گرانترین قیمت زرشک در ایران

قیمت زرشک در ایران متنوع است چرا که انواع مختلفی از گونه خوراکی زرشک در ایران وجود دارد. در اینجا به  دسته بندی انواع زرشک می پردازیم و در عین حال قیمتی ترین  و ارزان ترین زرشک ایران را نیز معرفی می کنیم.

زرشک در زبان های مختلف

زرشک در زبانهای مختلف به نام های متفاوت نامیده و به شیوه های مختلف تلفظ می شود. در فارسی Zereshk و در زبان های انگلیسی، فرانسه، عربی و آلمانی  به صورت زیر است:

  • زرشک به انگلیسی باربری  یا Barberry  است.
  • زرشک به عربی البرباريس نامیده شده است.
  • زرشک به فرانسه Épine-vinette  نام دارد.
  • زرشک به آلمانی  Berberitze  است

فروش زرشک خشک

درختچه این گیاه در ایران به غلط درخت زرشک نیز نامیده می شود که همان Barberry Bush در انگلیسی است و تا ۴ متر نیز ارتفاع آن است.

دسته بندی های مختلف گونه های زرشک در دنیا

گونه های زرشک (barberry varieties) را می توان از جهات زیر دسته بندی کرد. و هر گروه نتیجه دسته بندیش مختلف می شود. از جمله:

  • از لحاظ خوراکی بودن یا نبودن  – گونه هایی از زرشک هستند که فقط به عنوان درختچه و گیاه زینتی در باغچه ها و خانه ها از آن استفاده می شود. در حالیکه  میوه برخی از گونه ها خوردنی است.
  • از لحاظ کشت شدن یا خودرو بودن
  • از جنبه کمیابی یا فراوانی گونه زرشک
  • از منظر بومی ایران بودن یا نبودن یک گونه

دسته بندیهای زرشک خوراکی ایران

ما در اینجا نوع خوراکی زرشک که بومی ایران هستند را مورد اشارد داریم. قیمت زرشک در ایران نیز به نوع آن بستگی دارد.  می توان گونه های زرشک خوراکی که در ایران یافت می شوند را از دید و منظر های زیر دسته بندی نمود.

  • دانه دار یا بیدانه بودن میوه زرشک
  • رنگ میوه زرشک
  • کشت شدن یا کوهی و وحشی بودن زرشک

با در نظر گرفتن دسته بندی بالا ما انواع زرشک خوراکی زیر را در ایران داریم:

  • زرشک قرمز بیدانه (Seedless red Barberry)

این زرشک در خراسان جنوبی و برخی جاهای دیگر ایران کشت و برداشت می شود. عمده تولید در خراسان جنوبی است. آماری حدود  ۹۸ درصد از کل تولید ایران.  این همان زرشک رایج در فرهنگ غذایی ما نیز می باشد. این زرشک در ایران به زرشک پلویی معروف است. در غذاهایی چون زرشک پلو با مرغ نقش پررنگی دارد.

قیمت زرشک قرمز

  • زرشک قرمز دانه دار یا هسته دار

از این زرشک دو مدل کوهی و جنگلی در ایران پیدا می شود. مدل جنگلی آن بیشتر در شمال کشور و  مدل کوهی ان در کوه های رشته کوه البرز به صورت وحشی و خودرو است. بسیاری از کوهنوردان در اواخر فصل تابستان یا  مهرماه زرشک قرمز کوهی را می توانند در مسیر های کوهنوردی مشاهده نمایند. از این زرشک برای آبگیری استفاده می شود.

قیمت زرشک جنگلی

  • زرشک  سیاه دانه دار یا هسته دار

این زرشک به دو صورت خودرو و کشاورزی جمع آوری می شود. برای مثال دربجنورد نوع کوهی و وحشی آن و در آذربایجان شرقی نوع کشاورزی آن یافت می شود. در مورد زرشک سیاه دانه دار ما خرید عمده زرشک سیاه آبگیری با قیمت ارزان  بسیار مفصل صحبت کرده ایم. قیمت زرشک سیاه دانه دار را در پستی به نام   قیمت زرشک آبگیری سیاه و قرمز در تهران  بررسی کرده ایم. این مدل نیز بیشتر برای آبگیری از آن استفاده می شود. خواص آب زرشک سیاه (Barberry juice Benefits) از نظر علم قدیم و جدید بیشمار است که ما قبلا و در پست های دیگر به آنها اشاره کرده ایم.

قیمت زرشک سیاه هسته دار

  • زرشک  سیاه بیدانه (Seedless Black Barberry)

تا انجاییکه اطلاعات ما یاری می کند. این زرشک متعلق به کرمانشاه است و گاهی به همین نام نیز شاخته می شود. یعنی زرشک سیاه کرمانشاهی. این گونه  زرشک سیاه بی دانه یا بی هسته بود و در غذاهای کرمانشاهی مانند خورشت خلال بادام از آن زیاد استفاده می گردد. این گونه خودرو و وحشی است و به سختی در بازار پیدا می شود. در ادامه به قیمت زرشک سیاه بیدانه می پردازیم. در باب خواص زرشک سیاه  وسایر گونه های خوراکی یا  همان Barberry Benefits  نیز بسیار صحبت می شود که اینجا مجال آن نیست و ما ترجیح می دهیم این حوزه را به پزشکان عزیز بسپاریم که درباره آن صحبت کنند.

قیمت زرشک کرمانشاه

گرانترین قیمت زرشک تجاری در ایران

ما در بخش قبل انواع زرشک تجاری موجود در بازار ایران را بررسی کردیم. در پست های قبلی همین وب سایت نیز در مورد قیمت زرشک و خرید و فروش انواع زرشک موجود در بازار سخن گفته ایم.  اما این جا جمع بندی می کنیم و از بین تمام انواع زرشک ابتدا گران قیمت ترین  و سپس ارزان ترین زرشک را معرفی می کنیم.

ما در بخش قبل وقتی زرشک سیاه کرمانشاهی را که یک زرشک بی دانه است را معرفی می کردیم متذکر شدیم که این بسیار نایاب است. همین باعث بالا رفتن قیمت زرشک کرمانشاهی شده است.  شاید باور نکنید اما قیمت زرشک کرمانشاهی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان در سال ۹۷ است.  خرید و فروش آن نیز در میزان و مقیاس کوچک نهایت چند کیلو گرم انجام می شود و  بنابراین گران قیمت ترین زرشک در بازار ایران و البته جهان است.

ارزانترین قیمت زرشک تجاری

از نظر بازار زرشک قرمز بیدانه که به صورت دانه اناری خشک شده است نسبت به سایر انواع زرشک ارزان تر است. قیمت دانه اناری در اسفند ۹۷ بین ۳۵ تا ۳۹ هزار تومان در بازار عمده فروشی نرخ گذاری شده است.  به عبارت دیگر به ترتیب ارزانی به گرانی قیمت زرشک خشک را می توان اینطور دسته بندی کرد:

  1. زرشک قرمز بیدانه – دانه اناری
  2. زرشک قرمز بیدانه- زیر تالاری
  3. زرشک قرمز بیدانه – پفکی
  4. زرشک قرمز دانه دار
  5. زرشک سیاه دانه دار
  6. زرشک سیاه بیدانه

البته باید تذکر دهیم این اسم های ذکر شده بیشتر نام های عامیانه و یا تجاری هستند و در اینجا به نام های علمی آن ها اشاره نکرده ایم.

فروش زرشک پلویی

قیمت زرشک در مجموعه آبرام

مجموعه آبرام در تهران خیابان یوسف آباد ۱۲ پلاک ۲۸ واقع شده است. چنانچه نیاز به مشاوره برای خرید زرشک و فرآورده های آن ، قیمت زرشک و هر آنچه مربوط به زرشک باشد دارید، ما همراه شما هستیم.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما