بهترین نوع زرشک چیست؟

وقتی صحبت از بهترین نوع زرشک می شود، معمولا زرشک قرمز پلویی مد نظر است. در اینجا به چند ویژگی یک زرشک مرغوب را یاداوری می کنیم. قبل از پرداختن به این موضوع که “بهترین نوع زرشک چیست ؟’ کمی در مورد درختچه و میوه زرشک صحبت می کنیم.

 

تولیدکننده زرشک پفکی

زرشک میوه‌ای ترش مزه است که نه قرمز آن زراعی و نوع سیاه آن وحشی و خودرو و مخصوص ارتفاعات است. هر دو نوع زرشک سیاه و قرمز می توانند سهم بسیار مهمی در برنامه غذایی و گاهی درمانی ما داشته باشند. از زرشک مواد خوراکی فراوری شده زیادی تولید می شود و موارد استفاده زیادی دارد.

 

همچنین از زرشک در تهیه و تزیین خوراکی ها و زیبایی سفره و سالاد به شکل های مخصوص استفاده می کنند. بهترین و خوش طعم ترین موادی که از زرشک به دست می آید و برای بدن نیز بسیار مفید فایده است آب زرشک می باشد. زرشک میوه‌ای است که شامل پروتئین، قند، فیبر و کربوهیدرات است. و در درمان بسیاری از بیماری ها نقش یشگیرانه و درمانی دارد. برای خرید زرشک پفکی و خرید زرشک دانه اناری در تماس باشید.

زرشک قرمز خشک شده به دو گروه اصلی تقسیم می شود:

  • زرشک دانه اناری که به زرشک خرمنی نیز معروف است.
  • زرشک معمولی که به زرشک زیر تالاری شهره است.
  • زرشک پفکی – این نام به خاطر ظاهر پف دار زرشک به آن داده شده است.

تفاوت این دو گروه، در واقع تفاوت بین نوع خشک کردن زرشک قرمز می باشد. زرشک معمولی یا زرشک دانه اناری روی زمین کاهگلی و با نور خورشید خشک می شود. این در حالیست که زرشک پفکی در داخل سوله های سرپوشیده و به مرور زمان تولید می شود. در این شیوه زرشک تازه در مدت زمان ۴ تا ۶ ماه کاملا خشک می شود. لازم به ذکر است که در این شیوه زرشک با شاخه خشک می شود و در هنگام جمع آوری از سوله ها زرشک خشک شذه از شاخه تکانده می گردد.

 

حال به این سوال می رسیم که بهترین نوع زرشک چیست؟ از دو منظر نوع زرشک خشک و همچنین کیفیت به این مساله می پردازیم. احتمالا از روی توضیحات بالا به این نتیجه رسیده اید که زرشک پفکی با صبر و حوصله بیشتری تولید می شود. از این رو رنگ و ظاهر زرشک پفکی از زرشک دانه اناری بهتر است. اما از لحاظ کیفی هم یک زرشک خوب یکسری مشخصات دارد که به آن ها در اینجا می پردازیم.

 

  • یک زرشک مرغوب خوش رنگ است. نه خیلی تیره است و نه خیلی روشن است. تیرگی بیش از حد می تواند به خاطر کهنگی و یا شرایط بد نگهداری باشد. آفتاب و رطوبت و روغن مواردی هستند که سیاه شدن زرشک را تسریع می کنند
  • یک زرشک مرغوب خیلی ریز نیست. هر چند ریز بودن زرشک به معنای بی کیفیت بودن زرشک نیست
  • یک زرشک مرغوب کاملا تمیز و سورت شذه و اثری از چوب و خار و سنگ و دم و سایر مواد خارجی در ان نیست.
  • یک زرشک مرغوب رطوبت به اندازه دارد که این میزان بین ۱۶ تا ۱۹ درصد است. زرشکی که خیلی خشک باشد ظاهر نامرغوبی دارد و اگر خیلی رطوبت آن بالا باشد احتمال کپک زدگی در آن بیشتر است.
  • میزان روغنی که زرشک برای پولیش زرشک خشک زده می شود باید بسیار ناچیز باشد. روغن زیاد باعث کم شدن ماندگاری زرشک می شود.

برای حفظ کیفیت زرشک باید آن را در یخچال یا سردخانه نگه داشت.

قیمت زرشک با توجه به تفاوت آن در کیفیت متفاوت است. قیمت زرشک پفکی بالاتر از قیمت زرشک دانه اناری است.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما