکز بیشتری انجام شود. محصولات مختلفی چون سیب، هندوانه، سیب زمینی، پسته، زعفران، زرشک، مرکبات، گوجه فرنگی و خرما از جمله این محصولات می باشند که در صورت توجه کافی و برنامه‌ریزی های درست تمامی بخش های دولت در زمینه‌ی صادرات این محصولات و بازاریابی مطمئن می‌توانند به ارزآورترین محصولات کشاورزی ایران تبدیل شوند. گیاهان دارویی دارای مقبولیت بین‌المللی، ارزآوری، اشتغال‌زایی و ارزش افزوده برای تولیدکنندگان این محصولات است و ظرفیت زیادی برای افزایش میزان صادرات دارد. از آنجا که بیشتر کشورهای اروپایی از جمله آلمان، بر جنبه‌ی دارویی و بهداشتی زرشک در محصولات خود تکیه می کنند زرشک نیز در زمره گیاهان دارویی می‌تواند بسیار برند ساز باشد. البته توجه به وجه خوراکی زرشک و معرفی زرشک به عنوان یک ماده غذایی سرشار از مواد غنی با  عنایت به طعم ترش و شیرین و خوشمزه آن  می‌تواند زرشک را با تمام ابعادش  به بازارهای جهان معرفی کند. بازاریابی محصولات کشاورزی ایران می تواند حجم و تنوع کشورهای مقصد صادراتی را افزایش دهد

دست اندازهای صادرات محصولات کشاورزی شامل بی ثباتی مقررات  ناظر بر صادرات به خصوص در بخش کشاورزی، کمبود سردخانه های مرزی برای صادرات به ویژه در مناطق آزاد تجاری، پیشرفت‌های فناورانه کشورهای رقیب در برداشت، حفظ و نگهداری، بسته بندی و صنایع تبدیلی، نسبت قیمت صادراتی ایران به میانگین قیمت صادراتی سایر کشورهای صادرکننده، رقابت ناسالم میان تولیدکنندگان، سلامت غذایی برخی اقلام کشاورزی، ظهور رقبای جدید در منطقه به ویژه از طریق صادرات مجدد (افغانستان و اسپانیا)، مشکلات حمل و نقل کانتینری، ریلی و هوایی، انتقال نرخ ارز و  عملکرد ضعیف در برندسازی و صادرات غیرقانونی بعضی محصولات از جمله پسته و زعفران می باشد. بی تردید یکی از راه‌های فروش بیشتر یک محصول ایجاد جاذبه های زیاد برای مشتریان کالا می باشد. بسته بندی شیک و زیبا یکی از موارد جذب خریدار است. اما متاسفانه ایران در این بخش ضعیف عمل کرده و برخی کشورهای اروپایی با خرید زعفران از ایران به صورت فله و بسته بندی کردن محصول در کشور خود آن را به قیمت گزافی به دیگر کشورها صادر می کنند و نام خود را به عنوان صادرکننده های فعال در این زمینه ثبت می‌کنند و به ارزش و اعتباری ساختگی در بازارهای این محصولات دست پیدا می‌کنند. برای خرید انواع زرشک با ما در ارتباط باشید.

exporting Barbery

بازرگانی خارجی یکی از پارامترهای اساسی در گسترش اقتصادی و منبع تامین درآمدهای ارزی برای سرمایه‌گذاری در تکنولوژی جدید و افزایش توان تولیدی اقتصاد کشور است. در سالهای اخیر به خاطر تحریم‌ها و نوسان قیمت در بازار نفت، درآمد ارزی کشور با کاهش روبه‌رو شده است. توجه به تجارت بخش کشاورزی با عنایت به اهدافی چون خودکفایی و امنیت غذایی و امکان ارزآوری بالای این بخش حائز اهمیت است. آخرین آمار مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران در زمینه تجارت خارجی بخش کشاورزی و صنایع غذایی حاکی از آن است که مقدار صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی درصد قابل توجهی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است. هر چند این آمارها نشان می‌دهد که ارزش صادرات اوایل سال اخیر نسبت به مدت مشابه آن در سال های قبل کاهش داشته است. یکی از موانع در سر راه بازرگانان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی تعلیق کارت‌های بازرگانی می باشد. این اقدام منجر به دپو شدن کانتینرهای حامل محصولات کشاورزی  فساد پذیر در بنادر کشور شده است. اقدام های غیرکارشناسی ضمن ایجاد خسارت به همه اقشار تولید کننده و صادر کننده منجر به توقف صادرات و فاسد شدن محصولات آماده صادرات می‌شود. در حالی که صادرات میوه و تره بار و محصولات فسادپذیر باید به سرعت انجام شود و نباید به تاخیر بیفتد. اینگونه تصمیمات ناگهانی و غیر کارشناسانه باعث متوقف شدن صادرات خواهد شد. در شرایطی که تحریم‌های اقتصادی محدودیت‌هایی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده و رواج ویروس کرونا خسارت‌هایی را به آنها وارد آورده دولت باید نسبت به تشویق صادرکنندگان اقدام کند، نه اینکه به جای تشویق مانع و سد صادراتی در مقابل آنها قرار دهد. مشکلاتی چون ممنوعیت‌های صادراتی، ضعف در زیرساخت های صادراتی، مسئله رفع تعهد ارزی و تصمیمات ناگهانی و بدون اخطار از دیگر مشکلات صادرکنندگان به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر با آن مواجه بودند. در حال حاضر ارزیابی کلی صادرکنندگان از تصمیم سیاست‌گذاران مبنی بر تعلیق کارت‌های بازرگانی این است که این اقدام به کلی صادرات حوزه کشاورزی و غذایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در شرایط فعلی که کرونا بسیاری از بخش های صادراتی را فلج کرده است سیاست گذاران باید به فکر راهکار های حمایتی از تولید و صادرات باشند. زیرساخت های صادراتی ما مهیا نیست و صادر کنندگان بدون اینکه بیمه فسادپذیری کالا داشته باشند کار صادرات را با ریسک انجام می‌دهند. اگر کمترین آسیبی به صادرات میوه و تره بار در مسیر وارد شود اجبارا کالا دور ریخته می شود و کسی هم جوابگو نیست. به جای این که در این مقطع به جهش تولید و جهش صادرات فکر کنیم متاسفانه موانع صادراتی روز به روز زیادتر می شود. در واقع به جای فرصت سازی،  فرصت‌سوزی می کنیم. ما در حال حاضر در بازاری فعالیت می کنیم که بسیاری از کشورهای جهان میوه و تره بار خود را به آنجا صادر می کنند. پس باید این را در نظر داشته باشیم که باید با نرخ های آنها رقابت و چانه‌زنی کنیم تا بتوانیم محصولمان را بفروشیم. امروز روزی نیست که مسئولان مقررات و بخشنامه هایی را تدوین کنند که هیچگونه راهکارهای عملی ندارد. محصولات کشاورزی ظرفیت بالایی برای صادرات دارند اما بعضی از این کالاها نسبت به بقیه کالاها ارزش کمتری دارد. کالاهایی که یک روز در بندرعباس می‌ماند کیفیتش را از دست می‌دهد و دیگر قابل صادر شدن نیست و نمی‌توان آن را در بازاری که از همه دنیا کالا می آید فروخت، آن هم به خاطر تصمیمات ناگهانی و بدون هشدار و تعلیق کارت های بازرگانی صادر کنندگان. این حرکت ضد صادرات و تولید است. نباید برای تولید کننده که با مشقت های فراوان در دوران تحریم و کرونا و با هزینه‌های سنگین نهاده‌های تولید را تهیه می‌کند مانع صادرات ایجاد کرد. با این تصمیمات ناگهانی، برای صادرکنندگان فضای واقعا ناامنی ایجاد شده است. برای خرید زرشک صادراتی با مجموعه آبرام از راه های ذکر شده در این وب سایت در تماس باشید.

خرید زرشک صادراتی

بهبود صادرات زرشک

 راهکارهای متفاوتی که برای زیاد شدن تولید زرشک در اینجا و آنجا میخوانید البته به طور طبیعی می تواند نقش موثری در افزایش صادرات زرشک داشته باشد. اما هنوز نیاز به یک سری سیاست هاست که بتواند صادرات زرشک را افزایش دهد و بازار های جهانی موثر را برای عرضه‌ی  این ماده غذایی ارزشمند آماده کند. اولین عنصر در راه پیشرفت این بخش  بازاریابی می باشد. محصولات کشاورزی و به ویژه زرشک به دلیل برخی ویژگی‌ها نیاز به بازاریابی دقیق و علمی دارند، از جمله به دلیل فساد پذیری و از بین رفتن رنگ و طعم باید در انجام بهینه اموری مثل بسته بندی و حمل و نقل آنها دقت فراوانی صورت بگیرد تا در فاصله کوتاهی از زمان برداشت زرشک به بازارهای مصرف برسد و خواص و کیفیت خود را حفظ کند. چون محصولات مختلف کشاورزی در زمان های متفاوتی باردهی دارند، لذا برای پایین آمدن هزینه‌ی حمل و نقل آنها به خصوص با کشتی باید در مقیاس بسیار بزرگی تولید شوند. با توجه به اینکه معیار خرید و فروش زرشک به صورت خرده فروشی می‌باشد و این محصول اگر بخواهد با کالاهای صنعتی که از ظرافت زیادی برخوردار نیستند اما وزن زیادی دارند صادر شود ممکن است به کیفیت آن لطمه وارد شود. همچنین ویژگی دیگر این محصول مانند بسیاری دیگر از محصولات کشاورزی این است که فقط یک بار در سال تولید می شود. درحالی که تقاضا برای آن در کل سال ثابت است. پس با توجه به این موارد نیاز به یک نظام بازاریابی خاص محرز است که بتوان با کمترین هزینه این محصول با ارزش را به دست مصرف کننده خارجی رساند. با توجه به  خواسته مشتریان خارجی توجه به  احتیاج مشتریان در امر صادرات بسیار مهم و حیاتی است.  در حال حاضر زرشک را به دلیل مصارف متعدد آن مورد استفاده قرار می دهند. پس لازم است محصول زرشک درجه بندی و کیفیت بندی شود و در کیفیت های متفاوت و سلسله مراتبی عرضه شود. این کار احتیاج هر مصرف‌کننده را طبق خواسته خود او برطرف می کند و بنابراین او را آماده می‌کند که با خیال راحت و با رضایت خاطر قیمت مورد نظر را پرداخت کند. پس توجه به سلیقه و خواسته ی مشتریان در صادرات زرشک می‌توانند بسیار در افزایش صادرات زرشک موثر باشد. شاید این هم یکی از همان کمبودهایی است که چون مانعی صعب بر سر راه صادرات زرشک ایران قرار دارد. به طور کلی هر محصولی اگر به درستی و با شرایط اصولی برندسازی شود  و تبلیغات موثر و پردامنه گرداگرد آن صورت گیرد می تواند گزینه ای بسیار مناسب برای صادرات باشد. زرشک از جمله محصولات مصرفی در بازار است که جامعه هدف گسترده‌ای دارد، به خصوص که در بیشتر بازارهای جهانی شناخته شده نیست و این امر نشان می‌دهد که امکانات تبلیغات  در زمینه زرشک چقدر می تواند گسترده باشد. ما می توانیم هم در بازار داخلی و هم در بازار خارجی روی تجارت و سرمایه‌گذاری روی زرشک حساب باز کنیم. مطمئنا برای تبلیغات گسترده و علمی و پردامنه و تاثیرگذار اول باید شناخت کافی راجع به محصول و بازار آن داشته باشیم و سپس با تبلیغات مناسب و ارتباط گرفتن با مشاورین می توانیم  با اطمینان، محصول خود را  برای صادرات انتخاب کرده و  مسیر پر کش و قوس آن را با آگاهی کامل بپیماییم. برای اطلاع از قیمت زرشک صادراتی تماس بگیرید.

خرید زرشک پفکی صادراتی

پیش بینی قیمت زرشک در سال ۱۴۰۰

سال ۱۴۰۰ از راه رسید و بسیاری از تجار و کشاورزان چشم به این سال جدید دوخته اند تا فرجی حاصل شد و بازار بی رونق زرشک مانند سایر اقلام در ایران تکانی بخورد و خرید و فروش زرشک در آن انجام گردد و بازار پر معامله شود. این امر البته بسیار به شرایط کرونا در ایران بستگی دارد. به پیش بینی ما احتمالا وضعیت کرونا در نیمه دوم سال رو به بهبود رود و بسیاری از مشاغل همچون تالارهای پذیرایی دوباره باز شوند. تولید زرشک در سال ۹۹ به نسبت سال ۹۸ کاهش داشت اما به علت کرونا بسیاری از سردخانه های خراسان جنوبی پر از زرشک خشک هستند از این رو در مجموع حداقل در نیمه اول سال ۱۴۰۰ سال پر رونقی را برای زرشک پیش بینی نمی کنیم. هر چند امیدواریم در نیمه دوم ورق برگردد و رونق به این بازار نیز برگردد. ما در مجموعه زرشک آبرام با حجم تامین و فراوری ۱۵ تن زرشک در ماه اماده تامین زرشک برای تجار و صادرکنندگان عزیز هستیم.

قیمت زرشک دانه اناری

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما