قیمت زرشک خشک دانه اناری و پفکی

قیمت زرشک خشک به عوامل زیادی بستگی دارد. در واقع کیفیت  زرشک خشک حاصل شده از زرشک تازه به فاکتور های بسیاری وابسته است.

قیمت زرشک بیرجند

از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

  • نوع گونه – برای مثال حتی زرشک قرمز قاین با زرشک قرمز بیرجند ممکن است محصول متفاوتی به بار بیاورد. این عوامل مانند همه محصولات کشاورزی دیگر به نوع خاک و آب و هوای منطقه و نوع رسیدگی و کودها وابسته است
  • عوامل آب و هوایی و اقلیمی و نوع رسیدگی به باغات زرشک
  • نوع خشک کردن زرشک – در نور مستقیم خشک و رطوبت زدایی کردن یا در نور کم و سایه
  • نوع نگه داری  – زرشک خشک باید به دور از نور و رطوبت قرار گیرد.
  • نوع تمیز کردن محصول از خار و برگ درختچه زرشک و گل و سنگ احتمالی – بخصوص زرشک دانه اناری که روی زمین خشک می شود.

کشت و کار زرشک در اقلیم خشک ایران

کشاورزی از بازوهای مهم اقتصادی کشور محسوب می شود. در ایران بی آب و کم آب کشاورزی یک سیاست و همت مضاعف می طلبد تا بتوان با راهکار های مناسب و تخصصی هم کشاورزی داشت و هم کم ابی به آن لطمه نزند. از جمله این راه کار های می توان به سیستم های آبیاری درست و همچنین انتجاب محصول قابل کشت  مناسب اشاره کرد.

 

شاید کمتر عقل سلیمی بپذیرد که در ایران هندوانه برداشت شود.  اگر آبی که برای تولید هندوانه مصرف می شود را مستقیم صادر کنیم ارز آوری بیشتری خواهد ذاشت.

در این شرایط اقلیمی خشک است که میوه ای مانند زرشک مانند طلایی است در کویر خراسان جنوبی. شرایط  رشد درختچه زرشک مناسب اقلیم خراسان جنوبی و شهرهایی مانند بیرجند و قاین است.

کشت و کار زرشک در اقلیم خشک ایران

درست است که اکنون زرشک در بیش از نوزده استان دیگر ایران هم کشت می شود. اما به طور طبیعی با شرایط نامساعد خراسان جنوبی خود را سازگار کرده است و در رشد کشاورزی و توسعه انسانی این استان نقش به سزایی ایفا می کند. بنا به آمار رسمی چیزی بیش از ۵۰ هزار خانوار این استان مستقیم و غیر مستقیم از زرشک رزق و روزی خود را می گیرند.

کشت و کار زرشک در اقلیم خشک ایران

قیمت زرشک

قیمت زرشک در مجموع به چه فاکتور هایی بستگی دارد‌‌؟ این بحت می تواند برای گروه های زیادی جالب باشد. برای مثال یک تجار تازه وارد در دنیا زرشک شاید اطلاعات زیادی در این مورد نداشته باشد.  به طور کلی می توان گفت قیمت زرشک به عوامل اختصاصی و عمومی بستگی دارد که در اینجا به آن ها می پردازیم. از علل عمومی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. وضعیت کلی تورم کشور – ایران کشوری است که اقتصاد آن همواره تورمی بوده است و همین امر سبب شده است که قیمت کالا نه تنها ماهانه که گاهی روزانه و ساعت به ساعت نیز تغییر کند.
  2. جو روانی حاکم بر کشور – گاهی اخبار مبتنی بر جنگ بین ایران و کشور های دیگر باعث افزایش قیمت ها می شود. یا هنگامی که قرارداد هسته ای بین ایران و اروپا و امریکا امضا شد، به خاطر ارامش و جو حاکم ناگهان قیمت ها کاهش داشتند
  3. میزان کمی یا زیادی زرشک در بازار – اگر برای کالایی تقاضا باشد اما بازار جوابگوی این تقاضا نباشد، افزیش قیمت رج می دهد. برعکس از کالایی در بازار به وفور یافت شود همین  یک دلیل می تواند سبب کاهش شدید قیمت ها گردد. این اتفاقی است که برای گوجه فرنگی امسال افتاد.

از علل اختصٱصی که در قیمت زرشک نقش تاثیر گذار دارد می توان به لیست زیر اشاره نمود.

 

  1. نوع زِرشک – اینکه قیمت فروش زرشک سیاه را می خواهیم یا قیمت فروش زِرشک قرمز را ؟
  2. زرشک تازه است یا خشک شده
  3. نوع زرشک خشک چه است؟ زرشک پفکی است یا دانه اناری ؟  قیمت زرشک پفکی علی القاعده بیشتر از اناری است.
  4. خرید عمده زرشک داریم یا خرید زرشک به میزان کم و خانگی
  5. خرید زرشک فله است یا خرید زرشک بسته بندی شده
  6. محل خرید زرشک کجاست؟‌هر چه از خراسان جنوبی فاصله بگیریم احتمال افزایش قیمت وجود دارد
  7. کیفیت زرشک چگونه است؟
  8. فصل و زمان خرید زرشک کی می باشد. در زمان هایی از سال همچون عید نوروز، محرم، هنگام برگشت حجاج

قیمت زرشک فله در سال ۱۴۰۲

قیمت زرشک فله در سال ۱۴۰۲ نیز افزایشی بود. در. اواخر فروردین ماه ۱۴۰۲ قیمت زرشک  پفکی فله ۱۲۰ هزار تومان و در اواسط خرداد به ۱۴۵ هزار تومان رسید.

بیشتر بخوانید: قیمت زرشک  پفکی درجه یک

قیمت زرشک در سال 98

از ابتدای سال ۹۸ قیمت زرشک به مشابه سال پیشترش یعنی سال ۹۷ بلافاصله بعد از تعطیلات عید شروع به افزایش قیمت نمود. از علت های اصلی افزایش قیمت زرشک در سال ۹۷ وسال ۹۸ میتوان به هر سه علت عمومی که در بالا اشاره کردیم نام برد. قیمت زرشک از فروردین تا اواسط خرداد افزایش یافت.  سپس به یک ثبات قیمتی در بالا رسیدیم و حتی کاهش جزیی نیز در بازار وجود داشت.  اما متاسفانه این ثبات با یک رکودی همراه بود و خرید و فروش زرشک انچنان انجام نمی شد.  این وضعیت تا شهریور ادامه داشت اما با شروع محرم بازار زرشک رونقی دوباره گرفت در کنار بالا رفتن فروش قیمت نیز اندکی افزایش داشت.

پیش بینی قیمت زرشک در نیمه دوم ۹۸

در بالا از عوامل  تعیین کننده قیمت هر کالایی در بازار به عرضه کم و زیاد ان آشاره شد. چنانچه کمبود کالایی در بازار باشد اولین نشانه ان افزایش قیمت آن است. در مورد زِرشک در سال ۹۷ این اتفاق رخ  داد. در سال ۹۷، درختان زرشک محصول پر باری نداشتند. از این رو زرشک و به طور خاص زرشک درجه یک و مرغوب در بازار با کمبود مواجه شد. از ان گذشته کشاورزان هم که شاهد افزایش هر روزه زرشک بودند از فروختن زرشک ها و ارایه ان به بازار خودداری می کردند. از این رو در دوره بازار به شدت با کمبود زرشک مواجه شد و همین هم به افزایش بیشتر قیمت زرشک انجامید.

 

این اتفاق در سال ۹۸ برای گوجه فرنگی رج داد. درختچه های زرشک در باغات جنوب خراسان  در سال ۹۸ به نظر می رسند که پر بارند و همه چی نوید از یک بازار پر محصول را می دهد. از این رو اصلا عجیب نخواهد بود اگر ما پیش بینی کنیم که قیمت زرشک در نیمه دوم سال ۹۸ کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: خرید زرشک

قیمت زرشک خشک

قیمت زرشک خشک  همانگونه که در بالا اشاره شد به عوامل بسیاری بستگی دارد. یکی از آن ها شیوه خشک کردن زرشک تازه است. زِرشک خشک دوگونه اصلی داریم. زرشک دانه اناری و زِرشک پفکی. زِرشک پفکی مرغوب تر و زِرشک دانه اناری کمتر مرغوب است.  اگر جایی صحبت از زرشک پلویی شد همان  زرشک خشک است.

قیمت زرشک خشک

قیمت زرشک پفکی و دانه اناری

در جدول زیر قیمت زرشک خشک برای انواع قیمت زرشک پفکی (Puffy Barberry Price)، تالاری و همچنین دانه اناری (Anari Barberry price) را مشاهده می فرمایید. لیست قیمت زیر، قیمت انواع زرشک در فروردین ۹۸ می باشد.

لیست قیمت انواع زرشک

بیشتر بخوانید: بازار فروش زرشک در مشهد

خرید زرشک خشک در تهران

شما در دفتر پخش مرکزی ما می توانید هم انواع  نمونه های زرشک خشک را ببینید و هم از مشاوره همکاران ما در جهت تشخیص زرشک مرغوب بهر ه ببرید استفاده کنید.

راه های تشخیص زرشک مرغوب را در پادکست زیر بشنوید!

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما